Hopp til hovedinnhold (trykk enter)
Arkivplan.no

Eiermelding 2011 Grong kommune dat. 17.08.2011 - Oversikt over Grong kommunes involvering i andre selskap/bedrifter - Et styringsdokument for folk...

Printer-ikon  Utskriftsvennlig versjon

Eiermeldinga er et styringsdokument for folkevalgte, administrasjonen og rådmannen. Og den skal vise omgivelsene og bedriftene hvilke strategier Grong kommune har for sine eierandeler i selskaper. Det er viktig at de folkevalgte gis en mulighet til å utøve eierstyring, noe denne eiermeldinga skal hjelpe med.

KOMMUNENS EIERINTERESSER I AKSJESELSKAPER
FabLab Høylandet AS
Grong Eiendom AS
Grong Holding AS
Grong skisenter AS
IN-VEST AS

Indre Namdal Trafikk AS
Kommunekraft AS
NAMAS VEKST AS
Namdal Ressurs AS
Namdalshagen AS
NamNamdalen AS
Namsskogan familiepark AS

KOMMUNENS EIERINTERESSER I IKS (INTERKOMMUNALE SELSKAPER)

IKT Indre Namdal IKS
Interkommunalt arkiv i Trøndelag IKS (IKA Trøndelag IKS)
KomRev Trøndelag IKS
KomSek Trøndelag IKS
Lierne Nasjonalparksenter
Midtre Namdal Avfallsselskap IKS

Namdal rehabilitering IKS

Namdal Rehabilitering IKS eiendom

Næringsmiddeltilsynet i Namdalen

I BA OG ANDELSLAG

Grong Fritidssenter BA
Harran Samfunnshus AL

STIFTELSER

Grong boligstiftelse
Grong frivillighetssentral
Namdals folkehøgskole
Norsk Revyfaglig senter

EIERMELDING FOR Grong kommune

Innhold

1. Innledning.. 3

1.2 Eiermelding 3

1.2 Kommunestyrets vedtak 3

2. Roller og ansvar.. 4

2.1 samfunnsansvar 4

2.2 Etikk 4

2.3 Kommunestyrets og formannskapets roller og ansvar 4

2.4 Ordførerens rolle og ansvar 4

2.5 valg av styre 4

3. Ulike organisasjonsformer.. 5

3.1 Interkommunale selskaper (IKS) 5

3.2 Aksjeselskaper (AS) 5

3.3 Selskaper med begrenset ansvar (BA) og andelslag 5

3.4 Stiftelser 6

3.5 Vertskommunesamarbeid 6

4. Kommunens eierinteresser i aksjeselskaper.. 7

4.1 FabLab Høylandet AS 8

4.2 Grong Eiendom AS 10

4.3 Grong Holding AS 12

4.4 Grong skisenter AS 14

4.5 IN-VEST AS 15

4.6 Indre Namdal Trafikk AS 17

4.7 Kommunekraft AS 19

4.8 NAMAS VEKST AS 20

4.9 Namdal Ressurs AS 22

4.10 Namdalshagen AS 23

4.11 NamNamdalen AS 25

4.12 Namsskogan familiepark AS 27

5 Kommunens eierinteresser i IKS (interkommunale selskaper) 29

5.1 IKT Indre Namdal IKS 29

5.2 Interkommunalt arkiv i Trøndelag IKS (IKA Trøndelag IKS) 30

5.3 KomRev Trøndelag IKS 30

5.4 KomSek Trøndelag IKS 31

5.5 Lierne Nasjonalparksenter 31

5.6 Midtre Namdal Avfallsselskap IKS 33

5.7 Namdal rehabilitering IKS 34

5.8 Namdal Rehabilitering IKS eiendom 35

5.9 Næringsmiddeltilsynet i Namdalen 36

Vedlegg.. 37

I BA og Andelslag.. 37

I.I Grong Fritidssenter BA 37

I.II Harran Samfunnshus AL 38

II Stifltelser.. 39

II.I Grong boligstiftelse 39

II.II Grong frivillighetssentral 40

II.III Namdals folkehøgskole 41

I.IV Norsk Revyfaglig senter 42

1. Innledning

1.2 Eiermelding

Eiermeldinga er et styringsdokument for folkevalgte, administrasjonen og rådmannen. Og den skal vise omgivelsene og bedriftene hvilke strategier Grong kommune har for sine eierandeler i selskaper. Det er viktig at de folkevalgte gis en mulighet til å utøve eierstyring, noe denne eiermeldinga skal hjelpe med.

1.2 Kommunestyrets vedtak

Vedtatt i Grong kommunestyre den 17.08.2011

2. Roller og ansvar

2.1 samfunnsansvar

Kommunalt eide selskaper er opprettet for å ivareta et samfunnsansvar, å levere grunnleggende tjenester til innbyggerne. Eierstyring fra Grong kommunes side er viktig for å kombinere innbyggernes behov og samfunnets verdier med effektivitet og lønnsomhet. Omgivelsene har forventninger om samfunnsansvarlig eierskap og samfunnsansvarlig drift, hvor ansvaret går ut over kortsiktig profitt. Det er store forventninger knyttet til de økonomiske og miljømessige konsekvensene.

2.2 Etikk

Kommunen som forvalter av felles ressurser er avhengig av allmennhetens tillit og et godt omdømme. Omdømme bygges innenfra. Godt arbeid med etikk vil over tid lønne seg. Grong kommune har egne etiske retningslinjer for sine ansatte og folkevalgte. Det er viktig at selskaper som Grong kommune er eier av eller medeier i også jobber med etiske retningslinjer for styret og ansatte. Selskapets etiske profil bør forankres i bedriftskulturen.

For å skape åpenhet om roller og verv for folkevalgte, ansatte og styrerepresentanter har kommunestyret anbefalt at folkevalgte og ledere i Grong kommune å registrere seg i styrevervregisteret. På sikt bør også styrerepresentanter som representerer Grong kommune oppfordres til å registrere seg i styrevervregisteret.

2.3 Kommunestyrets og formannskapets roller og ansvar

Kommunestyrets funksjon, rolle og ansvar reguleres av kommuneloven 25.9.1992. Kommunestyret skal gjennom eiermeldingen hvert år foreta en evaluering av styrenes arbeid for selskaper som kommunen eier eller er medeier i. Gjennom eiermeldingen skal også kommunestyret gå igjennom eierstyring og hovedmålsetting for selskapene. Kommunestyret skal også ta en vurdering av eierskapets nødvendighet.

Formannskapet er saksforberedende organ for kommunestyret i saker om eierskapskontroll. I tillegg skal formannskapet ha en gjennomgang av kommunens interesser i forbindelse med generalsformsamlinger, representantskap og årsmøter i selskaper som kommunen eier eller er medeier i.

2.4 Ordførerens rolle og ansvar

Ordfører representerer kommunen i selskapenes generalsforsamling, representantskap og årsmøte. Når det gjelder IKS er det foretatt valg av representant i kommunestyret. Representanten skal forholde seg vedtak og signaler fra formannskap og kommunestyre i selskapenes generalformsaling, representantskap og årsmøte.

2.5 valg av styre

Styret skal bli sammensatt på en slik måte at det blir i best mulig stand til å utføre de oppgaver det er pålagt. Styremedlemmer kan hentes fra kommuneadministrasjonen, folkevalgte eller fra næringslivet generelt. Som hovedregel bør det være slik at folkevalgte kun går inn dersom styreoppgavene har en politisk karakter. Representanter fra kommuneadministrasjonen vil ofte representere en kompetanse som er viktig å ha inn i styret. For styrer i selskaper som kommunen er eier av eller medeier i bør det tilstrebes kjønnsbalanse i styrene. Kommunen bør vektlegge dette ved valg til styrer.

3. Ulike organisasjonsformer

Virksomhetens formål og karakter er avgjørende kriterier ved valg av selskapsform. Selskapets behov for tett oppfølging eller løs tilknytning må vurderes i så måte. Nedenfor er det litt informasjon om de selskapsformer som kommunen har organisert sine selskaper i.

3.1 Interkommunale selskaper (IKS)

Interkommunale selskaper reguleres av Lov om Interkommunale selskaper, nr 6, 29.1.1999

Samarbeid mellom flere kommuner kan organiseres som interkommunale selskaper[1](IKS). IKS er egne rettsubjekter, som rettslig og økonomisk er skilt fra deltakerkommunene. De har sin egen formue og sine egne inntekter, og svarer selv for sine forpliktelser. Hver deltaker har et ubegrenset ansvar for en prosent av selskapets samlede forpliktelser.

Selskapets øverste myndighet er representantskapet, deltakerkommunenes eiermyndighet utøves av representantskapet. Dette innebærer at deltakerkommunene ikke kan utøve eiermyndighet direkte overfor selskapets styre eller administrasjon. Hver deltakerkommune skal ha minst en representant i representantskapet. [2]

Styrets sammensetning reguleres av § 10 i Lov om Interkommunale selskaper, den sier at selskapet skal ha et styre på minst tre medlemmer. Styrets medlemmer velges for 2 år av gangen med mindre annet er avtalt.

