GRONG KOMMUNE
ORGANISASJONSPLAN FOR GRONG KOMMUNE FAMILIEBASEN Stillingsbetegnelse: Stillingsandel: St.kode: Avdelingsleder 40 % 7451KKT 175 % 7517 Klubbarbeider 55 % 7517Kjærlighet og grenser 10 %Boligsosialt arbeid for ungdom 40 %MOT 20 % 1)Boveiledning – flyktninger 316 % 6675/6671 2)Helsesøster 120 % 6185 3)Jordmor 30 % 8209 4)Klinisk sosionom 100 % 7619Psykiatrisk sykepleier 200 % 7523 Prosjekt 10 % 5)Sum 1086 %
NÅVÆRENDE ORGANISERING
Vedtatt i administrasjonsutvalget i møte den 5.april 2010
INNHOLDSFORTEGNELSE
1.0 INNLEDNING 3
2.0 PROSESS 3
3.0 MÅL 3
4.0 ALTERNATIVE ORGANISASJONSMODELLER 4
4.1 NÅVÆRENDE ORGANISERING 4
4.2 FAMILIEBASEN 5
4.3 ANBEFALING AV MODELL 6
5.0 GRENSEDRAGNINGER MELLOM AVDELINGER I KOMMUNEN 6
6.0 BEMANNINGSPLAN OG SÆRSKILTE ARBEIDSVILKÅR 7
6.1 ARBEIDSVILKÅR 7
6.2 BEMANNINGSPLAN 8
7.0 FREMTIDIG UTVIKLING AV TJENESTEN 9
7.1 OVERSIKT - STATUS 9
7.2 KONSEKVENSER FOR TJENESTEYTELSEN 9
7.3 ALTERNATIVE LØSNINGER 9
8.0 STILLINGSBESKRIVELSER - ARBEIDSFORDELING 11
9.0 FYSISKE KONTORLØSNINGER 11 10.0 IVERKSETTING 11 Vedlegg
1.0 INNLEDNING Psykisk helsevern og helsesøster har over tid drøftet mulighetene for opprettelse av en felles avdeling, der tjenester til familier er samordnet. Behovet for en familieenhet eller en familiesentral er også berørt i kommunens psykiatriplan for perioden 2007- 2010. I forbindelse med utarbeidelsen av ny organisasjonsplan for Ungdomsenheten/YES i 2008, ble tanken om en større avdeling, som også involverer psykisk helsevern og helsestasjonen, på ny lansert. Etter en del omgjøringer og flytting av avdelinger i forbindelse med utbyggingen av kommunehuset, ble Ungdomsenheten flyttet til Grong Helse- og Omsorgstun – helsefløya. De ulike fagansvar sammen med samlokaliseringen, aktualiserte et nærmere samarbeid mellom ovennevnte instanser. Det har også vært et tema om flere fagområder burde være en del av den nye avdelingen, for eksempel barnevern og sosial. Her var det avgjørende å ikke endre nye etablerte samarbeidsrelasjoner og strukturer. Sosial inngår i NAV og NAV har nå etablert et godt tilbud til våre innbyggere. Barnevern inngår, sammen med pedagogisk psykologisk tjeneste, i en interkommunal ordning hvor Grong kommune har vertskommunefunksjonen. Dette er også gode etablerte strukturer med god kompetanse med gode tjenester til kommunene i Indre Namdal. Det blir da viktigere å videreutvikle samarbeidsrelasjonene til nevnte enheter i tillegg til alle andre samarbeidspartnere som skole, barnehager, helseforetaket m. fl.
I planarbeidet legges det inn følgende forutsetninger:
o Ny avdeling involverer både Ungdomsenheten, psykisk helse og helsestasjon. o Nåværende bemanningsplan videreføres. Prioriterte satsingsområder skisseres og legges til grunn for behandlinger i kommende økonomiplan- og budsjettrunder.
2.0 PROSESS Løsninger som anbefales av rådmannen, er i all hovedsak basert på omforente tiltak i dialog mellom ledere og ansatte innenfor berørte fagområder og rådmannen.
Det har vært avholdt flere samlinger og møter, hvor både lokal ledelse og ansatte har deltatt. Personalsjef har vært sekretær for arbeidet med organisasjonsplanen.
