Hopp til hovedinnhold (trykk enter)
Arkivplan.no

Delegasjonsreglement pr. 1. april 2021

Printer-ikon  Utskriftsvennlig versjon

1.   Innledning
Delegasjonsreglementet er første gang vedtatt av Grong kommunestyre i møte 31.8.1995, sak 73/95.  Kommunestyret har senere endret reglementet i vedtak som er nevnt på omslagssiden. Det framgår av reglementets punkt 9 at det etter hvert valg skal forelegges kommunestyret til behandling innen 6 måneder av det nye kommunestyrets funksjonstid.

Delegasjonsreglementet er utarbeidet med bakgrunn i kommuneloven, og er tilpasset særlover og forskrifter. Reglementet er bygd opp slik at det fortløpende viser hvilken myndighet som er lagt til de ulike organ i kommunen.  Innholdsfortegnelsen viser hvordan reglementet er bygd opp, fordelt på beslutningsorgan. 

Inndelingsmåten medfører at de ulike lover og forskrifter er omhandlet på flere steder.  Delvis er dette kommentert med henvisninger i teksten. Under innledningen er presentert rammer for hvilke avgjørelser som kan delegeres fra kommunestyret, samt de begrensninger som ligger i lovverket.   En vil her finne et komplett sammendrag over hvilke saker kommunestyret i alle tilfelle må fatte vedtak i etter kommuneloven, uansett delegasjonsvedtak.

2. Rammene for delegasjon av myndighet ifølge kommuneloven

Ifølge kommunelovens § 5-3 er kommunestyret det øverste kommunale organ.  Det treffer vedtak på vegne av kommunen så langt ikke annet følger av lov eller delegasjonsvedtak. 

Kommunelovens utgangspunkt er at kommunestyret skal kunne delegere all myndighet innenfor rammene av denne loven eller annen lov. Begrensningen i kommuneloven er uttrykt gjennom formuleringen "kommunestyret selv avgjør"....

2.1    Delegasjonsadgang til formannskapet:

Ifølge kommunelovens § 5-3 fastsetter kommunestyret selv området for formannskapets virksomhet. Formannskapet kan tildeles avgjørelsesmyndighet i alle saker innenfor rammene av denne loven eller annen lov.

2.2    Delegasjonsadgang til ordfører:

Ifølge kommunelovens § 5-3 kan kommunestyret gi ordføreren delegere myndighet til å treffe vedtak innenfor rammene av denne lov eller annen lov. I henhold til § 6-1, kan kommunestyret gi ordføreren myndighet til å treffe vedtak i saker som ikke har prinsipiell betydning, treffe vedtak i hastesaker eller opprette utvalg som skal forberede saker som ikke har prinsipiell betydning.

2.3    Delegasjonsadgang til faste utvalg, komiteer, styrer, kommunedelsutvalg.

Delegasjonsadgang til utvalg, komiteer mv. er å finne i kommunelovens § 5-7. Faste utvalg kan foreta intern delegasjon etter bestemmelser i kl. § 5-7.

2.4    Delegasjonsadgang i hastesaker:

Kommunelovens § 11-8.  Kommunestyret og fylkestinget kan selv gi formannskapet eller fylkesutvalget, kommunerådet eller fylkesrådet, et utvalg etter § 5-7 eller ordføreren myndighet til å treffe vedtak i saker som skulle vært avgjort av annet organ, når det er nødvendig at vedtak treffes så raskt at det ikke er tid til å innkalle dette.

2.5    Delegasjon til kommunedirektør:

Kommunelovens § 13-1: Kommunalt folkevalgt organ kan gi kommunedirektøren myndighet til å treffe vedtak i saker som ikke er av prinsipiell betydning, hvis ikke kommunestyret har bestemt noe annet. Videredelegering fra kommunedirektør fremgår av etterfølgende tabell og er en administrativ bestemmelse.  I de tilfeller det er definert stedfortredere/nestledere for ledere på alle nivå, ivaretas leders fullmakter ved fravær av stedfortredere/nestledere.

2.6    Delegasjon i personalsaker:

Kommunelovens § 13-1: Kommunedirektøren har det løpende personalansvaret for den enkelte, inkludert ansettelse, oppsigelse, suspensjon, avskjed og andre tjenstlige reaksjoner, hvis ikke noe annet er fastsatt i lov.

2.7    Delegasjon vedr. interkommunalt samarbeid:

Kommunelovens § 17-1: Et interkommunalt samarbeid skal foregå gjennom et interkommunalt politisk råd, kommunalt oppgavefellesskap, vertskommunesamarbeid, interkommunalt selskap, aksjeselskap eller samvirkeforetak, en forening eller på en annen måte som det er rettslig adgang til.

2.8    Begrensninger i delegasjon i kommuneloven:

Myndighet og oppgaver som kommunestyret utøver selv etter kommuneloven:

  • Endre kommunestyrets medlemstall, jamfør § 5-5 annet ledd
  • Valg av ordfører og varaordfører, jamfør § 6-2, første ledd)
  • Opprette og nedlegge faste utvalg og bestemme området for dets virksomhet, samt opprette kommunestyrekomiteer, jamfør §§ 5-7 og 5-9
  • Opprette styre for kommunale institusjoner, jamfør § 5-10
  • Opprette kommunedelsutvalg og fastsette dets arbeidsoppgaver, jamfør § 5-8)
  • Gi myndighet i hastesaker, jamfør § 11-8
  • Innføre parlamentarisk styreform, jamfør § 10-1
  • Opprette byråd, jamfør § 10-2 annet ledd
  • Bestemme at ledende stillinger skal besettes på åremål, jamfør § 13-2
  • Fastsette retningslinjer for de ansattes møterett i nemnder, jamfør § 13-4
  • Opprette interkommunale styrer og gi slik myndighet til å treffe avgjørelser som angår virksomhetens drift og organisering, jamfør § 31-2
  • Overdragelse av tariffmyndighet til en interkommunal sammenslutning, jamfør § 31-2
  • Overføring av myndighet til vertskommune, jamfør § 31-2
  • Gi bestemmelser om lukking av møter, jamfør §11-5
  • Fastsette reglement for saksbehandling i politiske organer, jamfør § 11-12
  • Fastsette regler for skyss-, kost- og overnattingsgodtgjøring for de som har kommunalt tillitsverv, jamfør § 5-13
  • Fastsette regler for arbeidsgodtgjøring for de som har kommunalt tillitsverv, jamfør § 5-13
  • Vedtak om å opprette eller slutte seg til en pensjonsordning for folkevalgte, jamfør § 8-7
  • Vedtak og endringer av økonomiplan, jamfør § 14-3
  • Vedtak og vesentlige endringer av årsbudsjettet, jamfør § 14-3
  • Velge kontrollutvalg, § 21-1
  • Opprettelse av kommunale foretak, jamfør § 9-1

 Myndighet og oppgaver som kommunestyret utøver selv etter andre lover:

  • Oppnevning av vigslere i henhold til ekteskapsloven §12 b.

 Andre myndighetsområder som ikke følger av lov og som kommunestyret likevel skal avgjøre saker som gjelder:

  • Hovedtrekkene i kommuneadministrasjonens organisasjon
  • Kommunestyrets egen saks­behandling
  • Større helhetlige planer og tiltak av overordnet betydning
  • Erverv, avhending, makeskifte eller pantsetting av fast eiendom eller borthefte noen rettighet i fast eiendom til en verdi av over kr 1.000.000.
  • Betalingsregulativ som vedtas i medhold av særlov med mindre kommunestyret har delegert dette.

3. Delegasjon til formannskapet, til kommunedirektøren og administrativ videredelegering fra kommunedirektøren:

 

Videredelegering fra kommunedirektøren:

Punkt

Lov / forskrift / annen bestemmelse

Nivå 1.
Delegert til formannskapet

Nivå 2.
Delegert til kommunedirektøren:

Nivå 3.
Kommunedirektørens myndighet videredelegeres til:

Nivå 4.
Videre intern  adm. Delegering  fra nivå 3:

Nivå 5.
Myndighet ved fra-vær på nivå 3 og 4:

1.1.

Generell delegasjon til formannskapet, jf. kommunelovens § 5-6:

I medhold av Lov om kommuner av 22. juni 2018, § 5-5 delegeres formannskapet avgjørelsesmyndighet i alle saker som det etter samme lov er anledning til å delegere til formannskapet, og som kommunestyret
ikke har vedtatt å legge til annet organ.

 

 

 

 

1.2.

Myndighet til formannskapet i hastesaker, jf.
kommunelovens § 11-8.

Formannskapet har utvidet myndighet i
hastesaker, jfr. kommunelovens § 11-8.

 

 

 

 

1.3.

Delegasjon fra formannskapet til kommunedirektøren i enkeltsaker, jf. Kommunelovens § 13-1

Formannskapet kan i medhold av kommunelovens § 13-1 gi administrasjonssjefen myndighet til å treffe vedtak i enkeltsaker eller i type saker som ikke er av prinsipiell betydning,
hvis ikke kommunestyret har bestemt noe annet.

 

 

 

 

1.4.

Delegasjon i budsjettsaker

Delegasjon til formannskapet i
budsjettsaker er gitt gjennom det til enhver tid gjeldende "Økonomireglement for Grong kommune".

Delegasjon til
 kommunedirektøren i budsjettsaker er gitt gjennom det til enhver tid gjeldende
"Økonomireglement for Grong kommune".

 

 

 

1.5.

Delegasjon vedr. låneopptak

 

Delegasjon til kommunedirektøren vedr. låneopptak er gitt gjennom det til enhver tid gjeldende
"Økonomireglement for Grong kommune".

 

 

 

1.6.

Myndighet til videredelegasjon fra formannskapet til underutvalg.

Formannskapet kan delegere eller videre- delegere avgjørelsesmyndighet til underutvalg hvis ikke kommunestyret har bestemt noe annet.  Retningslinjer for delegasjon skal være i tråd med dette
reglement.

 

 

 

 

1.7.

Delegasjon til kommunedirektøren etter kommunelovens § 13-1

 

I medhold av kommunelovens
 § 13-1 gir kommunestyret kommunedirektøren fullmakt til å treffe vedtak i enkeltsaker og saker i medhold av vedtatte reglement og retningslinjer Med mindre særskilt bestemmelse er til hinder, kan kommunedirektøren overlate til andre innen sin administrasjon å fastsette avgjørelser på sine vegne (intern delegasjon).
 Delegasjon skal være skriftlig. Se forøvrig "Generelle bestemmelser om utøvelse av delegert myndighet" i dette
reglementets punkt 7.

