Hopp til hovedinnhold (trykk enter)
Arkivplan.no
Printer-ikon Utskriftsvennlig versjon

Organisering av økonomiavdelingen

Stillingsbetegnelse:

Rådgiver (økonomi) 100 % 8530 - 50 % fra 010909

Kommunekasserer 100 % 8451 - 20 % fra 010409

Rådgiver (skatt) 100 % 8530 - 30 % fra 010109

Konsulent (lønn/regnskap) 100 % 6559

Sekretær (økonomi/regnskap) 70 % 6863 + 20 % i SK

ORGANISASJONSPLAN FOR GRONG KOMMUNE ØKONOMI Vedtatt i administrasjonsutvalget i møte den 13.11.2008, sak 272008.

INNHOLDSFORTEGNELSE

INNHOLDSFORTEGNELSE 2

1.0 INNLEDNING - STATUS PER 01.07.2008 2

2.0 PROSESS 3

3. ALTERNATIVE ORGANISASJONSMODELLER 3

3.1 ALT. 1 – BEHOLDE DAGENS ORGANISERING 3

3.2 ALT. 2 – MODELL MED EN ØKONOMISJEF 4

3.3 ANBEFALING AV MODELL 4

4.0 BEMANNINGSPLAN 5

5.0 STILLINGSBESKRIVELSER - ARBEIDSFORDELING 5

6.0 FYSISKE KONTORLØSNINGER 5

7.0 IVERKSETTING 6

Vedlegg

1.0 INNLEDNING - STATUS PER 01.07.2008

På grunn av at flere arbeidstakere innenfor økonomifunksjonen har gitt entydige signaler på en gradvis nedtrapping (delvis AFP) av deres stillingsandeler i Grong kommune, er det behov for å foreta en vurdering av en fremtidig organisering av fagområdet.

Per 01.07.2008 er bemanningssituasjonen innenfor økonomifunksjonen som følger:

Stillingsbetegnelse: Stillingsandel: St.kode: Merknader:

Rådgiver (økonomi) 100 % 8530 - 50 % fra 010909

Kommunekasserer 100 % 8451 - 20 % fra 010409

Rådgiver (skatt) 100 % 8530 - 30 % fra 010109

Konsulent (lønn/regnskap) 100 % 6559

Sekretær (økonomi/regnskap) 70 % 6863 + 20 % i SK

I tillegg må det påregnes en videre gradvis nedtrapping etter 01.01.2010.

Videre benytter 3 arbeidstakere seniorpolitiske tiltak og har frem til nå valgt å ta dette ut som fritid - 10 % av stillingsandel per arbeidstaker.

Grong, 4. november 2008

Svein Helland Tore Kirkedam

Rådmann personalsjef

2.0 PROSESS

Medvirkning i organisasjonsprosesser er sentralt, og for økonomi, som er et forholdsvis lite fagområde, er det lagt stor vekt på at økonomi selv finner løsninger som passer for dem. Løsninger som anbefales av rådmannen, er derfor i all hovedsak basert på omforente tiltak i dialog mellom økonomi og rådmannen.

Det har vært avholdt en samlinger der hele økonomifunksjonen har vært samlet. Foreløpige skisser, særlig forslag til oppgavefordeling, hav vært sendt ut for kvalitetskontroll til de ansatte. Videre har planen vært sendt ut på høring til alle berørte arbeidstakere og arbeidstakerorganisasjoner. Det er kommet inn tre innspill fra ansatte, som enten er kommentert i saksfremlegg eller innarbeidet i planen.

Rådmannen har vært prosessleder og personalsjef har vært sekretær for arbeidet med organisasjonsplanen.

3. ALTERNATIVE ORGANISASJONSMODELLER

I henhold til dagens organisering er det totalt 4,7 årsverk innenfor økonomiområdet Etter ny oppgavefordeling og planer om ny organisering har 50 % stilling ingen relevans til økonomiområdet, og tas derfor ut fra fagområdet og legges direkte under rådmannen (se nærmere beskrivelse av stillingen i vedlegg nr. 1).

3.1 ALT. 1 – BEHOLDE DAGENS ORGANISERING

Som i dag – en flat struktur der alle er direkte underlagt rådmannen – totalt 4,2 årsverk.

3.2 ALT. 2 – MODELL MED EN ØKONOMISJEF

Modell med en økonomisjef – overordnet leder for økonomi. Skissert modell er basert på de stillingsandeler som vil være gjeldende fra og med 01.08.2009 – totalt 4,2 årsverk.

3.3 ANBEFALING AV MODELL

Blant involverte arbeidstakere er det enighet om at modell nr. 2 velges.