3.0 MÅL
Målene for organisasjonsplanen, det vil si at målene med ny organiseringen er:
o Legge til rette for forebyggende arbeid med fokus på tidlig identifisering og tidlig intervenering
o Bygge opp en robust og utviklende avdeling, som sammen med andre kompetente miljøer, skal tilby kompetente og helhetlige tjenester
o Bedre og mer helhetlig ressursutnyttelse/ledelse
o Videreutvikle servicenivået og en brukerorientert tjenesteyting som bygger på fleksibilitet, lav brukerterskel, gode møteplasser, tilgjengelighet, tverrfaglighet, kvalitet og samarbeid
o Ta vare på avdelingenes særegenheter, både på individnivå og innenfor de ulike fagområdene.
o Videreutvikle en avdeling preget av nytenkning o Opprettholde og videreutvikle engasjementet blant ansatte
o Bedre veiledning/kompetanseutvikling mellom ansatte
o Bli mer synlig gjennom bedre og bredere informasjon til våre innbyggere
o Redusere sårbarheten på de ulike fagområdene o Salg av tjenester til andre kommuner
4.0 ALTERNATIVE ORGANISASJONSMODELLER I prosessen har det i hovedsak blitt arbeidet med en organisasjonsmodell – en felles avdeling som inkluderer Ungdomsenheten/YES, psykisk helsevern og helsestasjonen. Dette er en modell som er ønsket fra lokal ledelse og alle ansatte. Alternativ modell vil derfor være nåværende organisering.
4.1 NÅVÆRENDE ORGANISERING
Nåværende organisering tilsier at alle tre fagområder med deres avdelingsledere er direkte underlagt rådmannen. Ellers ingen endringer i forhold til alternativet skissert i kap. 4.2, jf. forutsetning at nåværende bemanningsplan videreføres (stiplede linjer markerer midlertidighet).
Fordeler med modellen:
Klare og definerte ansvarsområder Mindre og oversiktligere ansvarsområder
Ulemper med modellen:
Bruker mer tid til ledelse og utvikling – både lokalt og sentralt Mindre enheter gir mindre rom for å etablere lokal handlefrihet
4.2 FAMILIEBASEN
Alternativ 1 som her benevnes Familiebasen, organiseres med en avdelingsleder med overordnet personal- og økonomiansvar for alle fagområder. Videre er det nødvendig at en fagperson innenfor hvert fagområdet, tar fag- og utviklingsansvaret innenfor de tre berørte fagområder. Fagansvar kan kombineres med avdelingslederfunksjonen. En stedfortrederfunksjon etableres. Dette er en identisk organisering som i dag benyttes ved Indre Namdal barnevern/PPT (9,75 årsverk), der Grong kommune er vertskommune. Stiplede linjer markerer midlertidighet. Enkelte stillingsandeler kan kombineres, slik at det på den måten gis mulighet for å etablere størst mulig stillingsandeler for enkeltansatte. Det vil også være muligheter for stillingsandeler på tvers av fagområdene. KKT, vil si kartlegger, koordinator og tillitsperson og benyttes innenfor YES. I stillingsbeskrivelsen, jf. vedlegg nr. 1, klargjøres også oppgaven til YES.
Fordeler med modellen:
Mer helhetlig tilbud til brukerne, bl.a. gjennom enhetlig ledelse og styring
Lavere brukerterskel gjennom flere arenaer hvor ulike og sammensatte teamer kan bli drøftet
God ressursutnyttelse – enhetlig ledelse
Opprettholde og videreutvikle faglig engasjement
Fokus på tidlig identifisering og tidlig intervenering (YES og 0-6 modellkommune-prosjektet), som på sikt gir innsparingspotensiale, både kostnader lokalt og samfunnskostnader generelt (forebyggende arbeid)
Tettere samarbeid hvor det samlede fokuset er hvordan vi best mulig kan hjelpe brukerne av tjenestene
Fremhever en satsning på YES med synliggjøring av YES for samarbeidspartnere
Færre ledere å forholde seg til for overordnet sentral ledelse
Fokus på alderspsykiatri Satsing på modellkommuneprosjektet 0-6 år
4.3 ANBEFALING AV MODELL Blant involverte ledere og arbeidstakere er det enighet om at modell som fremgår av kap. 4.2 velges. Bakgrunnen for valget er i hovedsak basert på at dette er en fornuftig organisering tatt i betraktning det ressursgrunnlaget som er tilgjengelig. Fra rådmannens sin side vektlegges muligheten for en mer helhetlig ledelse, færre ledere å forholde seg til uten at det påvirker økonomistyringen.