 

 

 

1.8.

Personalsaker:
Delegasjon i medhold av kommunelovens § 13-1.

Formannskapet delegeres avgjørelsesmyndighet i følgende personalsaker:
 Fastsetting av lønn, etter forhandlinger, til kommunedirektøren. Videre forhandler formannskapet, og fastsetter lønn, for ansatte i de saker der kommunedirektøren
er inhabil.

 

 

 

 

1.8.1.

 

 

I medhold av kommunelovens
 § 13-1 gis kommunedirektøren fullmakt til å treffe avgjørelser i personalsaker.
 Kommunedirektørens vedtak vedr. personalsaker skal foretas innenfor rammen av lov,
reglement og tariffavtaler.

 

 

 

1.8.2.

 

 

Fullmakt vedr. lønnsforhandlinger: Kommunedirektøren gis forhandlings- og avgjørelsesmyndighet i alle
lønnsforhandlingssaker for ansatte i Grong kommune.

Personalsjef/berørt kommunalsjef: Forhandlings- og avgjørelsesmyndighet innenfor HTA kap. 4.2.2 – 4.2.4 og 5.2 for ansatte på avdelingsledernivå.

Personalsjef/ berørt avdelingsleder: Forhandlings- og avgjørelsesmyndighe t innenfor HTA kap. 4.2.2 – 4.2.4 og 5.2
for øvrige ansatte..

 

1.8.3.

 

 

Å opprette, omgjøre og nedlegge stillinger

 

 

 

1.8.4.

 

 

Godkjenne stillingsbeskrivelser

Kommunalsjef: Godkjenne stillingsbeskrivelser på avdelingsledernivå.

Avd.leder: Godkjenne stillingsbeskrivelser for ansatte på egen
avdeling.

 

1.8.5.

 

 

Ansette, si opp, avskjedige, gi tilrettevisninger og advarsler
til ansatte (Kommunestyret tilsetter kommunedirektør).

Personalsjef/berørt kommunalsjef: Ansette, si opp, avskjedige, gi tilrettevisninger og
advarsler på avdelingsledernivå /øvrige stillinger.

Avdelingsleder: Gi tilrettevisninger til
ansatt på sin avdeling.

 

1.8.6.

 

 

 

Kommunalsjef/avdelingsleder gis fullmakt innenfor sitt tjenesteområde til å tilsette og
konstituere i stillinger med varighet på inntil 1 år.

 

 

 

 

 

Personalsaker drøftes med arbeidstakerorganisasjonene i samsvar med lokale reglementer, Hovedtariffavtale og Hovedavtale. Saken legges frem for arbeidstakerorganisasjonene på det nivået saken hører hjemme.

 

 

1.8.7

 

 

-    å avgjøre søknader om permisjoner innen rammen
av vedtatt(e) reglement og avtaler

Videre delegert fullmakt vedr. permisjoner spesifisert nedenfor:

 

 

1.8.7.1.

 

 

 

Kommunalsjefene/personal- og økonomisjef for respektive fagområder:
 -  å avgjøre søknader om velferdspermisjoner og permisjoner uten lønn innen rammen av vedtatt(e) reglement
og avtaler for avdelingsledere underlagt kommunalsjefene

Avdelingsleder

 

1.8.7.2.

 

 

 

Personalsjef:
 - å avgjøre søknader om andre permisjoner
innen rammen av vedtatte reglement og avtaler

Rådgiver sentraladm, (BLTW)

 

1.8.8

 

 

-    å tilstå telefongodtgjørelse innen rammen av vedtatt reglement.

Personalsjef

 

 

1.8.9

 

 

-    å ta avgjørelse om ferieavvikling i henhold til
vedtatte lover og reglement

Videre delegert fullmakt vedr. ferie spesifisert nedenfor:

 

 

1.8.9.1

 

 

 

Kommunalsjefene:
 - å ta avgjørelse om ferieavvikling i henhold til vedtatte lover og reglement (unntatt overføring av ferie) for
 Avdelingsledere.
 Personal- og økonomisjef:
 - å ta avgjørelse om ferieavvikling i henhold til vedtatte lover og reglement (unntatt overføring av ferie) for sine
respektive fagområder.

Avdelingsledere

 

1.8.9.2

 

 

 

Personalsjef:
- for vedtak om overføring av ferie etter Ferielovens §§ 7 og 9.

Rådgiver sentraladm. (BLTW)

 

1.8.9.3

 

 

 

Kommunalsjef/personal- og økonomisjef for respektive fagområder:
- for vedtak om overføring av ferie etter HTA § 7.4.6.

Avdelingsledere

Rådgiver sentraladm. (BLTW)

1.8.10

 

 

-    å gi påskjønnelser og "kommunal oppmerksomhet" til ansatte etter retningslinjer (vedtatt i adm.utvalget i sak 3/15), og
sedvane.

Videre delegert fullmakt vedr. oppmerksomhet spesifisert nedenfor: Bestemmelser i de vedtatte "Retningslinjer for erkjentlighet" må iakttas, herunder punkt 5 om ev. felles
tilstelning.

 

 

1.8.10.1

 

 

 

Kommunalsjefene/personal- og økonomisjefsjef, for respektive fagområder:
 - å gi påskjønnelser og "kommunal oppmerksomhet til ansatte" etter retningslinjer og sedvane for
avdelingsledere

Avdelingsledere

 

1.8.11

 

 

-    å fastsette lønnsansiennitet for arbeidstakere

Personalsjef

Rådgiver sentraladm.
(BLTW)

 

1.8.12

 

 

-  å innvilge kurs innen rammen av vedtatte reglement og budsjett.

Videre delegert fullmakt vedr. kurs spesifisert nedenfor:

 

 

1.8.12.1

 

 

 

Kommunalsjefene/personal- og økonomisjefsjef, for respektive fagområder:
 -  å innvilge kurs innen rammen av budsjett og vedtatte reglement for avdelingsledere
og fagledere direkte underlagt.

Avdelingsledere

 

1.9.

Delegasjon til kommunedirektøren: Saker vedr. eiendomsforvaltning:

 

Kommunedirektøren gis fullmakt til:

 

 

 

1.9.1.

 

 

-  Å leie ut kommunale leiligheter og trygdeleiligheter.

Videre delegert fullmakt vedr. å leie utleiligheter er spesifisert nedenfor:

 

 

1.9.1.1

 

 

 

Ordinære utleieleiligheter: Kommunalsjef (STMO)

Avdelingsleder bygg og eiendom (SIHA)

 

1.9.1.2

 

 

 

Trygdeleiligheter (Jf. HOT-loven jf.  § 3 - 7):
Kommunalsjef (EG)

Avdelingsleder PO

 

1.9.1.3

 

 

 

Omsorgsleiligheter (Jf.  HOT-loven jf. §3 - 7):
Kommunalsjef (EG)

Avdelingsleder PO

 

1.9.1.4

 

 

 

Psykiatriboliger (Jf. HOT-loven § 3-7)
Kommunalsjef (EG)

Avdelingleder Helse

 

1.9.1.5

 

 

 

Leiligheter tilknyttet avdeling F (Jf. HOT-
lov § 3-7: Kommunalsjef (EG)

Avdelingsleder
Miljøarbeidertjeneste n

 

1.9.2

 

 

-  Å begjære utkastelse av leieboere i kommunale
leiligheter når det ikke er betalt husleie

Kommunalsjef (STMO)

Avdelingsleder bygg og eiendom (SIHA)

 

1.9.3

 

 

-  Å fastsette husleie for leiligheter i enkelttilfelle.

 

 

 

1.9.4

 

 

-  Å forlenge borett for leieboere i kommunale leiligheter.

Kommunalsjef (STMO)

Avdelingsleder bygg og eiendom (SIHA)

 

1.9.5

 

 

- Å godkjenne tiltak av mindre omfang på kommunal eiendom, så som gi tillatelse til rydding, vedhogst mv. i
kurante tilfeller.

Kommunalsjef (STMO)

 

 

1.9.6

 

 

-  På kommunens vegne å slette heftelser på parseller eller tomter som utskilles fra hoved- eiendom.  Det forutsettes at verdien på parsellen eller tomta må ansees å være liten i  forhold til verdien på hoved- eiendommen, og at den gjenværende eiendom må  anses å gi god dekning.  Det forutsettes videre at heftelsens verdi ikke overstiger kr
100.000.

Økonomisjef (TRO)

 

 

1.9.7

 

 

-  Å avgjøre søknader om prioritetsvikelser med kommunale heftelser.  Det er en forutsetning at det fortsatt
skal være god dekning for kommunens heftelser.

Økonomisjef (TRO)

 

 

1.9.8

 

 

-  Å godkjenne overføring av festerett for tomter som bortfestes av kommunen, i de tilfelle dette er nødvendig som
følge av klausul i festekontrakt.

Kommunalsjef (STMO)

Avdelingsleder bygg og eiendom (SIHA)

 

1.9.9

 

 

-  Å møte på kommunens vegne ved kart- og delingsforretninger.

Kommunalsjef (STMO)

 

 

1.9.10

 

 

-  Å tildele enkelttomt og tilleggsareal i boligfelt.

Kommunalsjef (STMO)

 

 

1.9.11

 

 

-  Å ta avgjørelser i kurante saker vedr. drift av kommunens idrettsanlegg, herunder bad og idrettshall,
innenfor budsjettets ramme.

Kommunalsjef (STMO)

Avdelingsleder bygg og eiendom (SIHA)

 

1.9.12

 

 

-  Å leie ut lokaler i formålsbygg

Kommunalsjef (STMO)

Avdelingsleder bygg og eiendom (SIHA)

 

1.10.

Diverse delegasjon til kommunedirektøren

 

 

 

 

 

1.10.1.

 

 

Å undertegne på kommunens
vegne i de saker hvor avgjørelsesmyndighet er gitt.

Følger all videredelegering

1.10.2.

 

 

Å fatte vedtak om enkeltsøknader om tilskudd innenfor en ramme på kr
30.000 på de enkelte sektorer, innenfor vedtatt budsjett og i kurante saker.

Kommunalsjef (STMO) for fagfeltene næring, kultur, landbruk, for tilskudd inntil kr 30.000

Rådgiver næring (IHH) for vedk. fagfelt, tilskudd inntil kr 30.000.
 Prosjektleder kultur (TMSE) for vedk.
fagfelt, tilskudd inntil kr 30.000.