3.2 Aksjeselskaper (AS)

Aksjeselskaper reguleres av aksjeloven av 13.06.1997, nr 44.

Et aksjeselskap er et eget rettsubjekt som har egen formue og egne inntekter, og som selv svarer for sine forpliktelser. Kommunen kan eie aksjeselskap alene eller sammen med andre fysiske eller juridiske personer. Eiere i et aksjeselskap har kun ansvar for den aksjekapital som er skutt inn i selskapet. Det kreves en aksjekapital på minimum 100 000,- for et aksjeselskap.

Generalsforsamlingen er aksjeselskapets øverste myndighet, og er eiernes organ i styret. Eiermyndigheten skal styres gjennom generalsforsamlingen, og bestemmer blant annet sammensetningen av selskapets styre. Styret har det overordnede ansvaret for forvaltningen av selskapet. Styret skal ha et styre på minst tre medlemmer, men i noen tilfeller kan et aksjeselskap ha et styre med færre en tre medlemmer. [3]

3.3 Selskaper med begrenset ansvar (BA) og andelslag

Denne selskapsformen kan brukes når formålet er å fremme eiernes økonomiske eller yrkesmessige interesser eller å skaffe eierne arbeidsplasser. Ingen av medlemmene bærer personlig ansvar for foretakets forpliktelser.

Et samvirkeforetak må alltid stiftes av minst to personer og skal alltid ha minst to medlemmer. Både fysiske og juridiske personer kan være stiftere. Det stilles ingen krav til minstekapital ved stiftelse av et samvirkeforetak. Stifterne kan likevel bestemme at det skal betales innskuddskapital.

Et samvirkeforetak skal ha et styre på minst tre medlemmer, med mindre vedtektene bestemmer at det bare skal være to. Et samvirkeforetak skal ha en daglig leder, med mindre vedtektene sier noe annet.

Denne selskapsformen passer når to eller flere vil etablere et selskap med begrenset personlig ansvar og risiko for å ivareta sine forbruksmessige eller yrkesmessige interesser eller å skaffe seg arbeidsplasser. Det er en forutsetning at investeringene ikke blir større enn at deltakerne selv makter å stille nødvendig egenkapital[4]

3.4 Stiftelser

Stiftelser reguleres av stiftelsesloven[5]

En stiftelse anvendes ofte ved virksomhet av ikke-økonomisk karakter, spesielt med sosialt eller kulturelt formål. En stiftelse dannes ved at en formuesverdi ved testament, gave eller annen rettslig disposisjon selvstendig blir stilt til rådighet for et bestemt formål av ideell, humanitær, sosial, utdanningsmessig, økonomisk eller annen art. Stiftelser er egne rettssubjekter men har ingen eiere. Stiftelse er ikke egnet organisasjonsform hvis det er et ønske om utøvelse av eierstyring. Stiftelser skal ved opprettelsen ha en grunnkapital på minst 100 000,- kr.

3.5 Vertskommunesamarbeid

I en vertskommunemodell dekkes en eller flere oppgaver av en kommune på vegne av flere, uten at det er organisert en felles organisatorisk eller juridisk overbygging. Vertskommunen er arbeidsgiver for oppgavene som er lagt til vertskommunen. Vertskommunesamarbeidet har to varianter; Administrativt vertskommunesamarbeid og vertskommune med en felles folkevalgt nemd[6]. Samarbeidsgrunnlaget er avgrenset mot forretnings- og næringsvirksomhet på den ene siden, og samarbeid om administrative støttetjenester på den andre siden

4. Kommunens eierinteresser i aksjeselskaper

I dette kapittelet drøftes selskapets ståsted og selskapets måloppnåelse. For at kommunen skal kunne vurdere måloppnåelse må kommunen først etablere eierstrategi og mål for selskapet. I tillegg skal formålet med eierskapet vurderes, og det skal tas stilling til selskapets risiko.

Utøvelse av eierrollen skjer i generalformsaling, representantskap og årsmøte. I tilegg kan kommunen påvirke gjennom deltakelse i selskapets styre. Grong kommunes deltakelse i selskapsstyrer vedtas som en eierstrategi i denne eiermeldinga.

For aksjeselskaper er det foretatt en økonomisk analyse. Analysene er hentet fra bedriftsanalysetjenesten purehelp.no og er delt inn i tre ulik deler:

  • Driftsscore: en rask og kortfattet analyse av virksomhetens driftseffektivitet. I analysen er fokuset på foretakets evne til å forvalte egne balanseverdier, skape likviditet, resultatmarginer samt gode driftsorienterte effektivitetstall.
  • Bankscore: Tilsvarende scoresystem benyttes av banker og finansinstitusjoner i hele Norden. Analysen brukes ofte for en rask, matematisk og objektiv vurdering av spesielt mindre og mellomstore virksomheter. Bankscore tar for seg faktorene egenkapital, egenkapitalandel, rentedekningsrad, gjeldsbetjeningsgrad og kontantstrøm fra drift.
  • Konkursscore: metoden danner utgangspunktet for å analysere sannsynligheten for en konkurs de neste 3 årene. Utgangspunktet for modellen er virksomhetens historiske årsregnskap. Scoreanalysen har sine begrensninger i forhold til faktor bredde og må behandles med noe forsiktighet.

4.1 FabLab Høylandet AS

4.1.1 Diverse opplysninger

Formål:

Forskning og utvikling. Selskapet skal ha fokus på å drive prosesser som øker aktiviteten innenfor nyskaping, kreativitet og internasjonalt arbeid. Selskapet har som formål å samarbeide med næringsliv, utdanning, FoU, innbyggere og offentlig forvaltning i hele Trøndelag.

Eiere:

NTE (33,9 %), Høylandet kommune (33,9 %), Høylandet Film og TV (5,08 %), Norsk Revyfestival (5,08 %), Grong kommune (5,08 %), andre (16,9 %)

Aksjekapital:

15.000,-

Etablert:

Stiftet: 30.06.2008

Styrets sammensetning:

Styreleder: Eivin Brøndbo
Styremedlemmer: Erik Hatling, Anne Berit Romstad, Sigmund Kvernes, Monika Viken Leithe
Varamedlemmer: Vegard Forbord, Grete Hovelsrud, Lars Otto Okstad

Annen informasjon:
FabLab konseptet springer ut fra ett av verdens mest anerkjente teknologiuniversitet Massachusetts Institute of Technology (MIT). Pr. i dag finnes det ca 25 FabLaber rundt om i verden, og flere er på gang. Alle er de knyttet opp i et videokonferansenettverk for å skape samarbeid og kompetanseutveksling over hele verden. FabLab skal gi Namdalen en kreativ arena og en teknologisk verktøykasse, samt tilgang til et internasjonalt nettverk.

4.1.2 Regnskapsrapporter

Resultatregnskap

2010

2009

Driftsinntekter

2 055 581

1 842 851

Driftsresultat

- 2 821

18 122

Resultat før skatt

- 3 320

17 282

Årsresultat

- 4 340

12 443

Balanse

2010

Anleggsmidler

186 012

Egenkapital

299 349

Omløpsmidler

499 422

Gjeld

386 085

SUM EIENDELER

685 434

SUM EK OG GJELD

685 434

Det vises forøvrig til protokoll fra generalformsaling, sendt til kommunestyret som referatsak i K-styremøte 16/6-11

4.1.3 Eierstrategi

Mål med eierskapet

Målet er at FabLab Høylandet skal gi Namdalen en kreativ arena og en teknologisk verktøykasse, samt tilgang til et internasjonalt nettverk. Gjennom dialog med bedrifter, utviklingsaktører og det offentlige er det utviklet mange ideer og konkrete planer på hvordan en FabLab kan være med å utvikle hele Namdalen. Denne prosessen har identifisert følgende områder som spesielt interessant:

  • Gi barn & ungdom mulighet til å praktisere realfag
  • Øke antall studentoppgaver i Namdalen
  • Internasjonal utveksling og prosjekter
  • Kreativ arena som skaper nye ideer
  • Utvikling av prototyper
  • Kobling av kompetanse, ressurser og behov

En vellykket satsning på FabLab på Høylandet vil gi positive ringvirkninger for Grong og resten av Namdalen. Det er viktig for Grong kommune å støtte opp under satsninga som skjer i forbindelse med FabLab på Høylandet. Grong kommune bør være en aktiv eier som tenker utvikling for bedriften og som tar i bruk det selskapet kan by på.

Selskapets økonomiske situasjon.

Middels/god driftsscore, 42 poeng av 100 mulige.
God bankscore. FabLab Høylandet scorer særdeles godt på rentedekningsgrad og egenkapitalandel, men svakt på kontantstrøm fra drift og gjeldsbetjeningsgrad.
Lav risiko i konkursscoren.