Navnet på ny avdeling har vært drøftet. Familie bør inngå. ”Familieenhet” benyttes av andre og kan dermed forveksles. ”Familieavdelingen” blir langt og tungt. ”Familiebasen” er et kortere og beskrivende navn.
Rådmannens anbefaling:
Modell som fremgår av kap. 4.2 velges.
Avdelingen gis navnet ”Familiebasen”
5.0 GRENSEDRAGNINGER MELLOM AVDELINGER I KOMMUNEN Grong kommune har de siste årene gjennomgått store organisatoriske endringer innenfor nærliggende fagområder, blant annet etablering av en interkommunal barnevern/pedagogisk psykologisk tjeneste og opprettelse av NAV. Tradisjonelt har hovedansvaret for forebyggende arbeid på feltene rus, barnevern og leksehjelp vært ivaretatt av henholdsvis sosialtjeneste og kommunal barneverntjeneste. Slikt forebyggende arbeid er blant annet lovfestet i Lov om sosiale tjenester og Lov om barneverntjenester. Omorganiseringen har medført en utfordring for det kommunale hjelpeapparatet i forhold til å fortsatt opprettholde trykk på det forebyggende arbeidet, da det i de nye organisasjonene er mindre rom til å ivareta dette arbeidet. I praksis har vi sett at Ungdomsenheten og psykisk helsevern har overtatt mye av der rusforebyggende arbeidet, forebyggende barne- og ungdomsarbeid, og leksehjelpsarbeidet. Dette har skjedd uten at det er fattet beslutninger om at ansvaret for dette arbeidet skal ligge til disse tjenestene, og uten at ressurser for å utføre arbeidet har tilflytt Ungdomsenhet/psykisk helsevern/helsestasjon. Det kan være naturlig at dette ansvaret blir lagt til denne nye enheten, samtidig er det avgjørende at ansvar ikke overføres uten at spørsmålet om ressurser til utførelse av arbeidet blir tatt opp. Viser her til den prosess som er iverksatt etter vedtak i hovedutvalget for helse og oppvekst, sak 24/2009. Nødvendige avklaringer vil bli foretatt i den prosessen. 6.0 BEMANNINGSPLAN OG SÆRSKILTE ARBEIDSVILKÅR
6.1 ARBEIDSVILKÅR
Telefon.
Det er under utarbeidelse nytt reglement for telefonavtaler med ansatte i Grong kommune. Samtlige ansatte klassifiseres i gruppen ”for å kunne nås på telefon, samt større behov utgående”. Tilgjengelighet på telefon skal tilstrebes (se målsettingen), der hver enkelt ansatt har anledning til å inngå avtaler med enkeltmennesker om telefonkontakt utenom ordinær arbeidstid.
Arbeidstidsordning. Hovedregel for alle ansatte er arbeidstidsordning slik den er beskrevet i rutinene for fleksibel arbeidstid for administrasjonen. Ansatte som arbeider med ordinært ungdomsarbeid, har lite virkningsfullt arbeid i skoleferien, og det gis mulighet for en akkumulering av plusstid i den aktive sesongen (september – juni) utover gjeldende grenser i rutiner for fleksibel arbeidstid med avspasering i sommerhalvåret. Ungdomsarbeid, barnevern og sosialtjeneste har de samme erfaringer, det er mindre pågang på sommeren, og YES vil også oppleve det samme. Ansatte som benytter alternativ ordning skal ha balansert sin arbeidstid per 15.09 hvert år. Avspasering skal godkjennes og samordnes av avdelingsleder.
Kvelds- og helgetillegg.