 

1.10.3.

 

 

Å fatte vedtak om tilskudd av
næringsfondet etter de til enhver tid fastsatte vedtekter.

Kommunalsjef (STMO) for tilskudd inntil kr 30.000

Rådgiver nøring (IHH)

 

1.10.4

 

 

Å anlegge søksmål i kurante saker for beløp under kr
30.000.

 

 

 

1.10.5

 

 

Å fordele kommunal støtte til politiske partier i samsvar med
til enhver tid vedtatt budsjett og lokale retningslinjer.

Rådgiver sentraladm. (BLTW)

 

 

1.10.6

 

 

Å godkjenne godtgjørelse for tap i arbeidsfortjeneste for
kommunale ombudsmenn etter vedtatt reglement.

Rådgiver sentraladm. (BLTW)

 

 

1.10.7

 

 

Å innvilge
 - startlån
 -  boligtilskudd
 innenfor retningslinjer som gis av Husbanken, og de rammer og retningslinjer som
kommunestyret godkjenner.

Kommunalsjef (STMO)

Avdelingsleder bygg og eiendom (SIHA)

 

1.10.8

 

 

Å fungere som tilsynsmyndighet for barnehager og skoler i henhold til "Forskrift om miljørettet helsevern i barnehager og
skoler mv." av 25.04.2003 (K- sak 91/92)

Kommunalsjef (EG)

Kommuneoverlege

 

1.10.9

 

 

Å fatte vedtak om kurante dispensasjonssaker i henhold til kommunale planer og
forskrifter.

 

 

 

1.10.10

 

 

Å godkjenne erstatningsbeløp for skader etter graving / kommunal anleggsvirksomhet for inntil kr 10.000

Kommunalsjef (STMO)

Avdelingsleder (KMM)

 

1.11.

Naboloven av 16. juni 1961 nr. 15

 

Administrasjonssjefen gis fullmakt til å opptre på
kommunens vegne i naboforhold.

Kommunalsjef (STMO)

 

 

1.12

Anmeldelse av straffbare forhold rettet mot kommunen. (Se ordførerens myndighet som kommunens rettslige representant i
Kommunelovens § 6-1, 2. ledd)

 

Ordførerens myndighet til å anmelde straffbare forhold rettet mot kommunen delegeres
til kommunedirektøren.

 

 

 

1.13.

Alkoholloven av 2. juni 1989 nr. 27

Kommunens myndighet i henhold til alkoholloven, med tilhørende forskrifter, delegeres til formannskapet, med begrensninger som til enhver tid gis gjennom "Alkoholpolitisk handlingsplan for Grong kommune".  Unntatt fra formannskapets fullmakt er alkoholpolitisk handlingsplan i henhold til lovens § 1-7d, som vedtas av kommunestyret.
 Formannskapet er kontrollorgan for salgs- og skjenkebevillinger i h.h.t. alkohollovens § 1-9 første ledd.

 

 

 

 

1.13.1

 

 

Å fatte vedtak om salgs- og skjenkebevilling "ved enkelt bestemt anledning", jf. alkohollovens § 1-6, annet
ledd, siste punktum.

Rådgiver sentraladm. (BLTW)

 

 

1.13.2

 

 

Å godkjenne ny styrer og/eller stedfortreder for salgs- og skjenkebevilling ved skifte i bevillingsperioden, og å gjøre unntak fra krav om stedfortreder i henhold til § 1-
7c.

Rådgiver sentraladm. (BLTW)

 

 

1.13.3.

 

 

Å fatte vedtak om bruk av de ambulerende skjenkebevillinger som kommunestyret til enhver tid har innvilget i henhold til alkohollovens § 4 - 5, og å
fastsette skjenketiden.

Rådgiver sentraladm. (BLTW)

 

 

1.13.4.

 

 

Å fatte vedtak om utvidet
skjenketid for enkelt anledning i henhold til § 4-4.

Rådgiver sentraladm. (BLTW)

 

 

1.13.5.

 

 

Å fatte vedtak om for enkelt anledning å utøve skjenkebevilling på annet sted enn de godkjente skjenkelokaler, jfr.
alkohollovens § 4-2, fjerde

Rådgiver sentraladm. (BLTW)

 

 

 

 

 

ledd, siste punktum, og å fastsette skjenketiden.

 

 

 

1.13.6.

 

 

Kommunens myndighet etter kapittel 5 i Forskrift til alkoholloven - om avleggelse av kunnskapsprøve for styrere
og stedfortredere.

Rådgiver sentraladm. (BLTW).

 

 

1.13.7

Kommunens myndighet til å ilegge prikkbelastning og inndra bevilling i medhold av Forskrift til alkoholloven kapittel 10.

Myndighet til å fatte vedtak om å inndra bevilling ved maks. antall prikker .

Kommunens myndighet til å ilegge prikkbelastning i medhold av  kapittel 10 i Forskrift til alkoholloven
delegeres til kommunedirektøren.

Rådgiver sentraladm. (BLTW).

 

 

1.14.

Serveringsloven av 13. juni 1997 nr. 55.

Kommunens myndighet i henhold til serveringsloven, med tilhørende forskrifter, delegeres til formannskapet, med unntak av fastsetting av forskrift om åpningstider i henhold til § 15.

 

 

 

 

1.14.1.

 

 

§ 9 (om innhenting av uttalelser).

Rådgiver sentraladm. (BLTW)

 

 

1.14.2.

 

 

§ 13 (om krav om dokumentasjon og kontroll).

Rådgiver sentraladm. (BLTW)

 

 

1.14.3.

 

 

§ 15, 2. ledd (om unntak, når særlige grunner foreligger, fra gjeldende åpningstidsbestemmelser for
det enkelte serveringssted.).

Rådgiver sentraladm. (BLTW)

 

 

1.14.4.

 

 

§ 18 (om suspensjon av
bevilling).

Rådgiver sentraladm. (BLTW)

 

 

1.14.5.

 

 

§ 22, fjerde ledd (om utsettelse
med innsendelse av ny søknad om bevilling)

Rådgiver sentraladm. (BLTW)

 

 

1.14.6.

 

 

Å godkjenne ny daglig leder, jfr. lovens kapittel 2, ved skifte i bevillingsperioden.

Rådgiver sentraladm. (BLTW)

 

 

1.14.7.

 

 

Serveringslovens § 5 med tilhørende forskrifter, om
avleggelse av etablererprøve.

Rådgiver sentraladm. (BLTW)

 

 

1.15.

Lov om trudomssamfunn og ymist anna, av
13. juni 1969 nr. 25

 

Kommunedirektøren gis fullmakt til: Å fordele støtte til
registrerte trossamfunn i medhold av lovens § 19, 2. ledd

Rådgiver sentraladm. (BLTW)

 

 

1.16.

Gravferdsloven av 7.6.1996 nr. 32

 

Kommunedirektøren gis fullmakt til å fatte kommunens
vedtak etter Gravferdslovens § 9.

 

 

 

1.17.

Opplæringsloven av 17. juli 1998 nr. 61 med tilhørende forskrifter

Formannskapet delegeres kommunens oppgaver etter opplæringsloven/forskrifter.

Oppgaver av kurant karakter tillagt formannskapet i henhold til loven med tilhørende forskrifter delegeres til
administrasjonssjefen.

Videredelegering av kommunedirektørens fullmakt iht. opplæringsloven/forskriftene er spesifisert nedenfor:

 

 

1.17.1.

 

 

 

Kommunalsjef (OA):
- å fatte vedtak og undertegne på kommunens vegne i saker som gjelder opptak av barn i skolefritidsordning (SFO), samt oppsigelse og endring av plass i SFO på egen skole.

Rektor GBU/ assisterende rektor Harran

 

1.17.2.

 

 

 

Kommunalsjef (OA):
 - å fatte vedtak etter søknad fra den enkelte
elev om permisjon fra pliktig opplæring i inntil to uker.

Rektor GBU/ assisterende rektor Harran

 

1.17.3.

 

 

 

Kommunalsjef (OA):
 - å fatte vedtak etter søknad fra den enkelte elev som tilhører trossamfunn utenfor Den norske kirke rett til å være borte fra skolen
de dagene trossamfunnet har helgedag

Rektor GBU/ assisterende rektor Harran

 

1.17.4.

 

 

 

Kommunalsjef (STMO):
 - å fatte vedtak og undertegne på kommunens vegne i saker som gjelder opptak av barn i Grong musikk- og kulturskole, samt oppsigelse og endring av
plass

Prosjektleder kultur (TMSE)

Rektor ved Grong musikk- og kulturskole (KASI)

1.17.5.

 

 

 

Kommunalsjef (OA):
 - å tildele spesialundervisning, jf.
opplæringslovens § 5.1, til enkelte elever / enkelte barn, innenfor budsjettets ramme.

A Rektor GBU/ assisterende rektor Harran

 

1.17.6.

 

 

 

Kommunalsjef (OA):
- å fastlegge årlig skolerute.

 

 

1.17.7.

 

 

 

Kommunalsjef (OA):
 -for det som gjelder å melde inn behov for ordinær skoleskyss, inkl. vedtatt vinterskyss iht. skoleskyssreglement, tidligere fattet vedtak, og innenfor budsjettets ramme
- å tilstå skoleskyss innenfor budsjettets ramme

Sekretær ved GBU (KG)

 

1.17.8.

 

 

 

Kommunalsjef (OA)
-å fatte vedtak om bytte av nærskole, jfr. Opplæringslovens § 8-1

Pedagogisk rådgiver

 

1.17.9.

 

 

 

Kommunalsjef (OA)
-å fatte vedtak om redusert foreldrebetaling i SFO, jfr. Forskrift til Opplæringslova § 1B-1.

Pedagogisk rådgiver

 

1.17.10.

 

 

 

Kommunalsjef (OA)
- å fatte vedtak om spesialundervisning for voksne, jfr. Opplæringsloven § 4A-2

Rektor VO

 

1.17.11.

 

 

Kommunedirektøren gis fullmakt til å fordele rammetimer til skolene innenfor de økonomiske
rammer som er vedtatt av kommunestyret.

Kommunalsjef (OA)

 

 

1.18.

Voksenopplæringsloven av 19.06.2009:

Kommunens oppgaver iht. loven ivaretas
av formannskapet.