Styresammensetning og oppfølging

Styret består av 2 kvinner og 3 menn, hvor styrelederen er en mann.
Grong kommune bør på sikt ha som mål å få en plass i styret til FabLab Høylandet for å jobbe for at FabLaben skal bli en viktig arena for hele Namdalen. Dagens representasjon i styret er bredt sammensatt og består av personer utenfra, noe Grong kommune synes er positivt.

4.2 Grong Eiendom AS

4.2.1 Diverse opplysninger

Formål:

Sitte med eierandeler i fast eiendom i Grong kommune.

Eiere:

Grong Eiendom er 100 % eid av Grong kommune

Grong Eiendom har en innskutt egenkapital på 100 000,-

Aksjekapital:

100 000,-

Etablert:

Stiftet 22.12.1991

Registrert i enhetsregisteret: 20.02.1995

Styrets sammensetning:

Styrets leder: Anne Birgitte Steinsli Sklet

Varamedlem: Odd Jørgen Kværnø

Annen informasjon:

Grong Eiendom er medeier i Grong Kjøpesenter ANS som driver forretningseiendom i Grong kommune. Grong Eiendom har 3,33% av eiendelene i Grong Kjøpesenter ANS.

4.2.2 Regnskapsrapporter

Resultatregnskap

2010

2009

Driftsinntekter

157 000

170 000

Driftsresultat

112 000

113 000

Resultat før skatt

62 000

58 000

Årsresultat

47 000

45 000

       
         
         
         
         
         
           
Balanse

2010

Anleggsmidler

734 000

Egenkapital

220 000

Omløpsmidler

50 000

Gjeld

564 000

SUM EIENDELER

784 000

SUM EK OG GJELD

784 000

2009

Anleggsmidler

738 000

Egenkapital

178 000

Omløpsmidler

73 000

Gjeld

633 000

SUM EIENDELER

811 000

SUM EK OG GJELD

811 000

4.2.3 Eierstrategi

Mål med eierskapet

Grong Eiendom AS ble stiftet i 1991 med det formål å sitte med eiendeler i fast eiendom i Grong kommune. Ved stiftelsen gjaldt det eiendeler i Grong Kjøpesenter ANS. Våren 2008 kjøpte Grong Eiendom AS HV-bygget. I eiermelding for 2008 og 2009 ble salg av HV-bygget, til Grong kommune tatt opp. Dette er fulgt opp i 2011.

Selskapets formål er fortsatt gjeldende for målsettingen med selskapet. Det er ikke nødvendig å redigere formålet med selskapet.

selskapets økonomiske situasjon

God driftsscore, med veldig god score på resultatgrad og kontantstrøm fra drift.
God bankscore, med beste score på kontantstrøm fra drift og lavere score på egenkapital og gjledsbetjenings grad.
Høy risiko for konkurs i konkursscore, men en betydelig bedring hvert år siden 2007.

Her må også nevnes at scoring vil bli annerledes etter salget av HV-bygget.

Styresammensetning og oppfølging

Grong kommune har 100 % kontroll over selskapet med full kontroll i generalsforsamling og styret. Det har i tidligere eiermeldinger blitt diskutert litt rundt antallet styrerepresentanter. Kommunestyret har gjennom tidligere eiermelding gitt beskjed om at Grong kommune bør se på saken i forbindelse med generalforsamling. Det er ikke fulgt opp. Det bør bli tatt opp i forbindelsen med generalformsaling i 2012.

4.3 Grong Holding AS

4.3.1 Diverse opplysninger

Formål:

Utgjøre eiersiden i Grong Kjøpesenter ANS. I tillegg kan selskapet delta på eiersiden ved lokal næringsutvikling av betydning for kjøpesenteret.

Eiere:

Hima AS (28,96%), Moen Holding AS (34,35%), GL-bygg AS (7,25%), Grong Sport AS (6,61%), Indre Namdal Regnskapskontor AS (5,88%), Brønseth Blomsterforretning (5,42%), Grong kommune (3,74%), andre (8,38%)

Aksjekapital:

3 450 000,-

Etablert:

Etablert: 18.12.1991

Registrert i enhetsregisteret: 20.02.1995

Roller:

Daglig leder: Odd Jørgen Kværnø

Styrets leder: Øistein Noralf Moen

Styremedlemmer: Arne Magne Galguften og Per Nervik

Annen informasjon:
Selskapet eier 96,67 % av andelene i ANS Grong Kjøpesenter som driver forretningseiendom i Grong kommune. Selskapet hadde i 2007 ingen ansatte.

4.3.2 Regnskapsrapporter

Resultatregnskap

2010

2009

Driftsinntekter

583 000

952 000

Driftsresultat

561 000

934 000

Resultat før skatt

560 000

933 000

Årsresultat

463 000

767 000

Balanse

2010

Anleggsmidler

8 410 000

Egenkapital

8 125 000

Omløpsmidler

0

Gjeld

285 000

SUM EIENDELER

8 410 000

SUM EK OG GJELD

8 410 000

2009

Anleggsmidler

8 433 000

Egenkapital

7 835 000

Omløpsmidler

0

Gjeld

599 000

SUM EIENDELER

8 433 000

SUM EK OG GJELD

8 433 000

4.3.3 Eierstrategier

Mål med eierskapet

Grong Holding AS eier 96,67 % av eierandelene i Grong kjøpesenter ANS. ANS Grong Kjøpesenter er viktig for kommunens utvikling. Selv om Grong kommune kun har en eierandel på 3,74 % i Grong Holding AS er det et viktig eierskap. Grong kommune bør være med å påvirke til videre utvikling av ANS Grong Kjøpesenter. Utøvelse av eierstrategien skjer gjennom aktiv deltakelse på generalforsamlingen.

Selskapets økonomiske situasjon

God driftsscore, særdeles positiv score på rentedekningsgrad og gjeldsbetjeningsgrad.
Meget god bankscore.
Og lav risiko i bankscore.

Utmerket positivt i alle økonomiske analyser.

Styresammensetning og oppfølging

Det er ikke et behov for Grong kommune å ha en representant i styret, kontakten med selskapet opprettholdes via generalforsamling og det er ikke behov for å ha andre oppfølgingsmøter. Ved valg av styre på neste generalforsamling bør det pekes på kjønnssammensetning. Styret består av 3 representanter, alle menn.

4.4 Grong skisenter AS

Grong Skisenter AS ble begjært konkurs i juni 2011.

4.5 IN-VEST AS

4.5.1 Diverse opplysninger

Formål:

Opprette, utvikle og styrke virksomheter innen industri og annen næringsvirksomhet i Indre Namdal-regionen som omfatter kommunene Røyrvik, Namsskogan, Lierne, Grong, Høylandet og Snåsa.

Eiere:

Nord-Trøndelag fylkeskommune (50 %), Grong kommune8(,33%), Høylandet kommune (8,33%), Lierne kommune (8,33%), Namsskogan kommune 88,33%), Røyrvik kommune (8,33%), Snåsa kommune (8,33%)

Aksjekapital:

120 000,-

Etablert:

Etablert 2.7.1997, Registrert i enhetsregisteret 9.9.1997

Roller:

Daglig leder: Ulrik Morten Hammervold

Styrets leder: Knut Berger, Styremedlemmer: Jon Uthus og Gro Madla

Annen informasjon:
IN-VEST er et investeringsselskap. Selskapet kan gå inn med eierandeler i industri og annen næringsvirksomhet i indre Namdal med sikte på å etablere nye eller videreutvikle eksisterende foretak. Selskapet har ikke egne ansatte. Daglig drift ivaretas av Innovasjon Norge, med direktør som daglig leder.

4.5.2 Regnskapsrapporter

Resultatregnskap

2010

2009

Driftsinntekter

0

0

Driftsresultat

- 197 574

- 170 678

Resultat før skatt

- 142 290

- 142 290

Årsresultat

-142 290

- 142 290

Balanse

2010

Anleggsmidler

1 000 000

Egenkapital

2 819 959

Omløpsmidler

2 005 047

Gjeld

185 088

SUM EIENDELER

3 005 047

SUM EK OG GJELD

3 005 047

2009

Anleggsmidler

500 000

Egenkapital

2 962 249

Omløpsmidler

2 623 377

Gjeld

161 128

SUM EIENDELER

3 123 377

SUM EK OG GJELD

3 123 377

4.5.3 Eierstrategier

Mål med eierskapet

Bidra til etablering av nye eller videreutvikling av eksisterende foretak, gjennom av IN-VEST AS går inn med eierandeler. In-Vest AS har pr 01.01.10 i 7 bedrifter, en av dem fra Grong.

Selskapets økonomiske situasjon

Middels/svak driftsscore.
Middels/god bankscore.
Lav risiko i konkursscore.

De økonomiske analysene for dette selskapet bør ikke ilegges stor vekt, da det er et investeringsselskap som skal gå inn med risikokapital for å skape næringsutvikling i Indre Namdal.