Ordinært kveldsarbeid som følger stillingen vil utløse et tillegg på kr 21,- pr time etter kl 17.00. Lørdag og søndag er tillegget kr 35,- pr time, jf. HTA. Overtidsarbeid skal pålegges av avdelingsleder. ”Overtid” (50 % - 100 % tillegg) kan i enkelte tilfeller utløses for eksempel i forbindelse med akutte situasjoner. Det gis anledning til å konvertere tillegget til fritid.
6.2 BEMANNINGSPLAN Ny bemanningsplan har ingen endring i forhold til tidligere total antall stillingsandeler, jf. det som er lagt inn i budsjett og økonomiplan. Ny organisering skal derfor ikke virke inn på budsjettbalansen for de ulike ansvar. Med bakgrunn i valgt organisering under kap. 4, anbefales følgende bemanningsplan fra 01.05.2010:
Rådmannens anbefaling:
Stillingsbetegnelse: Stillingsandel: St.kode: Merknader:
Avdelingsleder 40 % 7451
KKT 175 % 7517
Klubbarbeider 55 % 7517
Kjærlighet og grenser 10 %
Boligsosialt arbeid for ungdom 40 %
MOT 20 % 1)
Boveiledning – flyktninger 316 % 6675/6671 2)
Helsesøster 120 % 6185 3)
Jordmor 30 % 8209 4)
Klinisk sosionom 100 % 7619
Psykiatrisk sykepleier 200 % 7523
Prosjekt 10 % 5) Sum 1086 %
Merknader til bemanningsplanen:
1) Viser til den prosess som er iverksatt etter vedtak i hovedutvalget for helse og oppvekst, sak 24/2009.
2) Viser til formannskapets sak 51/2009. Formannskapet vedtar bemanningsplan for mottak av enslige mindreårige flyktninger slik det fremkommer i denne saks saksfremstilling, dvs. i alt 2,76 årsverk miljøarbeidere, 20 % stillingsstørrelse vertsfamilie samt 20% stillingsøkning på ungdomsenheten. Bofellesskapet organiseres under Ungdomsenheten, som har koordineringsansvaret.
3) Det er en helsesøsterressurs i tillegg på Mottaket som Grong kommune finansierer 50 %, jf. våre forpliktelser for nødvendig helsehjelp til alle som oppholder seg i kommunen. I 2010 er beløpet på kr 236.000,- .
4) Grong kommune kjøper per tiden jordmortjenester fra Namsskogan kommune, tilsvarende 30 % stilling. 5) I tillegg kan det være aktuelt å søke støtte hos andre, for eksempel andre kommuner, helseforetaket, sentrale myndigheter, fylkesmann m.fl. Prosjektarbeid vil derfor være en kontinuerlig del av ordinær bemanningsplan. Per dato er det et prosjekt inne med 10 % stillingsressurs – Modellkommuneprosjektet 0-6 år.
7.0 FREMTIDIG UTVIKLING AV TJENESTEN Grong kommune skiller seg ut fra de øvrige kommunene i Indre Namdal. Grong er vertskommune både for flyktningemottak, bosetting av flyktninger, folkehøgskole og Grong videregående skole (GVS) med landslinje. Dette medfører at kommunen ivaretar langt flere personer, både voksne og ungdommer enn de som er registrert bosatt i kommunen.
7.1 OVERSIKT - STATUS I ungdomsskolealder har Grong kommune ca. 130 elever til enhver tid. I tillegg har Grong per i dag mellom 170 ungdommer som bor i kommunen uten å være folkeregistrert her, dette omfatter hybelboere (ca 100), internatboere (ca 70) og bosatte via mottaket. I tillegg er det ca 200 elever ved GVS som ikke er hybelboere, men som oppholder seg i kommunen hovedsaklig i ukedagene. Videre er det en relativt liten gruppe unge i alderen 18- 25 som bor i Grong, men som ikke er tilknyttet en utdanningsinstitusjon. GVS har også signalisert en kraftig økning av elevmassen på landslinja, noe som medfører en ytterligere økning av antallet hybelboere.