 

 

 

 

1.19.

Barnehageloven av 17.06.2005 nr. 64 med forskrifter:

Formannskapet delegeres følgende av kommunens oppgaver etter barnehageloven m/ forskrifter:
 -       §§ 10 og 11, godkjenning av barnehager
 -       § 16, tilsyn
 -       § 7, 4. ledd, fastsetting av vedtekter for barnehager som eies av Grong kommune
 -       §§ 17 og 18, med tilhørende forskrifter nr. 1508 av 16. des. 2005, om dispensasjon fra utdanningskrav.
 -       § 19 tredje ledd, om politiattest, m/ tilhørende forskrift nr. 1509 av 16.
desember 2005.

Oppgaver av kurant karakter tillagt formannskapet i henhold til barnehageloven med tilhørende forskrifter delegeres til kommunedirektøren.

Videredelegering av kommunedirektørens fullmakt iht. barnehageloven er vist nedenfor:

 

 

1.19.1.

 

 

 

Kommunalsjef (OA):
 Myndighet til å fatte vedtak om hovedopptak og andre opptak av barn i
barnehage.

Ass. rektor Harran / styrer ved Ekker, Rønningen og
Bergsmo barnehager

Pedagogisk rådgiver

1.19.2

 

 

Myndighet til å fatte vedtak iht. Forskrift om foreldrebetaling i barnehager for det som gjelder nasjonal ordning for reduksjon i foreldrebetalingen, forskriftens § 3, f.o.m tredje
 t.o.m. sjuende ledd. (Delegert til kommunedirektøren ved
 kommunestyrets vedtak i sak 93/15, arkivsak 15/8103.)

Kommunalsjef (OA)

Pedagogisk rådgiver

 

 

 

 

Myndighet til å føre tilsyn med barnehagene slik at de drives i
samsvar med barnehageloven, jfr. § 53

Kommunalsjef (OA

Pedagogisk rådgiver

 

1.19.3

 

 

Myndighet til å fatte vedtak iht. Barnehagelovens 19 a om spesialpedagogisk hjelp til barn under skolepliktig alder. (Delegert til kommunedirektøren ved kommunestyrets vedtak i sak
14/17, arkivsak 17/1339.)

Kommunalsjef (OA)

Styrer i barnehagene/nestlede r Harran OS

 

1.20.

Lov om sosiale tjenester i arbeids- og velferdsforvaltningen av 18.12.2009 nr. 131
Lov om kommunale helse og omsorgstjenester av 24.06.2011 nr. 30

Formannskapet er folkevalgt organ i henhold til Lov om sosiale tjenester av 18.12.2009, nr. 131 og Lov om kommunale helse og omsorgstjenester av 24.06.2011 nr. 30

Oppgaver av kurant karakter tillagt formannskapet i henhold til loven med tilhørende forskrifter delegeres til kommunedirektøren. kommunedirektøren delegeres myndighet etter lov om sosiale tjenester
 kap. 4 Individuelle tjenester, og kap. 9 i helse- og omsorgs- tjenesteloven   Rettssikkerhet ved bruk av tvang og makt overfor enkelte personer med psykisk utviklingshemming, kap. 10 i Helse og omsorgstjenesteloven om Særlige tiltak overfor
rusmiddelbrukere.

Videredelegering av kommunedirektørens fullmakt iht. begge lover er spesifisert nedenfor:
 Merknad: Når det gjelder Helse- og omsorgstjenestelovens § 9 –7 kommunens saksbehandling, er det pleie- og omsorgsleder som har det daglige, overordnede faglige ansvaret for tjenesten.
Merknad: Når det gjelder omsorgsboliger og plass i institusjonsbasert omsorg forutsettes forutgående drøfting i inntaksråd.

 

 

1.20.1.

 

 

 

Kommunalsjef (OA):
Rett til individuell plan, Lov om sosiale tjenester § 28

Avdelingsleder Helse

 

1.20.2.

 

 

 

Kommunalsjef (OA):
kap. 7 i Helse og omsorgstjenesteloven for det som gjelder sosial og barnevern

Avdelingsleder Helse

 

1.20.3.

 

 

 

Kommunalsjef (OA):
kap. 4 Økonomisk stønad i lov om sosiale tjenester

NAV-leder

 

1.20.4.

 

 

 

Kommunalsjef (OA):
kap. 4 Økonomisk stønad inntil kr 50.000,-

NAV-leder

Wenche M. Klykken

1.20.5.

 

 

 

Kommunalsjef (OA):
 kap. 4 Økonomisk stønad inntil kr 15.000,-

NAV-leder

Merete Grande/Linn
Skibnes/Julie Ulstad

1.20.6.

 

 

 

Kommunalsjef (EG):
kap.  10 i Helse og omsorgstjenesteloven: Særlige tiltak overfor rusmiddelbrukere

Avdelingsleder Helse

 

1.20.7.

 

 

 

Kommunalsjef (EG):
 § 3 - 2 pkt. 6 b i Helse og omsorgstjenesteloven innenfor rammen for
bruk av psykiatrimidler

Avdelingsleder Helse

 

1.20.8.

 

 

 

Kommunalsjef (EG):
-  Kap. 7 i HOT Rett til individuell plan, for det sin gjelder psykiatriområdet

Avdelingsleder Helse

 

1.20.9.

 

 

 

Kommunalsjef (EG):
§ 3 - 6 i HOT Omsorgsstønad

Avdelingsleder Helse

 

1.20.10

 

 

 

Kommunalsjef (EG):
§ 3 - 6 i HOT Avlastning i bolig

Avdelingsleder Miljøarbeidertjeneste

 

1.20.11

 

 

 

Kommunalsjef (EG):
§ 3 - 6 i HOT Avlastning i sykeheim

Avdelingsleder PO

 

1.20.12

 

 

 

Kommunalsjef (EG):
§ 3 - 6 i HOT Private avlastningstilbud

Avdelingsleder Helse

 

1.20.13

 

 

 

Kommunalsjef (EG):
§ 3-2 pkt 5 i HOT

Avdelingsleder Helse

 

1.20.14

 

 

 

Kommunalsjef (EG):
§ 3 -2 pkt. 6 i HOT for det som gjelder avdeling F

Avdelingsleder
Miljøarbeidertjeneste n

 

1.20.15

 

 

 

Kommunalsjef (EG):
§ 3 - 2 pkt. 6 a og 6 b i HOT for det som gjelder hjemmebasert omsorg

Avdelingsleder PO

 

1.20.16

 

 

 

Kommunalsjef (EG):
§ 3 - 2 pkt. 6 c i HOT for det som gjelder institusjonsbasert omsorg

Avdelingsleder PO

 

1.20.17

 

 

 

Kommunalsjef (EG):
§ 3-2 pkt 7 i HOT

Avdelingsleder PO

 

1.20.18

 

 

 

Kommunalsjef (EG):
§ 3-8 i HOT BPA

Avdelingsleder Helse

 

1.20.19

 

 

 

Kommunalsjef (EG):
§ 3 - 2 pkt. 6 c HOT for det som gjelder avdeling F

Avdelingsleder
Miljøarbeidertjeneste n

 

1.20.20

 

 

 

Kommunalsjef (EG):
 § 3-2 a i HOT og i henhold til lokal forskrift om kriterier for tildeling av langtidsopphold i sykehjem eller tilsvarende bolig særskilt tilrettelagt for heldøgntjenester. Saker skal
på forhånd være drøftet i inntaksråd.

Avdelingsleder PO

 

1.20.21

 

 

 

Kommunalsjef (EG):
kap.9 i HOT for det som gjelder Miljøarbeidertjenesten

Avdelingsleder Miljøarbeidertjeneste n

 

1.20.22

 

 

 

Kommunalsjef (EG):
§10-2 i HOT

Avdelingsleder Helse

 

1.20.23

 

 

 

Kommunalsjef (EG):
§10-3 i HOT

Avdelingsleder Helse

 

1.21.

Barnevernsloven av 17. juli 1992 nr. 100

Formannskapet er folkevalgt organ i henhold til lovens § 2-1.

Kommunedirektøren delegeres myndighet etter lovens § 2.1, og har i henhold til dette myndighet til å fatte vedtak i
alle klientsaker unntatt tvangssaker.

Fagleder barnevern (BJ)

Fagleders stedfortreder

 

1.22.

Lov om kommunale helse og omsorgstjenester av 24. juni 2011 nr. 30

Formannskapet er folkevalgt organ i henhold til helse- og omsorgstjeneste- loven.

Lov om kommunale helse ogomsorgstjenester av 24. juni2011, nr. 30: Oppgaver av kurant karakter tillagt formannskapet i henhold til loven med tilhørende forskrifter delegeres til
kommunedirektøren.

 

 

 

1.22.1

 

 

-   § 11 - 2 i HOT å beregne pensjonærers vederlag for opphold i institusjon

Kommunalsjef (EG)

Avdelingsleder PO

 

1.22.2

Lov om folketrygd av 28.02.1997 nr. 19

 

-    § 22 - 4 og § 22 - 5 om disponering av kontantytelse fra folketrygden og felles
trivselsordning.

Kommunalsjef (EG)

Avdelingsleder PO

 

 

 

 

Forskrifter med hjemmel bl.a. annet i lov om kommunale helse og omsorgstjenesteloven
av 24.06.11 nr. 30.

 

 

 

1.22.3

 

 

-  Forskrift 1996-06-13 nr. 592:
Forskrift for badeanlegg, bassengbad og badstu mv.

Kommuneoverlege (MWK)

 

 

1.22.4.

 

 

-  Forskrift 1998-05-96 nr. 581: Forskrift om hygienekrav for frisør-, hudpleie-,
tatoverings- og hulltakingsvirksomhet mv.

Kommuneoverlege (MWK)

 

 

1.22.5.

 

 

-  Forskrift 2009-04-25 nr. 486: Forskrift om miljørettet helsevern.

Kommuneoverlege (MWK)

 

 

1.23.

Lov om folkehelse av 24.06.2011 nr. 29.

Kommunestyrets myndighet i henhold til loven m/forskrifter delegeres til formannskapet

Kommunedirektørens delegeres myndighet etter lovens kapitel 2, kommunens ansvar og kapitel 3 om
miljørettet helsevern.

 

 

 

1.23.1

Tobakksskadeloven av 9. mars 1973 nr. 14 m/ forskrifter.