Styresammensetning og oppfølging

Styret består av 2 menn og 1 kvinne, med 2 kvinner og 1 mann som personlige varamedlemmer. Gro Madla fra Grong sitter i styret. Ikke behov for oppfølgingsmøte i løpet av året.

Styret har i 2010 vurdert selskapets investeringsstrategi med formål å redusere risikoprofilen. Rent konkret vil det innebære en økt andel mindre investeringer og et nærmere samarbeid med andre egenkapitalaktører. Selskapets begrensede kapitalbase reduserer mulighetene til å være en aktiv utviklingsaktør i regionen.

4.6 Indre Namdal Trafikk AS

4.6.1 Diverse opplysninger

Formål:

Planlegging, koordinering og administrasjon av persontransport i rute med motorvogn og fylkeskommunalt betalt/støttet transport etter særskilt avtale, bl.a. syketransport og transport av funksjonshemmede. Selskapet skal også kunne engasjere seg i andre typer transport- og servicevirksomhet, herunder å delta i andre selskaper med lignende virksomhet.

Eiere:

Indre Namdal Rutevognlag (31%), Trønderbilene AS (29%), NSB (20%), Norges Taxiforbund (15%), Grong kommune (1 %), andre IN kommuner (4%)

Aksjekapital:

100 000,-

Etablert:

Etablert 5.4.1990, Registrert i enhetsregisteret 19.2.1995

Roller:

Styrets leder: Bjørn Terje Grøttheim

Styremedlemmer: Børge Østborg, Arne Jakobsen, Kari Ystgård, Leif Skåle

Annen informasjon:
Indre Namdal Trafikk AS formidler transporttjenester i Indre Namdal og organiserer bestillingstransport i 15 kommuner i Nord-Trøndelag. Selskapet har kontor i IN-bygget i Grong. I 2010 har det blitt utført 0,7 årsverk i selskapet. I tillegg kommer oppdrag som Indre Namdal Trafikk AS har kjøpt av Grong kommune, Rolf Krogstad og Sørli Taxi DA (organisering av bestillingstransport).

4.6.2 Regnskapsrapporter

Resultatregnskap

2010

2009

Driftsinntekter

33 102 442

29 815 522

Driftsresultat

139 499

149 485

Resultat før skatt

185 793

194 919

Årsresultat

132 611

139 863

Balanse

2010

Anleggsmidler

0

Egenkapital

1 030 206

Omløpsmidler

3 398 048

Gjeld

2 367 842

SUM EIENDELER

3 398 048

SUM EK OG GJELD

3 398 048

2009

Anleggsmidler

0

Egenkapital

997 596

Omløpsmidler

3 439 051

Gjeld

2 441 455

SUM EIENDELER

3 439 051

SUM EK OG GJELD

3 439 051

4.6.3 Eierstrategier

Mål med eierskapet

Sikre kollektivtilbudet i Indre Namdal.
Indre Namdal Trafikk AS formidler transporttjenester i Indre Namdal.

Selskapets økonomiske situasjon

Middels/god driftsscore, lav scoring på blant annet kontantstrøm fra drift og resultatgrad.
Middels/god bankscore, med svak score på blant annet kontantstrøm fra drift og gjeldsbetjeningsgrad.
Lav risiko i konkursscore.

Indre Namdal Trafikk AS skal dekke transport utfordringer som regionen har, og det er ikke et selskap som skal gi inntekter til eierne. Derfor er det ok med lav driftsscore, så lenge man unngår tall som gjør at man ender opp med større risiko i konkursscoren.

Styresammensetning og oppfølging

Styret består av 4 menn og 1 kvinne. Grong kommune bør minne generalforsamlingen på kjønnssammensetning i styret.

4.7 Kommunekraft AS

4.7.1 Diverse opplysninger

Formål:

Formidle aksjeeiernes disponible kraft, herunder konsesjonskraft, og drive annen virksomhet tilknyttet slik formidling.

Eiere:

LVK (59,38%), øvrige (40,63%)

Grong kommune eier 1 av 320 aksjer

Aksjekapital:

320 000,-

Etablert:

Etablert 28.4.1993

Registrert i enhetsregisteret 12.3.1995

Roller:

Nevnes ikke

Annen informasjon:

Kommunekraft AS ble stiftet 28. April 1993 med det formål å formidle tilgjengelig konsesjonskraft på vegne av deltakende kommuner og fylkeskommuner til best mulige kommersielle betingelser.

4.7.3 Eierstrategier

Mål med eirskapet

Eierskap på grunn av at Grong er en kraftkommune. Kommunekraft formidler tilgjengelig konsesjonskraft på vegne av deltakende kommuner og fylkeskommuner.

Styresammensetning og oppfølging

Deltakelse i dette styret prioriteres ikke. Oppfølging mellom generalformsalingene er det ikke behov for. Deltakelse på generalforsamlinger skjer en del ganger ved fullmakt til andre IN-kommuner. Ser ikke noe behov for aktiv deltakelse, men som kraftkommune er det viktig at Grong fortsatt er eier i selskapet.

4.8 NAMAS VEKST AS

4.8.1 Diverse opplysninger

formål:

Skape varige arbeidsplasser for yrkeshemmede som har særlig vansker med å få arbeid i produksjon av varer/tjenester for salg. Eventuelt overskudd av virksomet skal forbli i selskapet og komme de yrkeshemmede til gode.

Eiere:

Grong kommune (25%), Høylandet kommune (25%), Namsskogan kommune (25%), Overhalla kommune (25%)

Aksjekapital:

100 000,-

Etablert:

Etablert 13.2.1990

Roller:

Styrets leder: Thomas Halbostad

Nestleder: Trond Stenvik

Styremedlemmer: Bodil Jenssen, Inge Olav Rosendal, Liv Elisabeth Reitan Trones, Ragnhild Kroglund

Annen informasjon:

NAMAS vekst er en bedrift for yrkeshemmede. Administrasjon og 1 avdeling ligger i Høylandet, videre er det 2 avdelinger i Overhalla og 1 avdeling i Grong og Namsskogan. I 2011 skal det utvides med en avdeling i Lierne, Lierne kommune skal også bli eier i NAMAS VEKST AS. Hovedprodukter er enkle produkter i tre, drift av vaskeri og tjenesteoppdrag for kommuner og private bedrifter. Bedriften selger attføringstjenester til kommuner og NAV. Ved avdelinga Grong produseres følgende produkter/tjenester: Vedproduksjon, annen treproduksjon (hyller, reoler, krakker), søm, toving, bilpleie og vedlikehold av grøntarealer. Avdelinga i Grong går også med planer om oppstart av bruktbutikk i sentrum i løpet av høsten 2011.

4.8.2 Regnskapsrapporter

Resultatregnskap

2010

2009

Driftsinntekter

12 152 000

10 828 000

Driftsresultat

- 83 000

491 000

Resultat før skatt

- 203 000

396 000

Årsresultat

- 203 000

396 000

Balanse

2010

Anleggsmidler

8 477 000

Egenkapital

5 792 000

Omløpsmidler

1 680 000

Gjeld

4 365 000

SUM EIENDELER

10 157 000

SUM EK OG GJELD

10 157 000

2009

Anleggsmidler

8 641 000

Egenkapital

5 995 000

Omløpsmidler

2 926 000

Gjeld

5 571 000

SUM EIENDELER

11 566 000

SUM EK OG GJELD

11 566 000

4.8.3 Eierstrategier

Mål med eierskapet

NAMAS vekst er en bedrift for yrkeshemmede. NAMAS vekst er viktig for Grong kommune i det å kunne tilby yrkeshemmede og personer utenfor arbeidsmarkedet en jobb.

Selskapets økonomiske situasjon

Middels/svak driftsscore.
Middels/god bankscore. Med dårlig score på rentedekningsgrad og kontantstrøm fra drift, og god score på egenkapital og egenkapitalandel.
Mindre risiko i konkursscore, helt opp til lav risiko.

Styresammensetning og oppfølging

Grong kommune har en representant i styret ved at Ragnhild Kroglund fra Grong sitter i styret. Styret består av 2 menn og 3 kvinner. Det bør være ett årlig oppfølgingsmøte mellom Grong kommune og ledelsen i NAMAS vekst AS. Det har blitt gjennomført oppfølgingsmøter både i 2010 og 2011. Vedlikehold av grøntarealene til Grong kommune er et direkte resultat av et oppfølgingsmøte.

4.9 Namdal Ressurs AS

Anbefalingene fra eiermeldingen for 2009 er fulgt opp. Grong kommunes aksjer i selskapet Namdal Ressurs AS ble solgt i november 2010.