7.2 KONSEKVENSER FOR TJENESTEYTELSEN Innen lovverket som regulerer kommunenes tjenestetilbud, er det flere lover som omfatter kommunens plikt til å yte tjenester til personer som oppholder seg i kommunen. Dette gjelder blant annet for Lov om sosiale tjenester, Lov om barneverntjenester, og Lov om helsetjenester i kommunen. Dette vil si at Grong som vertskapskommune yter tjenester til en langt større gruppe mennesker enn nabokommunene gjør. Dette medfører også et større behov for tjenesteytere. Allerede i dag yter Grong kommune tjenester til flere enn dem som har folkeregistrert adresse i kommunen. I prosessen med etablering av en ny enhet for tjenester til ungdom og familier, ser vi at det på sikt er behov både for å opprettholde de ressurser vi har per i dag, samt å styrke de samme tjenestene. Forprosjektet til YES har som langsiktig målsetting en økning med 100 % stilling innenfor YES. Helsesøster og psykisk helsevern melder et behov for opprettelse av en ny 100 % stilling som tiltaksarbeider/hjemmekonsulent. Styrking av jordmortjenesten har også vært et tiltak i budsjettsammenheng – tillegg på 20 % stilling.
7.3 ALTERNATIVE LØSNINGER Det er viktig at Grong kommune er bevisst sin rolle som regionsenter og vertskommune. Dette betyr at Grong hele tiden må være på utkikk etter å samarbeide over kommunegrensene, og å utvide samarbeidet med fylkeskommunen o.a. YES er i gang med et samarbeid med Høylandet kommune, der Høylandet kjøper 20 % stillingsressurs av YES. Det arbeides også med en strategi for å få til et lignende samarbeid med andre kommuner. Helsesøster, psykisk helsevern og Ungdomsenheten har innledet et samarbeid med Familiesentralen på Namsskogan for å se på ressursutnyttelse over kommunegrensen. Gjennom modellkommuneprosjektet samarbeides det tett med andre kommuner for å se på samarbeidsmodeller innad i og mellom kommunene. BAP er et tiltak som det allerede eksisterer et samarbeid på mellom kommunene. Psykisk helsevern opplever også at de arbeider med tjenestemottagere bosatt i andre kommuner, og er i ferd med å se på hvordan dette kan løses på en måte som gagner tjenestemottaker samtidig som det ikke rammer kommunens budsjett. I Hybelteam-arbeidet er det i dag et tett samarbeid mellom fylkeskommunen og kommunen. Med den antatte økning i antall hybelboere, samt opprettelse av hybelhus med tilsyns/ internat funksjon, vil det i tiden fremover være et økt behov for et samarbeid og en samfinansiering av en stilling til koordinering/tjenesteyting rettet mot denne gruppen. Grong har også en unik mulighet til å spre den kompetansen som allerede finnes i kommunen. På sikt har kommunen mulighet til å bli en yter av kurstilbud og faglig oppdatering blant annet på feltet unge, familier og psykisk helse. Økt bemanning er vurdert i budsjettarbeidet for 2010, og det er ikke funnet rom for økte stillingsressurser til ovennevnte formål. En økning i bemanningen, bl.a. innenfor YES, må derfor fortløpende vurderes i budsjettarbeidet for kommende år, for å vurdere mulighetene for å nå målet i planen. 8.0 STILLINGSBESKRIVELSER - ARBEIDSFORDELING Det har blitt foretatt en gjennomgang av arbeidsfordelingen og ny oppgavefordeling i henhold til den nye valgte organisasjonsmodellen tilpasset nye stillingsandeler fremgår av vedlagte oversikt (se vedlegg nr. 1). Det er ikke utarbeidet stillingsbeskrivelser for alle stillinger.
Rådmannens anbefaling: Forslag til arbeidsfordeling fremgår av vedlegg nr. 1. De stillingsbeskrivelser som ikke er utarbeidet, fremlegges rådmannen for godkjenning innen utløpet av 2010. 9.0 FYSISKE KONTORLØSNINGER Ingen endringer ut fra dagens plassering. Kan være aktuelt med omfordeling av noen kontorer internt i landskapet.