Kommunestyrets myndighet i henhold til loven m/forskrifter, herunder forskrift av 1.12.1995 nr. 928, delegeres til
formannskapet.

 

 

 

 

1.24.

Diverse lover / forskrifter under kommunens helsetjeneste

Formannskapet har tilsynsplikt og beslutningsmyndighet som er tillagt kommunens helsetjeneste i medhold av andre lover enn de som er nevnt foran, bl.a. Smittevernloven av 5. august 1994
nr. 55.

 

 

 

 

1.24.1

Forskrift om strålevern og bruk av stråling, 2010-10-29 nr. 1380

 

Kommunens myndighet etter forskriftens § 54, om tilsynsmyndighet for solarier, delegeres til
kommunedirektøren.

Kommunalsjef (EG):

Kommuneoverlege (MWK)

 

1.25.

Friluftsloven av 28. juni 1957 nr. 16

Kommunens myndighet med hjemmel i Friluftsloven med tilhørende forskrifter delegeres til formannskapet.

 

 

 

 

1.26.

Skogbruksloven av 27. mai 2005 nr. 31

Kommunens myndighet med hjemmel i Skogbruksloven med tilhørende forskrifter delegeres til formannskapet.

(Se delegasjon nedenfor)

 

 

 

1.26.1

2015-05-06 nr. 455 Forskrift om plantevernmidler, jf. Mattilsynets Delegering av myndighet til kommunen 2015-05-28.

Kommunens myndighet med hjemmel i delegert myndighet fra Mattilsynet iht. forskriften delegeres til formannskapet.

Myndighet til å fatte vedtak i kurante saker med hjemmel i delegert myndighet fra Mattilsynet for det som gjelder
§§ 19 og 22 i forskriften delegeres til kommunedirektøren.

Kommunalsjef (STMO)

Myndighet til å fatte vedtak i kurante saker med hjemmel i delegert myndighet fra Mattilsynet til kommunen for det som gjelder §§ 19 og 22 i forskriften videredelegeres
til rådgiver skog (GE)

 

1.26.2.

1996-03-01 nr. 291 Forskrift om skogfrø og skogplanter

 

Forskriften i sin helhet.

Kommunalsjef (STMO)

Rådgiver skog (GE)

 

1.26.3

2015-05-28 nr. 550: Forskrift om planlegging og godkjenning av
landbruksveier.

Formannskapet for det som angår saker av prinsipiell karakter, og hvor særlige
verne- eller miljøinteresser berøres

Annet: Kommunedirektøren

Kommunalsjef (STMO)

Rådgiver skog (GE)

 

1.26.4.

2004-02-04 nr. 447: Forskrift om tilskudd til nærings- og miljøtiltak i skogbruket

Formannskapet for det som gjelder krav om tilbakebetaling av tilskudd, jf. § 13.

Annet: Kommunedirektøren

Kommunalsjef (STMO)

Rådgiver skog (GE)

 

1.26.5.

2004-02-04 nr. 449: Forskrift om tilskudd til
skogbruksplanlegging med miljøregistreringer.

 

Hele forskriften

Kommunalsjef (STMO)

Rådgiver skog (GE)

 

1.26.6.

2006-06-07 nr. 593: Forskrift om berekraftig skogbruk.

Kommunens myndighet med hjemmel i forskriften delegeres til formannskapet.

Ifølge formannskapets vedtak 10.05.2016, arkivsak 16/2281, er saker om brudd på miljøbestemmelsene i lov om skogbruk og forskrift om bære- kraftig skogbruk, delegert til kommunedirektøren.

Kommunalsjef (STMO)

Rådgiver skog (GE)

 

1.26.7.

2006-07-03 nr. 881: Forskrift om skogfond o.a.

Formannskapet for det som gjelder:
 - §§ 9 og 20, manglende innbetaling av skogfond,
 - § 15, budsjett for rentemidler.
- § 19, brudd på forskriften.

Annet: Kommunedirektøren

Kommunalsjef (STMO)

Rådgiver skog (GE)

 

1.27.

Vernskogplan for Grong

 

Avgjørelsesmyndighet i saker i henhold til Vernskogplanen for
Grong delegeres til kommunedirektøren

Kommunalsjef (STMO)

 

 

1.28.

Jordlova av 12. mai 1995 nr. 23

Kommunens myndighet med hjemmel i jordloven med tilhørende forskrifter delegeres til formannskapet.

(Se delegasjon til kommunedirektøren
nedenfor. Myndighet til å fatte vedtak iht.:)

 

 

 

1.28.1.

 

 

Omdisponering og fradeling etter §§ 9 og 12 i jordloven på enkelttomter ikke over 2 dekar som det ikke er bygd på.

Kommunalsjef (STMO)

 

 

1.28.2.

 

 

Omdisponering og fradeling etter §§ 9 og 12 i jordloven av areal som grenser til og skal legges til tidligere fradelt tomt med eller uten bygninger, inntil tomt og tilleggstomt til
sammen er 2 dekar.

Kommunalsjef (STMO)

 

 

1.28.3.

 

 

Omdisponering av dyrka og dyrkbar mark etter § 9 i jordloven til skogsmark for
areal opptil 2 da.

Kommunalsjef (STMO)

 

 

1.28.4.

 

 

Forskrift 1997-05-02 nr. 423.
Forskrift om nydyrking.

Kommunalsjef (STMO)

Rådgiver jord (BØ)

 

1.28.5.

 

 

Forskrift 2004-02-04 nr. 448. Forskrift om tilskudd til
spesielle miljøtiltak i jordbruket.

Kommunalsjef (STMO)

Rådgiver jord (BØ)

 

1.28.6.

 

 

Forskrift 2014-12-19 nr. 1817 om produksjonstillegg og
avløsertilskudd i jordbruket.

Kommunalsjef (STMO)

Rådgiver jord (BØ)

 

1.28.7.

 

 

Forskrift 2003-07-04 nr. 951:
Forskrift om gjødselvarer mv. av organisk opphav.

Kommunalsjef (STMO)

Rådgiver jord (BØ)

 

1.28.8.

 

 

Forskrift 2004-06-01 nr. 931: Forskrift om begrensning av forurensning - for det som omfatter Kapittel 4 -  Anlegg,
drift og vedlikehold av planeringsfelt.

Kommunalsjef (STMO)

 

 

1.28.9.

 

 

Forskrift 2014-12-19 nr. 1816 om midler til investering og bedriftsutvikling i landbruket

Kommunalsjef (STMO)

Rådgiver næring (IHH)

 

1.28.10.

 

 

Forskrift 2008-07-18 nr. 815 om tilskudd til miljøvennlig
spredning av husdyrgjødsel.

Kommunalsjef (STMO)

Rådgiver jord (BØ)

 

1.28.11.

 

 

Jordlovens §§ 8 og 8a om driveplikt og fritak fra driveplikt.
(Se rundskriv M-2/2017 fra Landbruks- og matdep.)

Kommunalsjef (STMO)

Rådgiver jord (BØ)

 

1.28.12.

 

 

Forskrift 1999-07-01 nr. 791
om gjødselplanlegging.

Kommunalsjef (STMO)

Rådgiver jord (BØ)

 

1.28.13.

 

 

Forskrift 2014-12-19-1821| om
tilskot til avløysing ved sjukdom og fødsel mv.

Kommunalsjef (STMO)

Rådgiver jord (BØ)

 

1.28.14.

 

 

Forskrift 2012-01-17 nr. 56: Forskrift om erstatning og tilskudd ved klimabetingede skader i plante- og
honningproduksjon.

Kommunalsjef (STMO)

Rådgiver jord (BØ)

 

1.28.15

 

 

Forskrift 2013-06-25; Forskrift om tilskudd til drenering av jordbruksjord.

Kommunalsjef (STMO)

Rådgiver jord (BØ)

 

1.28.16

 

 

Forskrift om floghavre 2015-06-22, jf.
 Mattilsynets Delegering
av myndighet til kommunen 2015-06-22.

Kommunalsjef (STMO)

Rådgiver jord (BØ)

 

1.28.17

 

 

Kommunedirektøren delegeres kommunens myndighet i Forskrift om miljøtilskudd til jordbruker i NT fastsatt av
Fylkesmannen i NT 1. juni 2015.

Kommunalsjef (STMO)

Rådgiver jord (BØ)

 

1.28.18

Grong Landbruksfond, opprettet av Grong kommunestyre i møte 17.12.2015, sak 100/15, arkivsak 15/7736

 

Kommunedirektøren er gjennom kommunestyrets vedtak i sak 100/15 gitt myndighet til å behandle søknader og foreta utbetaling iht. Vedtektene for Grong
Landbruksfond.

Kommunalsjef (STMO)

 

 

1.29.

Konsesjonsloven av 28.11.2003 nr 98 med tilhørende forskrifter og rundskriv:

Kommunens myndighet etter lov med tilhørende forskrifter og rundskriv delegeres formannskapet, med unntak av eiendommer eller rettigheter som omsettes
for mer enn kr 4.000.000.

 

 

 

 

1.30.

Odelsloven av 28. juni 1974 nr. 58

Kommunens myndighet med hjemmel i
odelsloven med tilhørende forskrifter delegeres til formannskapet.

 

 

 

 

1.31.

Forpaktningsloven av 25. juni 1965 nr. 1

Kommunens myndighet med hjemmel i forpaktningslovens § 11 annet ledd (om valg av skjønnsutvalg for tiltredelse og fratredelse) delegeres til formannskapet.

Kommunens myndighet med hjemmel i forpaktningsloven med tilhørende forskrifter delegeres til administrasjonssjefen, med unntak av myndighet etter § 11
om valg av skjønnsutvalg.

Kommunalsjef (STMO)

Rådgiver jord (BØ)

 

1.32.

Vegloven av 21. juni 1963 nr. 23:

Kommunens myndighet etter vegloven delegeres til formannskapet. Unntatt fra fullmakten er vedtak som innebærer økonomiske forpliktelser som medfører årlig belastning på driftsrammen på mer
enn kr 5.000.

Kommunedirektøren delegeres kommunens myndighet etter vegloven, i kurante saker.

Kommunalsjef (STMO)

Avd. leder Kommunalteknikk (KMM)

 

1.32.1.

 

 

Avkjørselsmyndighet for fylkesveger, i henhold til fylkesdelplan vedtatt av Nord- Trøndelag fylkesting, delegeres til kommunedirektøren.  (Jf.
 Nord-Trøndelag fylkes- kommunes brev 30.06.2004, 2001/04894-64 KH, Grong
kommunes arkivsak 04/1068.)