4.10 Namdalshagen AS

4.10.1 Diverse opplysninger

formål:

Skape en god samarbeidsarena for utvikling og koordinering av kunnskapsbasert næringsvirksomhet i Namdalskommunene. Dette skal skje i tilknytning til en eiendom hvor Namdalshagen AS skal være leietaker. Selskapet skal innenfor rammen av bedriftsøkonomiske prinsipper, lokalt legge til rette for at Namdalen beholder eksisterende kompetanse, utvikler ny, og tiltrekker seg tilleggskompetanse fra eksterne miljø. Selskapet kan ved aksjeinnskudd eller på annen måte engasjere seg i virksomheter.

Eiere:

Statskog (23 %), Siva Sf (23%), Namdalsavisa AS (23%), Namsos kommune (9,2%), Overhalla næringsbygg (9,2%), Grong kommune (0,92%), andre (11,68%)

Aksjekapital:

1 087 000,-

Etablert:

15.12.2003

Roller:

Daglig leder: Olav Weglo
Styreleder: Sigurd pettersen
Nestleder: Svein Håvard Karlsen

Styremedlemmer: Jane Rasmussen, Karin Søraunet, Ragnar Waalen, Hege Skillingstad.

Annen informasjon:

Namdalshagens hovedaktivitet i 2010 har vært:

  • Videreføring av trainee-ordning for Midtre- og Indre Namdal
  • Drift av inkubatorordningen, samt etableringstilbud i Grong, Namsos og Nærøy.
  • Prosjektledelse
  • Bedriftsetablering og bedriftsutvikling gjennom bedriftsrådgivningstjeneste.
  • Utvikling av Namdalshagen som arena for det regionale næringsliv.

Selskapet har pr 31.12.10, fire faste ansatte, 3 menn og 1 dame.

4.10.2 Regnskapsrapporter

Resultatregnskap

2010

2009

Driftsinntekter

9 294 500

3 876 873

Driftsresultat

- 4 316

- 80 614

Resultat før skatt

12 491

- 78 432

Årsresultat

32 463

- 58 003

Balanse

2010

Anleggsmidler

194 209

Egenkapital

2 231 684

Omløpsmidler

6 056 818

Gjeld

4 019 343

SUM EIENDELER

6 251 027

SUM EK OG GJELD

6 251 027

2009

Anleggsmidler

161 687

Egenkapital

1 938 967

Omløpsmidler

2 722 125

Gjeld

944 845

SUM EIENDELER

2 883 812

SUM EK OG GJELD

2 883 812

4.10.3 Eierstrategier

Mål med eierskapet

Namdalshagen skal være en utviklingsaktør for næringslivet i Namdalen. Det er viktig å støtte opp under en arena som bidrar med kompetanse til næringslivet og som i mange tilfeller vil være viktig for å skape et godt samarbeid i Namdalen.

Selskapets økonomiske situasjon

Middels/svak driftsscore, det skyldes underskuddet i 2009. Analyse av 2010 tallene er ikke foretatt for Namdalshagen AS.
Middels/god banksscore. Dårligste score på gjeldsbetjeningsgrad og kontantstrøm, noe som også skyldes underskuddet i 2009. God score på rentedekningsgrad og egenkapital.
Lav risiko for konkurs i selskapet i følge konkursscore.

Styresammensetning og oppfølging

Styret består av 6 personer; 3 kvinner og 3 menn. Styrelederen er en mann.

Det er viktig å være tilstede på generalforsamling og andre arenaer hvor eierne blir invitert. Indre Namdal er ikke representert i styret. Grong kommune bør fortsette eierskapet og ha en ambisjon om en representant i styret, eller en representant fra Indre Namdal i styret. Namdalshagen AS er en viktig arena som Indre Namdal må benytte seg av.

4.11 NamNamdalen AS

4.11.1 Diverse opplysninger

formål:

Råvareprodusenters og videreforedlingsbedriftenes redskap for salg, distribusjoin og markedsføring av regional mat fra Namdalen og andre tilhørende tjenester. Namnamdalen As er eier av varemerket 'Namnamdalen'. All aktivitet i selskapet skjer under dette navnet. Namnamdalen AS har definert kvalitetskrav til brukere av selskapets tjenester.

Eiere:

Kommunene: Vikna, Nærøy, Høylandet, Grong, Overhalla, Namsos og Flatanger (2 andeler hver)
Røyrvik kommune, Fosnes kommune, Namdalseid kommune og Namsskogan kommune 1 andel hver
18 mat produsenter i Namdalen med 1 andel hver
Totalt antall andeler: 36

Aksjekapital:

180 000,- (Pr 31.12.07)

Etablert:

23.5.2007

Roller:

Styreleder: Ann Hege Mjøsund
Styremedlem: Brynhild Bremer Viken
Styremedlem: Dag Roar Opdal
Styremedlem: Hallbjørn Elden
Styremedlem: Lisbeth Hustad

Varamedlemmer: Britt Kristensen og Inge Staldvik

Annen informasjon:

NamNamdalen skal være råvareprodusenters og viderforedlingsbedriftenes redskap for salg, distribusjon og markedsføring av regional mat fra Namdalen, samt andre tilhørende tjenester.

4.11.2 Regnskapsrapporter

Resultatregnskap

2010

2009

Driftsinntekter

199 008

555 187

Driftsresultat

-3 404

54 040

Resultat før skatt

- 595

57 159

Årsresultat

- 428

41 155

Balanse

2010

Anleggsmidler

4 464

Egenkapital

179 832

Omløpsmidler

216 625

Gjeld

41 257

SUM EIENDELER

221 089

SUM EK OG GJELD

221 089

2009

Anleggsmidler

4 297

Egenkapital

180 260

Omløpsmidler

221 739

Gjeld

45 776

SUM EIENDELER

226 036

SUM EK OG GJELD

226 036

4.11.3 Eierstrategier

Mål med eierskapet

Støtte opp under deltakere i NamNamdalen AS. Grong Gårdsmat er blant annet eier i selskapet. Selskapet skal hjelpe gårdsmatprodusenter å markedsføre seg og selge varer.

selskapets økonomiske situasjon

God driftsscore og en betydelig bedring mellom 2008 og 2009. Tallene analysene er gjennomført på er fra 2009.
God bankscore, med best score på rentedekningsgrad og egenkapitalandel.
Lav risiko i konkursscore.

Styresammensetning og oppfølging

Medlemmer av styret er i stor grad produsentene som er eiere i selskapet. Det er ingen grunn til at Grong kommune bør ha en representant i styret. Grong kommunes eierskap bør heller regnes som en støtte til arbeidet selskapet gjør, og for å bedre likviditeten i selskapet.

4.12 Namsskogan familiepark AS

4.12.1 Diverse opplysninger

NACE bransje:

Drift av fornøyelsesetablissementer

Eiere:

Trones Turistsenter (27,09%), Namsskogan Familiepark (9,035), Knut og Tone Lise Berger (8,76%), Thorset Borgunn (8,07%), Grong kommune (0,27%), andre (46,78)

Etablert:

9.8.1988

Roller:

Daglig leder: Turid Bredesen

Styrets leder: Randi Dille

Nestleder: Øistein Moen

Styremedlem: Kjell Urdshals, Jørn Claussen og Bjarne Haug

Annen informasjon:

Namsskogan Familiepark AS driver dyre- og aktivitetspark, samt annen virksomhet som naturlig faller inn under dette. Familieparken drives på Trones i Namsskogan kommune. Selskapet har totalt 10 årsverk. Selskapet har i 2010 sysselsatt totalt 73 ansatte. Fordelingen blant de ansatte har vært 36 kvinner og 37 menn.

I 2010 hadde Namsskogan Familiepark et besøk på 51 500 gjester. Arbeidet med ny strategisk plan mot år 2017 er avsluttet. Hovedmålet er: 75 000 besøkende pr år fra 2017. Tre strategier er: lansere parken nasjonalt, opprettholde/øke interessen fra regionmarkedet, sesongforlengelse. Fokusområdene de 4 første årene vil være: rovdyrsenter. Bygging av Rebellas hule, markedsplassen ”Mortenstunet”, ny stor attraksjon og nasjonal lansering ved TV-serie.

4.12.2 Regnskapsrapporter

Resultatregnskap

2010

2009

Driftsinntekter

14 087 455

12 992 647

Driftsresultat

246 344

1 339 070

Resultat før skatt

366 975

1 456 826

Årsresultat

448 711

1 042 595

Balanse

2010

Anleggsmidler

7 577 266

Egenkapital

11 237 038

Omløpsmidler

6 962 149

Gjeld

3 302 377

SUM EIENDELER

14 539 415

SUM EK OG GJELD

14 539 415

2009

Anleggsmidler

5 773 885

Egenkapital

10 934 527

Omløpsmidler

7 706 040

Gjeld

2 545 398

SUM EIENDELER

13 479 925

SUM EK OG GJELD

13 479 925

Mål med eierskapet

Støtte opp under driften på Namsskogan Familiepark. Namsskogan Familiepark er en viktig turistattraksjon for Namdalen, og særlig for Indre Namdal.