Rådmannens anbefaling: Rådmannen gis fullmakt til å foreta nødvendige omfordelinger av kontorer. 10.0 IVERKSETTING
Rådmannens anbefaling:
Ny organisasjonsplan gjøres gjeldende fra 01.05.2010 Leder og stedfortreder for leder i nye Familiebasen lyses ut internt, begrenset til berørte fagområder. Vedlegg nr. 1:
Avdelingsleder (90 %):
•Felles administrativ ledelse:
• Planlegging/ strategier:
- strategisk planlegging, sammenheng mellom mål, planer, tiltak, rapportering og kvalitetsvurdering
- kompetanseutvikling
- organisasjonsutvikling
- utvikling av organisasjonskultur
• Organisering:
- overordna samordning og fordeling av arbeidsoppgaver
- møtestruktur internt og eksternt, ansvar fellesmøter
- Informasjon og kommunikasjon internt, og eksternt til overordnet nivå politisk og administrativt
- HMS –Arbeidsmiljø – Intern-kontroll
- Videreutvikle instrukser/ stillingsbeskrivelser
- Utarbeidelse av rutiner/ retningslinjer/ reglement for avdelingen
• Veiledning/ opplæring:
- Introduksjon av nye ansatte
- Medarbeidersamtaler med alle ansatte
- Arbeidsvurderinger og tilbakemeldinger i den daglige jobbutførelsen i driften av avdelingen, veiledning, instruksjon og motivasjon
- Iverksette velferdstiltak
• Saksbehandling:
- Fatte vedtak eller lage innstillinger etter lov, forskrifter og delegasjonsreglement for iverksetting av overordnede tiltak som er knyttet til driften av avdelingen (økonomi, personal osv.)
- Tilrettelegge beslutningsgrunnlag for de folkevalgte og administrasjonen
- Kan også utføre saksbehandling på det område vedkommende har kompetanse på.
• Kontroll/ oppfølging:
- Økonomistyring: - budsjett, regnskap
- Anvisningsmyndighet
- Innkjøps- og bestillingsmyndighet
- Lønnsanvisning
- Felles rapportering for avdeling i forhold til måloppnåelse, økonomi og div. statistikk.
•Fagledelse
• Koordinering av det forebyggende arbeidet rettet mot ungdom i Grong kommune
• Utvikling av det forebyggende arbeidet i kommunen
• Oppfølging av Grong kommunes ungdomsplan
• Oppfølging/ sekretær for Grong kommunes ungdomsråd
• Prosjektoppfølging
• Innhenting av rapporter fra KKT- arbeiderne
• Fagutviklerrolle YES (metodeutvikling og koordinering og utvikling av samhandlingen internt og eksternt)
• Delta i kontakt med samarbeidsparter hvor dette er nødvendig
• Representere YES!! på mellomledernivå • Øvrige oppgaver etter overordnedes bestemmelse
Klubbarbeider (50 %):
• Klubbkvelder, for- og etterarbeid (herunder også vaskelister og oppfølging av renhold)
• Innkjøp, klubbkasse (herunder også utsendelse av klubbinfo samt medlemsavgift),
regnskap klubb.
• Turer/ arrangement i klubbregi
• Utviklingsarbeid ungdomsklubb
• Rapporteringsansvar til leder
• Øvrige oppgaver etter overordnedes bestemmelse
• Ansvar for UKM:
- for- og etterarbeid lokal mønstring
- Gjennomføring lokal mønstring
- Fylkesmønstring og evt landsmønstring
• Deltakelse årstidsfestivaler, oppfølging av ungdomsband/ artister
• Kontakt rockeverksted, samt ansvar økonomi og utstyr
• Rapporteringsansvar til leder
• Prosjektarbeid
• Deltakelse i ungdomsnettverk
• Deltakelse MOT- dag/ arrangementer
• Initiere ungdomsarrangement • Øvrige oppgaver etter overordnedes bestemmelse
MOT (20 %):
• Arbeider i henhold til krav til MOT- informanter • Rapporteringsansvar til leder
KKT (100 % fordeles på flere personer):
Benevnelsen KKT står for Kartlegger, Koordinator og Tillitsperson.
KKT oppgaver:
• Ta imot henvendelser, gjennomføre 1. samtale, og legge opp et løp for å komme i videre dialog med brukeren og familien.
• Kartlegge ut fra YES!! kartleggingsverktøy. Dette arbeidet skal følge malen til kartlegginga og forholde seg til de frister som er beskrevet, så langt det lar seg gjøre. Kartlegginga skal skje på en arena der bruker føler seg komfortabel. Gjerne hjemme hos brukeren. Kartlegginga kan skje på kveld og i helger om nødvendig.