Kommunalsjef (STMO)

 

 

1.33.

Vegtrafikkloven av 18. juni 1965 nr. 4 med tilhørende forskrifter

Kommunens myndighet etter vegtrafikkloven med tilhørende forskrifter delegeres til formannskapet.

Kommunedirektøren gis myndighet til å fatte vedtak og avgi uttalelser i kurante saker for det som angår kommunens myndighet i loven med tilhørende forskrifter.
 Kommunedirektøren gis myndighet til å fatte vedtak og avgi uttalelser for det som angår kommunens myndighet i lovens § 6 og skiltforskriftenes
§ 26 (fartsgrenser og soner).

Kommunalsjef (STMO)

 

 

1.33.1

Forskrift om parkering for forflytningshemmede av 15.03.1994 nr. 222. (Fastsatt med hjemmel i Vegtrafikkloven)

 

Kommunedirektøren gis fullmakt til å fatte vedtak hjemmel i Forskrift om parkering for forflytnings- hemmede av15.03.1994 nr.
222.

Kommunalsjef (EG)

Avdelingsleder Helse

 

1.34.

Brann- og eksplosjonsvernloven av 14.06.2002 nr. 20.

 

Kommunens myndighet etter Brann- og eksplosjonsvern- loven, med tilhørende forskrifter, delegeres til administrasjonssjefen.
 Unntak:
 -     Viktige og prinsipielle saker forutsettes forelagt kommunestyret, herunder dokumentasjon av brannvesenet og planer for brannvernarbeidet.
 -     De forhold som i henhold til loven skal vedtas av "kommunestyret selv"
under §§ 7, 13 og 28.

Kommunalsjef(STMO)

Brannsjef

Varabrannsjef

1.35.

Drikkevannsforskriften av 4.12.2001 nr. 1372

 

Kommunens myndighet, og kommunens myndighet som vannverkseier, delegeres til kommunedirektøren,
 med unntak fra myndighet tillagt medisinsk-faglig ansvarlig myndighet etter §
16, 2. ledd)

Kommunalsjef (STMO)

Avd. leder Kommunalteknikk (KMM)

 

1.36.

Forurensningsloven av 13. mars 1981 nr. 6.

Kommunens myndighet i henhold til loven delegeres til formannskapet så langt loven tillater.

Kommunedirektøren gis fullmakt til å fatte vedtak i alle saker av kurant karakter i henhold til loven.

Kommunalsjef (STMO)
- for øvrige saker av kurant karakter iht. loven.

Avd. leder Kommunalteknikk (KMM). For det som gjelder lovens kap. 4,
5, 6 og 7.

 

1.36.1.

Avfallsforskriften av 1. juli 2004 nr. 930

Kommunens myndighet i henhold til forskriften delegeres til formannskapet.

Kommunedirektøren gis fullmakt til å fatte vedtak i alle
saker av kurant karakter i henhold forskriften.

Kommunalsjef (STMO)

Avd. leder Kommunalteknikk (KMM)

 

1.36.2.

Forurensningsforskriften av 1. juli 2004 nr.
931

Kommunens myndighet i henhold til forskriften delegeres til formannskapet.

Administrasjonssjefen gis fullmakt til å fatte vedtak i alle
saker av kurant karakter i henhold til forskriften

Kommunalsjef (STMO)

Avd. leder Kommunalteknikk (KMM)

 

1.36.3.

Renovasjonsforskrift for Grong kommune vedtatt av Grong kommunestyre 23.04.2015, arkivsak 15/1289, for det som gjelder myndighet som ikke er delegert til Midtre Namdal Avfallsselskap – MNA gjennom vedtak i kommunestyret.

 

Administrasjonssjefen gis fullmakt til å fatte vedtak i medhold av renovasjonsforskrift for Grong kommune for det som gjelder myndighet som ikke er delegert til Midtre Namdal Avfallsselskap – MNA gjennom vedtak i
kommunestyret.

Kommunalsjef (STMO)

Avd. leder Kommunalteknikk (KMM)

 

1.37.

Lov om kommunale vass- og avløpsanlegg av 2012-06-03

 

Administrasjonssjefen gis fullmakt til å fatte vedtak i alle saker av kurant karakter i henhold til loven.

Kommunalsjef (STMO)

Avd. leder Kommunalteknikk (KMM)

 

1.38.

Plan- og bygningsloven (Plandelen) av 27.06.2008 nr. 71, med sentrale forskrifter.

-        Kommunens myndighet til å bestemme at et planforslag skal sendes på høring og legges ut til offentlig ettersyn etter
 §§ 5-2, 11-14, 12-10, 12-11 legges til formannskapet.
 -        Kommunens myndighet til å fremme innsigelse etter § 5-4 legges til formannskapet.
 -        Kommunestyrets myndighet til å sende på høring og fastsette planprogram etter
 §§ 11-13, 12-9 delegeres til formannskapet.  Når det gjelder § 11- 13 og delegasjon av myndigheten til å fastsette planprogram for kommuneplan, begrenses delegasjonen til mindre omfattende revisjoner av kommuneplanen.
 -        Kommunestyrets myndighet til å vedta mindre endringer i kommuneplanens arealdel etter § 11-17 delegeres til formannskapet.
 -        Kommunestyrets myndighet til å vedta mindre reguleringsplaner etter § 12-12 delegeres til formannskapet.
 -        Kommunestyrets myndighet til å vedta mindre endringer i reguleringsplan eller vedta utfyllinger etter § 12-14  delegeres til formannskapet.
 -        Kommunens myndighet til å nedlegge midlertidig bygge- og deleforbud etter
 § 13-1 legges til formannskapet.
 -        Kommunens myndighet etter kap. 15 om innløsning og erstatning, legges til formannskapet.
 -        Kommunens myndighet til å avgjøre søknader om dispensasjon etter kap. 19 legges til formannskapet.
-

 

 

 

 

1.38.1

 

 

Avgjørelsesmyndighet i alle kurante søknader om dispensasjon etter kap. 19 delegeres til administrasjonssjefen så langt dette ikke er i strid med lov og
forskrift.

Kommunalsjef (STMO)

 

 

1.38.2

 

 

Administrasjonssjefen kan i særskilte tilfeller, når det gjelder kurante saker, bestemme at et planforslag skal sendes på høring og legges ut til offentlig ettersyn etter §§ 5-2, 11-14, 12-
10 og 12-11.

Kommunalsjef (STMO)

 

 

1.38.3

 

 

Myndighet til å vedta mindre vesentlige endringer i reguleringsplan etter § 12-14 delegeres til administrasjonssjefen.

Kommunalsjef (STMO)

 

 

1.39.

Plan- og bygningsloven (Byggesaksdelen) av 27.06.2008 nr. 71, med sentrale forskrifter.

Kommunens myndighet med hjemmel i Plan- og bygningsloven av 27.06.2008, kapittel 20 - 33, med tilhørende forskrifter, delegeres til formannskapet, med unntak av kommunestyrets myndighet og oppgaver etter § 28-7 tredje ledd, § 31-6 nr. 2, § 31-8 første ledd og §
33-1.

Administrasjonssjefen gis myndighet til å fatte vedtak i kurante saker i medhold av plan- og bygningslovens kapittel 20 - 33 med tilhørende forskrifter, så langt dette ikke er i strid med lov eller forskrift.

Kommunalsjef (STMO)

 

 

1.40.

Matrikkellova av 17.06.2005

Kommunens myndighet med hjemmel i Matrikkellova av 17.06.2005 med tilhørende forskrifter delegeres til formannskapet, med unntak av myndighet til fastsetting av gebyrregulativ og den myndighet som er delegert til administrasjonssjefen.

Administrasjonssjefen gis fullmakt til å fatte vedtak iht. Matrikkellova med tilhørende forskrifter for det som gjelder følgende paragrafer:
 §§ 5a - med unntak av siste punktum, 6, 7, 9, 14, 17, 19,
 20, 22, 23, 24, 25, 26,27, 29,
 31, 32 med unntak av
 fastsetting av regulativ, 34, 35,
 39, 41, og 42.
 Merknad;  Unntakene fra adm.sjefens fullmakt vil da være:
 -        § 5a siste punktum om å overlate til andre kommuner eller lignende å føre matrikkelen (vil ligge under formannskapet)
 -        § 32 om fastsetting av gebyrregulativ (myndighet vil tilligge kommunestyret)
 -        § 44 om ekspropriasjon for gjennomføring av grunnlagsmåling (myndighet vil tilligge formannskapet)
-        § 48 om pålegg av tvangsmulkt for å få gjennomført vedtak i medhold av loven (myndighet vil tilligge formannskapet)

Kommunalsjef (STMO)

Avdelingsleder (LAAR)

Rådgiver oppmåling (MONE)

1.40.1

 

 

Administrasjonssjefen delegeres kommunens adressemyndighet i henhold til Matrikkellovas § 21.  (Se også
kommunens adresseforskrift)

Kommunalsjef (STMO)

Avdelingsleder (LAAR)

Rådgiver oppmåling (MONE)

1.41.

Eierseksjonsloven av 23.05.1997

Kommunens myndighet med hjemmel i Eierseksjonsloven av 23.05.1997 delegeres til formannskapet, med unntak av myndighet til fastsetting av gebyrregulativ etter § 7, 5. ledd, og den myndighet som er delegert til administrasjonssjefen.

Administrasjonssjefen gis fullmakt til å fatte vedtak iht. Eierseksjonsloven for det som gjelder følgende paragrafer:
 §§ 8, 9, og 11.
 Merknad; Unntakene fra adm.sjefens fullmakt vil da være:
 § 7 om å fastsette gebyr-
regulativ (myndighet vil tilligge kommunestyret)

Kommunalsjef (STMO)

Avdelingsleder (LAAR)

Rådgiver oppmåling (MONE)

1.42

Kulturlova av 29.06.2007 nr. 89

Ansvar for kommunens oppgaver pålagt i Kulturlova ivaretas av formannskapet innenfor den budsjettramme og de overordnede mål som kommunestyret til enhver  tid fastsetter.

 

 

 

 

1.43

Kulturminneloven av 09.06.1978 nr. 50.

Kommunens myndighet med hjemmel i Kulturminneloven delegeres til formannskapet, med unntak av uttalelse
om fredningsvedtak iht. § 22 nr. 3.