Rådmannens anbefaling:

Modell nr. 2 velges – modell med en økonomisjef.

4.0 BEMANNINGSPLAN

Ny bemanningsplan har endring i forhold til tidligere total antall stillingsandeler – fra 4,7 til 4,2 årsverk. Det er viktig å si at dette er fra 01.09.2009. Det er viktig med overlapping i forhold til de arbeidstakerene som trapper ned, derfor forslås oppstart med ny økonomisjef fra 01.04.2009. De stillingsressurser som stilles til disposisjon i denne mellomperioden, må vurderes i forbindelse med behandlingen av budsjett for 2009.

Med bakgrunn i valgt organisering under kap. 3, anbefales følgende bemanningsplan fra 01.09.2009:

Rådmannens anbefaling:

Stillingsbetegnelse: Stillingsandel: St.kode: Merknad:

Økonomisjef 100 % 8451 Lønn etter avtale

Rådgiver (regnskap) 80 % 8530

Rådgiver (skatt) 70 % 8530

Konsulent (lønn/regnskap) 100 % 6559

Sekretær (økonomi/regnskap) 70 % 6863

5.0 STILLINGSBESKRIVELSER - ARBEIDSFORDELING

Det ble foretatt en gjennomgang av arbeidsfordelingen og ny oppgavefordeling i henhold til den nye valgte organisasjonsmodellen tilpasset nye stillingsandeler fremgår av vedlagte oversikt (se vedlegg nr. 1)

Rådmannens anbefaling:

Forslag til arbeidsfordeling fremgår av vedlegg nr. 1.

6.0 FYSISKE KONTORLØSNINGER

Det skal inn en person i tillegg – økonomisjef, og vedkommende må ha kontorplass i nærheten av de øvrige ansatte innen økonomi.

Rådmannens anbefaling:

Rådmannen gis fullmakt til å foreta nødvendige omfordelinger av kontorer som gir en optimal situasjon for å ivareta lederfunksjonen for fagområdet økonomi og muligheter for god kommunikasjon med overordnet sentral ledelse.

7.0 IVERKSETTING

Rådmannens anbefaling:

Ny organisasjonsplan gjøres gjeldende fra 01.01.09 med trinnvis iverksetting.

Mål: Iverksettelse fra 01.04.2009. Iverksettelse fra 01.04.2009 må vurderes i forbindelse med utarbeidelsen av budsjett for 2009. Seneste iverksetting: 01.09.2009. Økonomiområde er preget av perioder med stort arbeidstrykk. Oppgavefordelingen må derfor prøves ut og evalueres etter hvert. Reglement for delegering må endres!

Planen vedtas av administrasjonsutvalget i november 2008. Planen sendes ut på høring til berørte arbeidstakerorganisasjoner, med høringsfrist 15. september 2008.

Vedlegg nr. 1

Økonomisjef (100 %):

Regnskapsfaglig ansvarlig

Avlegging av kommuneregnskapet

Likviditetsstyring

Sluttregnskap

Ajourhold kontoplan (Arena og Agresso)

KOSTRA-ansvarlig

Overordnet ansvarlig for skatteoppkreverfunksjonen

Budsjett, økonomiplan, årsmelding, budsjettrammer

Budsjettregulering, tilleggsbevilgning

Ajourhold økonomireglement

Reglement - anvisning

Økonomisk oppfølging og rådgivning

Koordinering av rapporteringen

Utvikling av økonomiområdet

Økonomiske analyser

Søknader om lån og tilskott

Kommunale gebyrer og avgiftsregulativ

Innkjøpskontakt (inkl. adm. av kommunens telefonabonnement)

Oppfølging generalforsamlinger / representantskap / årsmøter for selskap som Grong kommune har eierinteresser i.

Ansvar for eiermelding til kommunestyret.

Generell saksbehandling

Øvrige oppgaver etter overordnedes

bestemmelse

Kommunekasserer (80 %):

Føring av kommuneregnskapet

Avstemming av kontoer

Registrering av bilag i kommuneregnskapet

Avslutning av kommuneregnskapet

Føring av særregnskap (Gusli skog, Ekkers Legat og Grong Kirkelige Fellesråd)

Regnskap Grong Overformynderi

Gravlegater

Innfordring av misligholdte forvaltningslån som administreres av Grong Sparebank

Fondsoversikt

Oppgjør av kassen

Lønningsregnskapet (reserve)

Komunal fakturering (reserve)

Purringer på kommunale krav (reserve)

Øvrige oppgaver etter overordnedes bestemmelser

Rådgiver – skatt (70):

Daglig føring av skatteregnskap

Forskuddsfordeling av skatt

Månedsoppgjør og halvårsoppgjør

Registrering og kontroll av lønns- og trekkoppgaver i samarbeid med konsulent – lønn/regnskap

Kontaktledd mot trekkontrolløren

Begjæring om utpanting

Motregninger, påleggstrekk og nedbetalingsavtaler

Særlige innfordringstiltak (anmeldelser, auksjonsbejæringer m.v.)