• Sammenfatte informasjon i samarbeid med andre KKTere, og komme med forslag til løsning. Tiltak kan iverksettes som strakstiltak underveis i kartleggingen. Tiltak som har en sammensatt karakter diskuteres i teamet med de andre KKTerne, og en innkaller andre etater/seksjoner til ett samarbeidsmøte der forslag til tiltak diskuteres og vedtas. I dette møtet vil det bli KKTers oppgave å snakke brukers sak og se på kreative løsninger. Ressurser til tiltakene utløses gjennom vedtakene som den enkelte etat/seksjon fatter. KKTers arbeid er knyttet opp mot de til enhver tids gjeldende lover. Ansvaret og håndheving av loven vil ligge på de/det nivået det gjør i dag.
• Koordinering og oppfølgingsansvar i forhold til de tiltak som settes i verk
• Fungere som brukers støtte, tillitsperson gjennom prosessen. Delta i møter og evt. følgeperson der det er et ønske/behov fra brukers side.
• Kan oppnevnes som koordinator for Individuell plan.
• Være bindeleddet mellom de forskjellige innstansene i en sak, og arbeide for gode rutiner i forhold til informasjon og kommunikasjon.
• KKTerne har i det daglige selv ansvar for å fordele henvendelser og oppgaver seg imellom
• Øvrige oppgaver etter overordnedes bestemmelse
Psykiatrisk sykepleier (100 %):
• BAPP-arbeid, både med rekruttering, nettverksmøter og kurskvelder – ca. 20 %
• Modellkommuneprosjekt – koordinering av møter, igangsetting av tiltak, kurs, informasjon om prosjektet etc – ca. 10 %
• Deltakelse i tiltak som Frisk i friluft (tirsdager), frokost (torsdager) og treffpunkt på frivillighetssentralen (mandager), deltakelse i ressursgruppe for alderspsykiatri, og skal sannsynligvis være med i tiltak knyttet til modellkommuneprosjektet – ca. 10 %
• Samtaler, koordinering av IP, oppfølging av både barn, ungdom og voksne – ca. 60 %. • Øvrige oppgaver etter overordnedes bestemmelse
Psykiatrisk sykepleier (100 %):
• Oppfølging av klienter (enkeltmennesker, par, familier og grupper) – støttende og veiledende samtaler
• Lede og delta i ansvarsgrupper
• Koordinator IP-prosesser
• Døråpner og brobygger til andre hjelpetjenester, tverrfaglig samarbeid
• Observere/evaluere tiltak
• Veiledning/undervisning
• Oppfølging Krisegruppa, Dagsentertilbudet
• Deltakelse i ulike team, veiledningsgrupper m.m.
• Saksbehandling • Øvrige oppgaver etter overordnedes bestemmelse
Klinisk sosionom (100 %):
• Terapeutisk arbeid og veiledning av enkeltmennesker, par, familier og grupper
• Tverrfaglig samarbeid internt i kommunen, med andre kommuner og med Helseforetaket
• Veiledning/undervisning
• Oppfølging og samarbeid med Mental helse lokalt
• Saksbehandling • Øvrige oppgaver etter overordnedes bestemmelse
Helsesøster (100 %):
• Faglig ansvarlig for helsestasjonen, herundfer jordmortjenesten
• Lede fagområdet i samsvar med gjeldende lover og forskrifter
• Utarbeide planer for fagområdet
• Innkjøp
• Tverrfaglig samarbeid
• Kvalitetsutvikling og internkontroll
• Planlegge og gjennomføre opplæringsprogrammer
• Opplysning og rådgivende virksomhet
• Oppsøkende virksomhet, hjemmebesøk etter fødsel, enkeltpersoner
• Screening/undersøkelser og rutinemessige vaksinasjoner
• Inspeksjoner innenfor folkehelsearbeid
• Veiledning av studenter o.a.
• Saksbehandling
• Øvrige oppgaver etter overordnedes bestemmelse
Prosjektstillinger:
• Prosjektansvarlig
• Rapportansvar til leder
• Økonomiansvar i fht aktuelle prosjekt • Øvrige oppgaver etter overordnedes bestemmelse |