 

 

 

 

1.44.

Folkebibliotekloven av 20. 12.1985 nr. 108

Kommunens myndighet med hjemmel i folkebibliotekloven med tilhørende forskrifter delegeres til formannskapet.

Formannskapets oppgaver av kurant karakter i henhold til loven med tilhørende forskrifter delegeres til
administrasjonssjefen.

Kommunalsjef (STMO)

Av.leder kultur (TMSE)

 

1.45.

Film og videogramlova av 15.05.1987 nr. 21

Kommunens myndighet med hjemmel i
film- og videogramloven med tilhørende forskrifter delegeres til formannskapet.

 

 

 

 

1.46.

Stadnamnlova av 18.05.1990 nr. 11, med
tilhørende forskrifter.

Kommunens myndighet med hjemmel i loven delegeres til formannskapet.

 

 

 

 

1.47.

Naturmangfoldloven av 19.06.2009 nr. 100.

Kommunens myndighet med hjemmel i
Naturmangfoldloven delegeres til formannskapet.

Administrasjonssjefen dele-
geres kommunens myndighet med hjemmel i Natur- mangfoldloven i kurante saker

Kommunalsjef (STMO)

 

 

1.47.1

Naturmangfoldloven § 18 fjerde ledd om uttak av vilt for å avverge skade

 

Administrasjonssjefen delegeres kommunens myndighet med hjemmel i Naturmangfoldlovens § 18 fjerde ledd om uttak av vilt for
å avverge skade.

Kommunalsjef (STMO)

Rådgiver Miljø/vilt (BABU)

 

1.47.2

Naturmangfoldlovens § 48, om disp. fra
vernetiltak i naturmangfoldloven.

 

Administrasjonssjefen
 delegeres kommunens forvaltningsmyndighet iht. Naturmangfoldlovens § 48 i
kurante saker.

Kommunalsjef (STMO)

Rådgiver Miljø/vilt
(BABU)

 

1.47.3

Forvaltningsmyndighet for de 7 naturreservatene
 Mediåura Bjønnstokkleiva Berglia Bjørgan Rognsmoen
 Stormyra og Sanddøldalen (innenfor Grong), jf. brev av 20.12.2002 fra Direktoratet for naturforvaltning, og de 6 naturreservatene Migaren, Gartlandselva, Fiskumfoss, Solem,
 Solumsmoen, og Øvermoen,, jf. brev fra Miljødirektoratet av 11.05.2015 og
 14.12.2015, sak 14/9881.

 

Administrasjonssjefen delegeres kommunens forvaltningsmyndighet i kurante saker.

Kommunalsjef (STMO)

Rådgiver Miljø/vilt (BABU)

 

1.48.

Viltloven av 29.05.1981 nr. 38 med tilhørende forskrifter.

Kommunens myndighet med hjemmel i Viltloven med tilhørende forskrifter delegeres til formannskapet.

Administrasjonssjefen delegeres kommunens
myndighet hjemmel i Viltloven i kurante saker.

Kommunalsjef (STMO)

Rådgiver Miljø/vilt (BABU)

 

1.49.

Forskrift om forvaltning av hjortevilt 2016- 01-08-12.

Kommunens myndighet med hjemmel i forskriften delegeres til formannskapet

Administrasjonssjefen delegeres kommunens
myndighet hjemmel i forskriften i kurante saker.

Kommunalsjef (STMO)

Rådgiver Miljø/vilt (BABU)

 

1.49.1

Forskrift om forvaltning av bever 2017-04- 26
(Oppdatert for ny forskrift, jf. punkt 8 i delegasjonsreglementet)

Kommunens myndighet med hjemmel i forskriften delegeres til formannskapet.

Administrasjonssjefen delegeres kommunens myndighet hjemmel i forskriften i kurante saker.

Kommunalsjef (STMO)

Rådgiver Miljø/vilt (BABU)

 

1.49.2

Forskrift om adgang til beverjakt, Grong kommune 2017-10-26-1738
(Oppdatert for ny forskrift, jf. punkt 8 i delegasjonsreglementet)

Kommunens myndighet med hjemmel i forskriften delegeres til formannskapet.

Administrasjonssjefen delegeres kommunens myndighet hjemmel i forskriften i kurante saker.

Kommunalsjef (STMO)

Rådgiver Miljø/vilt (BABU)

 

1.50.

Rovviltforskriften av 18.03.2005 nr. 242.

Kommunens myndighet med hjemmel i Rovviltforskriften delegeres til formannskapet.

Administrasjonssjefen delegeres kommunens myndighet med hjemmel i Rovviltforskriften i kurante saker.

Kommunalsjef (STMO)

Rådgiver Miljø/vilt (BABU)

Myndigheten kan videre-delegeres navngitte jaktledere for skadefellingslag. Videredelegering
skal være skriftlig

1.51

Forskrift om kommunale  og fylkeskommunale viltfond m.m. av
15.05.2011 nr. 537.

Formannskapet delegeres kommunens myndighet med hjemmel i forskrift om
viltfond

 

 

 

 

1.52

Forskrift om utøvelse av jakt, felling og fangst av 22.03.2002 nr. 313.

 

Administrasjonssjefen delegeres kommunens myndighet med hjemmel i forskrift om utøvelse av jakt og
fangst.

Kommunalsjef (STMO)

Rådgiver Miljø/vilt (BABU)

 

1.53

Forskrift om jakt- og fangsttider m.m. av 01.03.2012 nr. 190.  (Det vil komme ny lov pr. 1.4.2017)

Formannskapet delegeres kommunens myndighet med hjemmel i forskrift om jakt- og fangsttider

 

 

 

 

1.54

Forskrift om felling av viltarter som gjør skade av 01.09.1997 nr. 1000.

 

Administrasjonssjefen delegeres kommunens myndighet med hjemmel i forskrift om felling av viltarter
som gjør skade.

Kommunalsjef (STMO)

Rådgiver Miljø/vilt (BABU)

 

1.55

Hundeloven av 04.07.2003.

Formannskapet delegeres kommunens myndighet med hjemmel i Hundeloven, med unntak av fastsettelse av forskrift.

Administrasjonssjefen delegeres kommunens myndighet, i kurante saker,
med hjemmel i Hundeloven.

Kommunalsjef (STMO)

Rådgiver Miljø/vilt (BABU)

 

1.56.

Laksefiske- og innlandsfiskeloven av 15.05.1992 nr. 47

Kommunens myndighet med hjemmel i Laksefiske- og innlandsfiskeloven med tilhørende forskrifter delegeres til formannskapet.

Myndighet til å dispensere fra kravet om betaling av fiskeravgift delegeres til administrasjonssjefen.  Det vises til forskrift om fiskeravgift av 15. juni 1993 § 3 og retningslinjer for
dispensasjon gitt av DN.

Kommunalsjef (STMO)

Rådgiver Miljø/vilt (BABU)

 

1.57.

Motorferdselloven av 10. 06.1977 nr. 82 med tilhørende sentrale og lokale forskrifter

Formannskapet delegeres myndighet til å fatte vedtak om:
 -       Vedtak etter Motorferdselloven § 6 (tillatelser etter søknad).
 -       Nasjonal forskrift for bruk av motorkjøretøy i utmark og på islagte vassdrag § 6 (unntakstilfeller).
 -       Bruk av motorfartøy på lakseførende strekninger, jf. lokal forskrift av 20.03.1997.
 -       Bruk av luftfartøy og motorfartøy, jf.
Lokal forskrift av 26.01.1989.

Administrasjonssjefen gis fullmakt til å fatte vedtak i medhold av §§ 5, 5a og5b   i Forskrift for bruk av motorkjøretøyer i utmark og på islagte vassdrag .  (Nasjonal forskrift) Administrasjonssjefen gis fullmakt til å fatte vedtak i medhold av Forskrift om løype for rekreasjonskjøring med snøscooter, Grong kommune. (Forskrift vedtatt av
 formannskapet 14.12.2017.)

Kommunalsjef (STMO)

Rådgiver skog (GE)

 

1.58

Vannressursloven av 24.11.2000 med tilhørende forskrifter.

Formannskapet delegeres kommunens myndighet med hjemmel i
Vannressursloven med tilhørende forskrifter.

 

 

 

 

1.59

Lov om introduksjonsordning og norskopplæring for nyankomne innvandrere av 04.07.2003 nr. 80, med tilhørende forskrifter.

Formannskapet er kommunens folkevalgte organ i saker iht. introduksjonsloven med forskrifter.

Administrasjonssjefen gis fullmakt til å fatte vedtak i kurante saker i medhold av introduksjonsloven med
forskrifter.

Kommunalsjef (OA)

Avdelingsleder Flyktningetjenesten (MJ)

 

1.60

Forskrift om offentlige arkiv, jf. § 1

 

Det overordna ansvaret for arkivarbeidet i eit offentleg organ ligg til den øvste leiinga i organet. I kommunar og fylkeskommunar er arkivansvaret ein del av det ansvaret som er lagt til administrasjonssjefen etter kommunelova § 23 eller kommuneråd og fylkesråd etter kommunelova § 20. Det kommunale og fylkeskommunale arkivansvaret omfattar òg arkiv som er avleverte til arkivdepot.

Arkivleder har fullmakt til å føre tilsyn med arkivarbeidet i kommunen. Arkivleder er arkivfaglig overordnet tjenestestedene (avdelingene), og har fullmakt til å instruere saksbehandlere og arkivpersonale i spørsmål som gjelder arkivfunkjsonen i kommunen

Personalsjef

Arkivleder

 

1.70

Lov om offentlige anskaffelser av 17.06.2016, nr. 73, og forskrift om offentlig anskafffelser av 12.08.2016

I henhold til Økonomireglement (vedtatt i kmomunestyret 19.11.2020), kap. 10, har kommunedirektøren myndighet til å disponere bevilgningene som er ført opp i årsbudsjettet (disponeringsfullmakten) i henhold til  kommunelovens § 14-5 1. ledd, 1. punktum.
Disponeringsfullmakten gir ikke myndighet til å foreta anskaffelser og utstede betalingsordre utover det som følger av årsbudsjettet.
Dette gjelder likevel ikke for utbetalinger som kommunen har en rettslig plikt til å foreta.