Selskapets økonomiske situasjon

God driftsscore, særlig positivt tall er kontantstrøm fra drift. (Tall fra 2009).
Meget god bankscore, med god score på alle fem målefaktorene.
Lav risiko i konkursscore.

Namsskogan Familiepark AS fremstår som solid bedrift, økonomisk.

Styresammensetning og oppfølging

Grong kommunes eierskap utøves gjennom generalforsamling. Grong kommune har ingen representant i styret, noe det heller ikke er behov for. Ordfører velger om han deltar på generalforsamling selv, eller om det gis fullmakt til noen andre.

5 Kommunens eierinteresser i IKS (interkommunale selskaper)

5.1 IKT Indre Namdal IKS

5.1.1 Diverse opplysninger

NACE-bransje

Hjelpetjenester for offentlig administrasjon

Deltakere med delt ansvar

Grong kommune, Høylandet kommune, Lierne kommune, Namsskogan kommune, Røyrvik kommune, Snåsa kommune

Stiftet

18.6.2003

Roller

Daglig leder: Tore Tødås
Styrets leder: Geir Staldvik
Nestleder: Svein Helland
Styremedlem: Hege Nordheim Viken
Varamedlemmer: Gunni Grannes Solem, Ivar Kvalø og Kirsti Haagensli

Annen informasjon:
Selskapet skal i samråd med eierne arbeide for å utvikle bruken av systemer for informasjons-og kommunikasjonsteknologi tjenester hos eierne. Selskapet skal på vegne av eierne være juridisk avtalepart overfor leverandører i den hensikt å oppnå rabatter og storkundefordeler. Selskapet skal utvikle egen kompetanse på bruken av felles applikasjoner, tilby eierne brukerstøtte og tilpasninger av valgte systemer og være en pådriver i bruken av EDB-løsninger. Selskapet skal være eiernes kontaktledd mot leverandørene ut fra at eierne tegner avtaler med selskapet om bruk av valgte applikasjoner. Selskapet skal være utviklingspart for eierne på de valgte tekniske løsninger. Selskapet kan etter nærmere vedtak av styret prise visse tjenester og således ha egne inntekter. Selskapet har anledning til å ta på seg konsulentoppdrag for andre, når oppdragsgiver betaler for tjenesten og det ikke går ut over selskapets hovedoppgaver. Til gjennomføring av spesielle prosjekt utenom selskapets ordinære arbeidsoppgaver, blir det søkt finansiering mellom medlemmene eller andre som spesielt ønsker prosjektet gjennomført Selskapet kan delta i samarbeid med andre selskap/organisasjoner

Regnskapsrapporter refereres ikke

5.1.2 Eierstrategi

Grong kommune har utbytte av å være deleier i IKT Indre Namdal IKS, selskapet er blant annet aktivt inne på teknisk side ved ny portalløsning for Grong kommunes hjemmeside. Ved å være 6 kommuner som samarbeider bidrar det til lavere innkjøps- og driftskostnader. IKT Indre Namdal IKS eier mange av programvarene som kommunene i dag benytter.
Selskapet utfyller de mål kommunen har for eierskapet.

5.2 Interkommunalt arkiv i Trøndelag IKS (IKA Trøndelag IKS)

5.2.1 Diverse opplysninger

NACE-bransje

Drift av biblioteker og arkiver

Deltakere med delt ansvar

34 kommuner og 2 fylkeskommuner

Stiftet

20.2.1995

Annen informasjon:
Formålet med selskapet er å legge forholdene til rette for eiernes rasjonelle, funksjonsdyktige og effektive gjennomføring av arkivlovens intensjoner og bestemmelser. Selskapet skal kunne fungere som arkivdepot for eiernes papirbaserte og elektroniske arkiver og sørge for at materialet blir gjort tilgjengelig for offentlig bruk, forskning og andre administrative og kulturelle formål.

Regnskapsrapporter refereres ikke

5.2.2 Eierstrategi

Interkommunalt arkiv i Trøndelag IKS leverer de tjenester som forutsatt. Grong kommune er forpliktet å gjennomføre etter arkivlovens intensjoner og bestemmelser. Eierskapet bør fortsette som i dag.

5.3 KomRev Trøndelag IKS

5.3.1 Diverse opplysninger

NACE-bransje

Hjelpetjenester for offentlig administrasjon

Deltakere med delt ansvar

21 kommuner i Nord-Trøndelag og Nord-Trøndelag fylkeskommune

Stiftet

25.6.2004

Roller

Styrets leder: Elin Agdestein
Nestlder: Bente Lillian Vatn
Styremedlem: Anne Birgitte Steinsli Sklet, Torkil Berg, Jon Lennart Sellæg og Terje Hass.

Annen informasjon:
Kom Rev Trøndelag IKS skal utføre de lovpålagte revisjonsoppgaver for deltakerne. Kom Rev Trøndelag IKS kan utføre andre revisjonsoppdrag og rådgivning for andre selskaper, kommuner m.v

Regnskapsrapporter refereres ikke

5.3.2 Eierstrategi

KomRev Trøndela IKS utfører revisjonsoppgaver for Grong kommune, selskapet leier lokaler i ny del på kommunehuset. Revisjonsoppgavene utføres godt og det er per dags dato ikke vurdert å kjøpe revisjonstjenester et annet sted, og selge seg ut av selskapet. Grong kommune bør fortsette eierskapet.

5.4 KomSek Trøndelag IKS

5.4.1 Diverse opplysninger

NACE-bransje

Hjelpetjenester for offentlig administrasjon

Deltakere med delt ansvar

21 kommuner i Nord-Trøndelag og Nord-Trøndelag fylkeskommune

Stiftet

24.6.2004

Roller

Styrets leder: Arnstein Lyngstad
Nestleder: Liv Thun
Styremedlem: Gunnar Alstad, Sigrid Johannessen, Ivar Skjelstad,
Varamedlemmer: Inger Lundheim, Per Aunet, Lise Andersen, Geir Ottesen og Anne Lise Grøndahl.

Annen informasjon:
KomSek Trøndelag IKS skal utføre den lovpålagte sekretariatsfunksjonen for deltakernes kontrollutvalg. KomSek Trøndelag IKS kan utføre andre sekretariatsoppdrag og rådgivning for deltakerne, og for andre kommuner, selskaper m.v.

Regnskapsrapporter refereres ikke. Det vises til øvrig til protokoll fra representantskapet, ref sak 2 i K-styremøte 16/6 - 11

5.4.2 Eierstrategi

KomSek Trøndelag IKS har kontorer i ny fløy på kommunehuset.
Grong kommune bør fortsette å være eier i KomSek Trøndelag IKS og benytte seg av deres sekretariatsfunksjon.

5.5 Lierne Nasjonalparksenter

5.5.1 Diverse opplysninger

NACE-bransje

Offentlig administrasjon tilknyttet helsestell, sosial virksomhet, undervisning, kirke, kultur og miljø

Deltakere med delt ansvar

Lierne kommune, Grong kommune, Verdal kommune, Steinkjer kommune, Snåsa kommune, Nord-Trøndelag fylkeskommune

Stiftet

15.10.2004

Roller

Styrets leder: Johan Solheim, Nestleder: Steinar Bach
Styremedlemmer: Siv Aagård, Maria Collet Sælør, Asbjørn Hagerup
Varamedlemmer: Birgitta Fossum, Ragnhild Wist Lindberg

Annen informasjon:
Lierne Nasjonalparksenter IKS skal være et informasjonssenter for Lierne nasjonalpark og Blåfjella-Skjækerfjella nasjonalpark og skal videre:

  • formidle kunnskap og opplevelser om kultur, natur og naturbruk
  • arbeide for økt forståelse av verdien som ligger i samspill mellom mennesker og natur
  • bidra til at barn og ungdom opplever naturglede og gjennom dette blir gode forvaltere
  • gjennom samarbeid, bidra til utvikling av ansvarlig, naturbasert næringsaktivitet i regionen
  • ivareta rollen som koordinator overfor de andre innfallsportene til nasjonalparkene

Siden oppstart i 2008 er det 700 elever fra 9 ulike kommuner som har benyttet seg av undervisningsopplegget ”Å leve med rovdyr”, ved nasjonalparksenteret. De har hatt 49 skolebesøk fra 33 ulike skoler. Grong har som eneste kommune vært der med alle sine skoler.