Marginoppgjøret

Statistikker og rapporter

Saksbehandling (skatteutvalget og event. andre skattesaker til formannskapet)

Sekretær skatteutvalget (faller bort som kommunal oppgave fra 01.01.2009)

Sekretær takstnemda for eiendomsskatt

Uskriving av eiendomsskatt

Annen saksbehandling

Øvrige oppgaver etter overordnedes bestemmelse

Konsulent - lønn/regnskap (100 %):

Innlegging av ansatte på fast lønn

Kontroll og registrering av bilag før lønnskjøring

Utkjøring av lønns- og trekkoppgaver

Avstemming av skattetrekk, påleggstrekk og bidragstrekk

Avstemming av fagforeningskontigent og KO-fond

Ajourføring og utsending av lister over ansatte (faste og variable)

Sending av refusjonskrav til trygdekontoret på sykepenger/fødselspenger

Registrering av bilag i kommuneregnskapet

Ekspedisjon av publikum, ansatte og avdelingsledere

Oppgjør av kassen

Arkivering

Fraværsregistrering

Ajourhold KLP

Ajourhold PAI-registeret

Øvrige oppgaver etter overordnedes bestemmelse

Oppgaver fra rådgiver skatt (ca 25 %):

Bestilling og utsending av varsel forskuddstrekk, arbeidsgiveravgift og forskuddsskatt og forhåndsskatt

Bestilling og utsending av purringer alle skattearter

Utsending av påkrav

FSA-oppgjøret (forenklet selvangivelse) og skatteavregningen

Skatteregnskapet (reserve)

Sekretær - økonomi/regnskap (70 %):

Kommunal fakturering (kommunale avgifter, barnehage, SFO, hjemmehjelp, husleie, musikkskoleavgift, vederlag - institusjon, trygghetsalarmer, matombringing m.v.)

Tilfeldig fakturering

Forberedelse av regningsutkjøring (innlegging av endringer på bakgrunn av skjema fra andre avdelinger)

Regningsutsendelse

Utkjøring av purringer

Betalingsoppfordring

Påleggstrekk

Varsel om tvangssalg

Avstemming mellom hovedbok og reskontro to ganger i måneden i samarbeid med kommunekasserer

Avhenting av OCR-lister og avtalegirofiler fra BBS

Ekspedisjon av publikum, ansatte og avdelinger

Oppgjør av kassen

Sortering og utsending av post

Pakking og utsending av innbetalingskort for avgifter

Arkivering av regnskapsbilag ved årets slutt

Sosiallån - utsending av krav og purringer

Bostøtte

Øvrige oppgaver etter overordnedes bestemmelse

Rådgiver (direkte underlagt rådmannen - 50 %):

Reglement – delegering

Reglement for politiske utvalg

Kontrakter for leie og utleie av øvrige lokaler, husleieregulering

Saker i hht. alkoholloven (salgs- og skj.bevillinger)

Saker i hht. serveringsloven (overnatting/servering)

Saker i hht. åpningstidsloven

Tilskudd trosamfunn

Tilskudd politiske partier

Anmeldelser

Sekretariatsfunksjon - Ekkers legat

Kommunens forsikringer (unntatt personforsikringer)

Grunnerverv, herunder kontrakter, avtaler, rutiner for anvisning av festeavgifter, regulering av festeavgifter osv.

Generell saksbehandling

Øvrige oppgaver etter overordnedes

bestemmelse

Oppgaver tillegges andre seksjoner:

Godtgjøring til folkevalgte (Regler og rutiner) - til Servicekontoret

Valg av nemnder og utvalg - til Servicekontoret

Kommunestyrevalg og Stortingsvalg (sekr. valgstyret) - til Servicekontoret/TK

Fordeling (telefonutgifter over hussentral med grunnlag for fakturering, fordelsbeskatning mobiltelefoner med grunnlag for kassen 1 gang per år, frankeringsmaskiner (kontoer, fordele og lage grunnlag for fakturering samt anvise forskuddsinnbetalinger), kopimaskiner med avlesing av telleverk 3 maskiner i k.huset samt rapportere, kontrollere fakturaer, anvise, bestille rekvisita til en maskin) – til Servicekontoret

Laster...