Hopp til hovedinnhold (trykk enter)
Arkivplan.no

Prosedyrer for konflikthåndtering etter arbeidsmiljø, arbeidstid og stillingsvern

Printer-ikon  Utskriftsvennlig versjon

PROSEDYRE FOR KONFLIKTHÅNDTERING

Lovgrunnlag:

Lov om arbeidsmiljø, arbeidstid og stillingsvern

Formål og omfang:

Prosedyren viser saksgang i konflikthåndtering i Grong kommune, samt ansvar, oppgaver og koordinering mellom ulike instanser som kan bli involvert i konflikter.

Prosedyren gjelder for ulike former for konflikter mellom ansatte . Forvaltningsmessige konflikter med egne spilleregler omfattes ikke av disse retningslinjer (for eksempel lønn).

Ansvar og myndighet:

Det er alles ansvar å melde fra når de opplever eller er vitne til konflikter. En leder har ansvar for å håndtere konflikter på en mest mulig konstruktiv måte og å forebygge destruktive former for konflikter. Som en del av det systematiske HMS-arbeid skal det arbeides med forebygging av konfliktskapende forhold i enheten.

Som arbeidsgiverrepresentant står leder ansvarlig overfor arbeidstaker når det gjelder lover, regler og avtaleverk. Leder har styringsrett i konfliktsaker.

Arbeidstakers medvirkningsplikt fremgår av Arbeidsmiljølovens § 2-3. Dersom involverte medarbeidere ikke etterlever den skriftelige avtalen, enten gjennom enighet eller ved pålegg fra arbeidsgiver, følges dette opp som en personalsak rettet mot den enkelte medarbeider.

Generell fremgangsmåte i konfliktsaker:

q Den enkelte arbeidstaker har ansvar for å melde fra til nærmeste leder så tidlig som mulig om konflikter. Nærmeste leder har ansvaret for å håndtere konflikten. Verneombud skal kobles inn og tillitsvalgte kan kobles inn om ønskelig. Hvis arbeidstaker opplever konflikt med nærmeste leder skal arbeidstaker, verneombud eller tillitsvalgt gi melding til overordnet leder. Overordnet leder er da ansvarlig for håndtering av konflikten.

q Når en arbeidstaker, som er part i en konflikt, blir innkalt til samtale med sin leder, har vedkommende alltid rett til å ha med seg en tillitsvalgt eller annen person som vedkommende har tillit til.

q Opplysninger som fremkommer under fortrolig samtale, skal ikke meddeles andre uten godkjenning fra den det gjelder. Som leder skal du alltid undersøke hvem som er direkte part i konflikten.

q Løs alltid konflikten på lavest mulig nivå. Unngå raske konklusjoner, og unngå å ta parti for en av partene. Sørg for at partene kommer sammen og snakker med hverandre så tidlig som mulig i konflikten. Diskuter og bli enig med partene om en fremgangsmåte å løse konflikten på.

Det skal settes opp en skriftlig avtale om hva en er blitt enige om:

q HVA som er besluttet

q HVEM har ansvar for hva

q Hvordan skal BRUDD PÅ AVTALEN håndteres

q HVORDAN skal beslutningen settes ut i livet

q NÅR skal beslutningen tre i kraft

q Når og hvordan skal avtalen EVALUERES

Hvis konflikten ikke kan løses ved egen hjelp, kontaktes ekstern bistand.

Dokumentasjon

Prosessen i konflikthåndteringsarbeidet må dokumenteres på en betryggende måte og arkiveres i personalmappa sammen med inngått avtale.