5.5.2 Regnskapsrapporter

Resultatregnskap

2010

2009

Driftsinntekter

3 414 624

4 493 727

Driftsresultat

- 117 967

1 393 634

Årsresultat

305 832

986 277

Balanse

2010

Anleggsmidler

0

Egenkapital

1 915 638

Omløpsmidler

2 719 830

Gjeld

804 191

SUM EIENDELER

2 719 830

SUM EK OG GJELD

2 719 830

2009

Anleggsmidler

0

Egenkapital

1 970 195

Omløpsmidler

2 814 160

Gjeld

843 965

SUM EIENDELER

2 814 160

SUM EK OG GJELD

2 814 160

5.5.3 Eierstrategi

Lierne Nasjonalparksenter (LNPS) som et velfungerende informasjonssenter vil være nyttig for Grong, i det å få markedsført nasjonalparkene i og rundt kommunen. Årsrapporten for 2010 viser at fjoråret var et aktivt år på senteret, de er med på mange prosjekter og skaper mye aktivitet. Blant annet friluftsarrangementer, prosjekter sammen med skoler og barnehager, bokprosjekt rettet mot barn og unge, utstillinger og geologipark utenfor.

Det er viktig for Grong kommune å være eier i Lierne nasjonalparksenter. Grong kommune bør fortsatt være deleier i selskapet, og være en aktiv aktør der det er naturlig. Grong kommune må sikre at det skjer aktivitet i nasjonalparkene, også utenfor kommunegrensen til Lierne.

5.6 Midtre Namdal Avfallsselskap IKS

5.6.1 Diverse opplysninger

NACE-bransje

Innsamling og håndtering av annet avfall

Deltakere med delt ansvar

Kommunene: Flatanger, Namsos, Høylandet, Overhalla, Grong, Osen, Bindal, Vikna, Leka, Namdalseid, Fosnes, Nærøy, Roan

Stiftet

1.1.1980

Roller

Styrets leder: Svein Ivar Asklund
Nestleder: Kjellrun Gjeset Moan
Styremedlemmer: Roar Asbjørn Leirset, Jenny Kjestveit Domås, Magne Hartvig Paulsen. Varamedlemmer: Ståle Ruud, Tove Elisabeth Paulsen, Vegar Brenne

Annen informasjon:
MNA har to datterselskaper; retura NT AS og Ny Gammelt AS, i tillegg er MNA deleier i 6 andre selskaper. MNA tar gjennom datterselskapet Retura NT AS hånd om avfall og avfallstyper som faller utenom kommunens plikter, og selskapet er delegert det kommunale ansvaret for innsamling og behandling av forbruksavfall i deltakerkommunene. Selskapet hadde i 2010 15 faste ansatte.

Det vises til øvrig til protokoll fra representantskapet, ref sak 2 i K-styremøte 16/6 - 11

5.6.2 Regnskapsrapporter

Resultatregnskap

2010

2009

Driftsinntekter

51 597 342

47 792 820

Driftsresultat

88 556

- 1 952 897

Årsresultat

3 430 130

-1 683 952

Et meget godt årsresultat skyldes i økte inntekter på utbytte i selskaper MNA har aksjer i, samt salg av aksjepost i Namdal Ressurs AS.

Balanse

2010

Anleggsmidler

31 345 885

Egenkapital

14 732 400

Omløpsmidler

12 812 107

Gjeld

29 425 592

SUM EIENDELER

44 157 992

SUM EK OG GJELD

44 157 992

5.6.3 Eierstrategier

Grong kommunes eierskap utøves i representantskap, der er det viktig at Grong kommune deltar. Selskapet løser renovasjonsoppgavene til eierne. Grong kommune bør videreføre eierskapet.

5.7 Namdal rehabilitering IKS

5.7.1 Diverse opplysninger

NACE-bransje

Rehabiliterings- og opptreningsinstitusjoner

Deltakere med delt ansvar

Kommunene: Leka, Overhalla, Røyrvik, Høylandet, Lierne, Fosnes, Grong, Vikna, Bindal, Nærøy, Flatanger, Namsos, Namsskogan og Namdalseid

Stiftet

6.11.2003

Roller

Styrets leder: Trond Stenvik
Nestleder: Lars Otto Okstad
Styremedlem: Kjersti Tommelstad, Gerd Grong, Salamon Andreas Østerås, Arnodd Lillemark, Elisabeth Ellingsen.

Annen informasjon:
Namdal Rehabilitering IKS (NR) driver med opptrening og rehabilitering.
Fra og med året 2010 er ”IKS Namdal Rehabilitering drift” og ”IKS Namdal Rehabilitering eiendom” en enhet. Snåsa kommune har formelt trukket seg ut av selskapet pr 1.1.2010, pga av uenigheter om utløsningssum er det ved avleggelse av regnskapet ikke foretatt noen transaksjoner i selskapet vedrørende Snåsas eierandeler.

Fra starten av var driften basert på lik fordeling mellom spesialisert rehabilitering og kommunal rehabilitering. Men avtalen med Helse Midt-Norge har redusert i omfang med 5 plasser. NR har likevel beholdt fordelingsnøkkelen i bruk av plasser slik at det i realiteten er bare er lagt opp til drift for 16 plasser og ikke 26 som var utgangspunktet. I 2010 ble det gjennomført prosjektfinansierte plasser til gruppeopphold, det søkes om slik ordning også i 2011. I 2010 har de en samlet bruk på 5645 døgn, noe som gir en beleggsprosent på 67 % dersom man regner ut fra bruk av samlet kapasitet på 26 plasser. Ut fra en samlet kapasitet på 16 plasser er beleggsprosenten på ca 110 %. NR hadde i 2010 en bemanning på 18 årsverk.

5.7.2 Regnskapsrapporter

Resultatregnskap

2010

2009

Driftsinntekter

16 287 764

5 175 192

Driftsresultat

1 489 390

2 934 534

Årsresultat

-55 893

713 538

Balanse

2010

Anleggsmidler

48 096 231

Egenkapital

1 548 994

Omløpsmidler

6 984 186

Gjeld

53 531 423

SUM EIENDELER

55 080 417

SUM EK OG GJELD

55 080 417

5.7.3 Eierstrategier

Namdal Rehabilitering er et flott tilbud og Grong kommune må benytte seg av plassene der. I 2010 hadde Grong kommune en utnyttelsesgrad på 95 %.

Grong kommune skal utøve eierskapet gjennom representantskapet, der et viktig at kommunen møter opp og at de er aktive eiere.

5.8 Namdal Rehabilitering IKS eiendom

5.8.1 Diverse opplysninger

Fra og med året 2010 er ”IKS Namdal Rehabilitering drift” og ”IKS Namdal Rehabilitering eiendom” en enhet. Les mer under IKS Namdal Rehabilitering IKS

5.9 Næringsmiddeltilsynet i Namdalen

5.9.1 Diverse opplysninger

NACE-bransje

Utleie av egen fast eiendom ellers

Deltakere med delt ansvar

Kommunene: Overhalla, Lierne, Leka, Høylandet, Grong, Flatanger, Namsskogan, Namsos, Nærøy, Vikna, Namdalseid, Røyrvik, Fosnes

Stiftet

31.3.2002

Roller

Daglig leder: Preben Aune
Styrets leder: Snorre Ness, Nestleder: Anne Marit Mevassvik,
Styremedlem: Alf Robert Arvasli

Annen informasjon:

Næringsmiddeltilsynet har siden 2004 kvittet seg med tilsynsavdelingen, salgs- og skjenekontrollen, labratoriet og driftsassistansen. 31.12.2004 var all operativ virksomhet i Næringsmiddeltilsynet i Namdal overtatt av andre eller opphørt. Næringsmiddeltilsynet har aksjer i selskapet PreBIO AS og Gennt AS. Andelen i PreBIO ble utvidet i 2007, total eierandel er 39,42 % og på kr 1 018 100,-

I representantskapets møte 29.4.2010 ble sak om videre drift i IKSet behandlet. Etter noen runder i representantskapet ble det i ekstraordinært representantskap den 10.6.2011 endelig vedtatt av Næringsmiddeltilsynet i Namdalen avvikles. Etter vedtaket i representantskapet må hver enkelt deltakerkommune selv fatte vedtak om at selskapet skal avvikles.

I samme representantskap ble følgende vedtatt angående selskapets eierandel i PreBIO AS.

  1. IKSets andel i aksjeposten i PreBIO AS overføres til Namsos kommune.
  2. Følgende forutsetning legges til grunn for overføringen: Namsos kommune overtar 10281 aksjer i PreBIO AS fra Næringsmiddeltilsynet i Namdal IKS.
  3. Eventuelt aksjeutbytte tilfaller Namsos kommune som godtgjørelse for avtalt arbeid.
  4. Ved eventuelt salg av aksjer i PreBIO AS eller opphør skal eierkommunene ha utbetalt andel av verdien av aksjene tilsvarende kommunens eierandel i Næringsmiddeltilsynet i Namdal IKS.

Vedlegg

I BA og Andelslag

I tillegg til BA og andelslag nevnt nedenfor er Grong kommune medeier i tre borettslag, Rønningen, Øvre Nausthaugen og Åveien. De tre borettslagene er ikke nevnt mer i rapporten på grunn av at det i stor grad er beboerne i de ulike borettslagene som styrer og som er andelseiere.

I.I Grong Fritidssenter BA

Eiere

Bak Grong fritidssenter står 35 andelshavere.

Roller

Styreleder: Per Arne Lynum
Nestleder : Kåre Johansen
Styremedlemmer: Eli Jensen, Jon Ivar Moe og Tor Jørgen Heggum

Arbeidsområder:

Grong Fritidssenter har ansvaret for reiselivs og turistinformasjon i Grong kommune. Grong Fritidssenter (GFS) har stått for den administrative driften av Grong skisenter, Bjørgan Caravansenter, Bjørgan Hyttegrend og Namsen Laksakvarium. I tillegg utfører de en del sekretariatoppgaver, blant annet for Namsenvassdragets Grunneierforening, Fiskevegen, Grong Utmarksråd og Grong Næringsforening. GFS er også en viktig støttespiller i de store arrangementene i Grong.

GFS ble i november tildelt næringsprisen for Grong.

Årsregnskap

2010

2009

Driftsinntekter

1 556 000

1 844 000

Driftsresultat

12 800

70 300

Årsresultat

37 400

88 700

Balanse

2010

Anleggsmidler

1 064 991

Egenkapital

1 267 858

Omløpsmidler

998 272

Gjeld

795 406

SUM EIENDELER

2 063 264

SUM EK OG GJELD

2 063 264

I.II Harran Samfunnshus AL

Eiere

Det er flere blant annet; Harran idrettslag, Grong og Harran Venstrelag, Mannskoret luren, Harran skogeierlag, Harran sanitetsforening og Grong kommune.

Arbeidsområder:

Ansvar for Harran Samfunnshus. Harran samfunnshus har i løpet av de siste årene fått et ansiktsløft. I 2010 er to yttervegger malt og de to siste skal skiftes ut og males i 2011. Høsten 2010 ble det lagt nytt stålplatetak og undertak på hele bygget det har hatt en kostnad på 663 000,- kr. Fylkeskommunal tilskudd dekker ca 1/3 av kostnadene.

Bingo er en av hovedinntektskilden til Harran samfunnshus.

Årsregnskap

2010

2009

Inntekter

260 643

180 770

Utgifter

125 772

132 812

Resultat

134 871

47 958

Saldo bank pr 31.12.2009: 299 653,-
Saldo bank pr 31.12.2010: 120 949,-

Saldo gjeld pr 31.12.2009: 0,-
Saldo gjeld pr 31.12.2010: 334 618,-

II Stifltelser

II.I Grong boligstiftelse

Stifter

Grong kommune

Roller

Styreleder: Jonas Vie
Styremedlemmer: Vigdis Linmo og Ann Kristin Liberg
Varamedlemmer: Skjalg Åkerøy, Anne Birgitte Steinsli Sklet og Bodil Nilsen

Arbeidsområder:

Utleie av eiendommer. Blant annet en del trygdeboliger i Grong kommune.

Årsregnskap

2010

2009

Driftsinntekter

1 711 981

1 607 420

Driftsresultat

751 053

796 672

Årsresultat

404 280

241 879

Balanse

2010

Anleggsmidler

18 204 864

Egenkapital

- 878 645

Omløpsmidler

839 068

Gjeld

19 922 577

SUM EIENDELER

19 043 931

SUM EK OG GJELD

19 043 931

2009

Anleggsmidler

12 456 831

Egenkapital

- 1 282 925

Omløpsmidler

1 032 693

Gjeld

14 772 449

SUM EIENDELER

13 489 524

SUM EK OG GJELD

13 489 524

II.II Grong frivillighetssentral

Stiftere

4 sanitetsforeninger, Grong Harran handikaplag, Grong Røde Kors og ungdommens rødekors, Grong Harran pensjonistforening, Grong Mental Helse, Grong Bygdekvinnelag og Grong kommune.

Roller

Styreleder: Sonja Steen
Styremedlemmer: Bjørg Ekker, Jens Gaundal, Sibyl Gundersen og Bjarne Johnsen.

Formål

Frivillighetssentralen skal være en lokal forankret møteplass, åpen for alle som har lyst til å delta innen frivillig aktivitet.

Frivillighetssentralen skal utvikles av menneskene som er knyttet til sentralen. Frivillighetssentralen skal være et kraftsenter og kontaktpunkt for mennesker, foreninger/lag og det offentlige.

Arbeidsområder:

Utleie av lokalet, ”damenes aften” treff for kvinner med utenlandsk bakgrunn, aktiviteter for avdeling F, åpent hus, frokosttilbud i samarbeid med NAV, småbarnstreff, middagslaging, språkpraksis, matombringing, natteravner, onsdagsturer og arrangerer ulike kurs (fluebinding, sliping av smykkestein, veving).

Årsregnskap

2010

2009

Driftsinntekter

688 002

634 512

Driftsresultat

- 31 002

28 575

Årsresultat

- 31 002

28 575

Balanse

2010

Anleggsmidler

0

Egenkapital

103 763

Omløpsmidler

178 877

Gjeld

75 114

SUM EIENDELER

178 877

SUM EK OG GJELD

178 877

2009

Anleggsmidler

0

Egenkapital

139 608

Omløpsmidler

246 546

Gjeld

106 938

SUM EIENDELER

246 546

SUM EK OG GJELD

246 546

II.III Namdals folkehøgskole

Stiftere

12 kommuner i Namdalen og Namdal Høgskolelag

Roller

Styreleder: Roy Harald Ottesen
Nestleder: Liv Elisabeth Reitan Trones
Styremedlemmer: Ole Harald Kveli, Kurt Are Lona, Jorunn Lilleslett

Arbeidsområder:

I tillegg til ordinær skoledrift har Namdals Folkehøgskole arbeidet med dette i 2010:

  • Skoletilbud for yngre flyktninger
  • Profilering og markedsføring av skolen
  • Økonomi / budsjett / nedbemanning
  • Forskningsrapport om folkehøgskolen
  • Bygging/renovering – vurdering av behov
Annen informasjon

Ved utgangen av 2010 hadde skolen 18 ansatte.
ekstra fokus på markedsføring og profilering i 2010 har gitt resultater når det gjelder elevtallet i 2010/2011. Det vokste med 20 elever fra året før, og man har nå fullt belegg med 81 elever.
Det er satt i gang utredningsarbeid for å se hva som er realistisk å få til når det gjelder oppussing/renovering av lokaler. ”Hægstadhuset” (administrasjons og undervisningsbygget) trenger helt klart en renovering. I tillegg skal det settes opp et nytt garasjebygg i 2011.

Årsregnskap

2010

2009

Driftsinntekter

12 280 476

10 542 000

Driftsresultat

1 327 181

761 330

Årsresultat

482 806

0

Den økonomiske situasjonen er nå stram, men stabil. Det er merkbart at statstilskuddet er blitt redusert som følge av lavere elevtall i 2009. Kursutleie og drift av vandrehjem på sommeren har gitt skolen viktige ekstrainntekter.

Balanse

2010

Anleggsmidler

5 781 744

Egenkapital

1 811 196

Omløpsmidler

2 912 908

Gjeld

6 883 456

SUM EIENDELER

8 694 652

SUM EK OG GJELD

8 694 652

2009

Anleggsmidler

5 633 358

Egenkapital

1 328 390

Omløpsmidler

2 314 391

Gjeld

6 619 359

SUM EIENDELER

7 947 749

SUM EK OG GJELD

7 947 749

I.IV Norsk Revyfaglig senter

Stiftere

 

Roller

Styreleder: Grete Stave
Nestleder: Sølvi Janne Dahlen Lauvsnes
Styremedlemmer: Marit Solbu, Marit Norheim Olde, , Kjerstin Tyldum, Henrik Melsom Edvardsen, Sven-Terje Solum

Arbeidsområder:

Stiftelsen Norsk Revyfaglig Senter er det eneste senteret i Norge med revyfaglig spesialkompetanse. Selskapet skal skape og bevare en bevissthet om revyens rolle som uttrykksform og identitetsskaper og inspirere til økt revyaktivitet over hele landet. Selskapet har forretningslokale i Høylandet.

Årsregnskap

2010

2009

Driftsinntekter

2 642 000

2 433 000

Driftsresultat

- 232 000

48 000

Årsresultat

- 225 000

49 000

Balanse

2010

Anleggsmidler

1 562 000

Egenkapital

876 000

Omløpsmidler

254 000

Gjeld

932 000

SUM EIENDELER

1 816 000

SUM EK OG GJELD

1 816 000

2009

Anleggsmidler

582 000

Egenkapital

1 102 000

Omløpsmidler

796 000

Gjeld

276 000

SUM EIENDELER

1 378 000

SUM EK OG GJELD

1 378 000

[1] Lov om Interkommunal selskaper, nr 6 29.01.1999

[2] Lov om Interkommunale selskaper § 6

[3] Aksjeloven § 6-1

[4] Kilde: www.bedin.no og www.kunnskapssenteret.no

[5] Lov om stiftelser av 15.6.2001

[6] Kommuneloven (25.9.1992) § 28