       

1.70.1

 

Innkjøpsavtaøer som gjelder flere rammeområder

       

1.70.2

 

Innkjøpsavtaølr som gjelder flere avdelinger innenfor ett rammeområde (innenfor rammen av vedtatt årsbudsjett)

Kommunalsjef.
Avtaler som strekkes ut over økonomiplanperioden skal drøftes med kommunedirektør (for eventuell nærmere politisk avklaring).

     

1.70.3

 

Innkjøpsavtaler en enkelt avdeling (innenfor rammen av vedtatt årsbudsjett)

Kommunalsjef

     

1.70.4

 

Jf. Økonomireglement 5.6 om vedtatte investeringsobjekt av vesentlig størrelse/kompleksitet, over nasjonal terskelverdi.

Kommunalsjef for under nasjonal terskelverdi

     

1.70.5

 

Avtaler/kontrakter som skal tinglyses.
Signeres av ordfører

       

Annen delegasjon

Punkt

Lov / forskrift / annen bestemmelse

Nivå 1. Delegert til formannskapet
/ andre :

Nivå 2. Delegert til administrasjonssjefen:

Nivå 3. Administrasjonssjefens myndighet (nivå 2) videredelegeres til:

Nivå 4.  Videre intern adm. Delegering fra
nivå 3

Nivå 5. Videre intern adm. Delegering fra
nivå 4.

               

2.1.

Tegning av aksjer og andeler

Formannskapet gis fullmakt til å tegne aksjer og andeler innenfor rammen av et beløp som kommunestyret årlig bevilger, begrenset til kr 20.000 i det enkelte
andelslag/selskap.

 

 

 

 

2.2.

Gusli skog

Gusli skogs øverste organ er sameiemøtet (ordførerne i eierkommunene Namsskogan, Røyrvik og Grong), jf. nye vedtekter
godkjent av eierkommunene i 2013. (Grong kommunes arkivsak 13/830)

 

 

 

 

2.3.

Næringsfond

Formannskapet har myndighet gitt gjennom de til enhver tid gjeldende vedtekter for næringsfondet.

 

 

 

 

2.4.

Prioritering - søknader om spillemidler

Formannskapet gis myndighet til å prioritere søknader av spillemidlene.

 

 

 

 

2.5.

Fordeling av tilskudd

Formannskapet gis myndighet til å fordele tilskudd til drift av gatelys, trafikksikkerhetsmidler, tilskudd til veger og andre tilskudd som er budsjettert, med mindre kommune-
styret har vedtatt noe annet.

 

 

 

 

4.  Delegasjon til ordfører

4.1.  Delegasjon etter kommuneloven.

4.1.1.  Etter Kommunelovens § 6-1:

  • Generell delegasjon:
    I medhold av § 6-1, gis ordfører myndighet til å treffe vedtak i enkeltsaker som ikke er av prinsipiell betydning og som det i dette reglement tilligger politiske organ av ta avgjørelse i.
    En sak faller inn under ordførerens fullmakt når det foreligger klare retningslinjer for hvordan den skal behandles, og man har praksis fra behandling av tilsvarende saker.
  • Ordfører gis fullmakt til å erverve, avhende eller makeskifte fast eiendom, eller borthefte rettighet i fast eiendom til en verdi av inntil kr 100.000.
  • Ordfører gis fullmakt til å avgi bud ved tvangsauksjoner hvor Grong kommune har økonomiske interesser i form av garanti, lån, e.l., til en verdi av inntil kr 2.000.000.
  • Ordfører gis fullmakt til å gi påskjønnelser og "kommunal oppmerksomhet" etter vedtatte retningslinjer (adm.utvalgets sak 3/15), og sedvane (Se ellers delegasjon til administrasjonssjefen, når det gjelder oppmerksomhet til ansatte).
  • Ordføreren gis fullmakt til å representere kommunen ved generalforsamlinger, årsmøter mv. dersom dette ikke er begrenset i lov, forskrift eller vedtekt, og til å utpeke stedfortreder dersom ordføreren selv ikke kan møte. (Gjelder f. eks. ikke valg til representantskap i interkommunale selskap (IKS), hvor det skal foretas særskilt valg.)
  • Ordføreren gis fullmakt til å tegne aksjer og andeler innenfor rammen av et beløp som kommunestyret årlig bevilger, begrenset til kr 1.000 i det enkelte andelslag/selskap.  

4.2  Delegasjon iht. Ekteskapsloven av 1991-07-04

Ordføreren har myndighet til å foreta borgerlige vigsler iht. Ekteskapsloven av 1991-07-04,  jf. vedtak i kommunestyret i møte 26. oktober 2017, sak 63/17.  Myndighet er også gitt til varaordføreren. Dersom det er ønskelig med borgerlige vigsler foretatt av en nøytral kommunal myndighet, gis kommunedirektør tilsvarende myndighet.

5.  Delegasjon til andre i administrasjonen

5.1.  Delegasjon til sosialleder (NAV-leder)

 

5.1.1  Alkoholloven av 2. juni 1989 nr. 27

Sosiallederen (NAV-leder) gis fullmakt til å gi sosialtjenestens tilrådning i bevillingssaker.

5.2.  Delegasjon til medisinsk-faglig ansvarlig lege

jfr. § 4a-3 i Lov av 24.6.2011 nr 30 - Helse og omsorgstjenesteloven 

  1. Medisinsk-faglig ansvarlig lege delegeres myndighet til å 

    godkjenne

     planer/virksomheter hvor vilkårene for godkjenning følger av forskriftene og hvor evt. skjønnsmessig fastsatte krav er kurante i forhold til gitte retningslinjer.  Søknader/saker hvor godkjenningsvilkårene vil medføre omfattende konsekvenser for søkeren, eller annen part i saken, skal forelegges formannskapet.
  2. Medisinsk-faglig ansvarlig lege delegeres myndighet delegeres myndighet til 

    å gi pålegg

     i forbindelse med oppfølging av godkjenninger, kontroll av driftsforhold, samt klager fra publikum på helsemessige og hygieniske miljøulemper, når pålegget er kurant i forhold til gitte forskrifter / retningslinjer.  Pålegg som medfører omfattende konsekvenser for de berørte parter skal forelegges formannskapet.
  3. Medisinsk-faglig ansvarlig lege delegeres myndighet til å

     avgi uttalelser

     i enkeltsaker som gjelder miljørettet helsevern, når saken er av faglig art, og ikke reiser spørsmål av prinsipiell art eller politisk karakter.
  4. Delegasjonsbestemmelsene innebærer ikke plikt for kommunelegen til å nytte sin avgjørelsesmyndighet.  Enhver sak kan derfor legges fram for formannskapet.
  5. Formannskapet kan videre be om å få seg forelagt enhver sak, selv om delegasjon er gitt.
  6. Det fastsettes ytterligere retningslinjer for journalføring og meldinger om vedtak fattet av kommunelege I etter dette reglement.

 

6.  Delegasjon til administrasjonsutvalget og arbeidsmiljøutvalget.

6.1 Administrasjonsutvalget

I medhold av kommunelovens § 5-11, skal det opprettes ett eller flere partssammensatte utvalg (administrasjonsutvalg) for behandling av saker som gjelder forholdet mellom de ansatte og kommunen eller fylkeskommunen som arbeidsgiver. Hvis minst 3/4 av de ansatte ønsker det, kan slike utvalg erstattes med andre ordninger.

Partssammensatte utvalg settes sammen av representanter for kommunen eller fylkeskommunen og for de ansatte. De ansattes representanter velges av og blant de ansatte for to år av gangen. Flertallet i utvalget skal bestå av representanter for kommunen eller fylkeskommunen. Kommunestyret og fylkestinget velger selv kommunens eller fylkeskommunens representanter og utvalgets leder og nestleder blant disse.

Hovedavtalen er avtalen som regulerer nærmere samhandlingen mellom partene innen rammen av det lokalpolitiske demokrati. Hovedavtalen er en rammeavtale som gir de lokale partene relativt stor frihet til å finne gode og hensiktsmessige måter å samhandle på.

Partsammensatt utvalg er et politisk utvalg hvor ansattrepresentantene deltar på lik linje som de folkevalgte. Kommunelovens saksbehandlingsregler for folkevalgte organ gjelder på vanlig måte. Administrasjonens rolle er å forberede, skrive sakene og iverksette de vedtak utvalget fatter. For de ansattes representanter gjelder de vanlige valgbarhetsreglene, bortsett fra bostedskravet. Loven gir likevel partene lokalt adgang til å avtale at slike saker skal behandles på en annen måte.

Se også Hovedavtalen del B § 4 Partssammensatt utvalg, som blant annet regulerer nærmere utvalgets oppgaver og ansattes representasjonsrett. Der fremgår følgende beskrivelser av oppgaver som kan håndteres av et partsammensatt utvalg (Det er kommunen som fastsetter reglement for utvalget):

  • Det partssammensatte utvalget foreslår og behandler overordnede retningslinjer for kommunens personalpolitikk, herunder tiltak for likestilling og inkluderende arbeidsliv.
  • Utvalget drøfter dessuten kvalitets-, fornyings- og utviklingstiltak, oppfølging og implementering av nasjonalt vedtatte reformer.

 I partssammensatt utvalg representerer disse alle ansatte, selv om de vanligvis blir utpekt/valgt blant medlemmer av enkelte arbeidstakerorganisasjoner. Det er ikke uvanlig at ansattrepresentantene også er tillitsvalgte i henhold til Hovedavtalen. Dersom arbeidstakerorganisasjonene ikke blir enige om annet, regulerer Hovedavtalen del B § 4 valg av ansattrepresentantene til utvalget. Ansattes representanter har blant annet ikke rett til å delta i behandlingen av saker som gjelder arbeidsgivers forberedelse til forhandlinger med arbeidstakerne, jf. kommuneloven § 13-4, andre ledd.

I den utstrekning andre folkevalgte organ enn administrasjonsutvalget behandler saker som gjelder forholdet mellom kommunen som arbeidsgiver og de ansatte, skal representanter for de ansatte ha møte- og talerett i folkevalgt organ, jf. lovens § 13-4. Denne retten gjelder ikke formannskapet/fylkesutvalget, kontrollutvalget eller klagenemnda.

I henhold til kommunelovens § 5-3 delegeres til administrasjonsutvalget å treffe avgjørelse på kommunens vegne i følgende saker:

  • Overordnede og prinsipielle spørsmål på personalsaksområdet som angår forholdet mellom kommunen som arbeidsgiver og arbeidstakerne og hvor myndighet ikke er delegert andre.
  • Drøfte og gi tilrådninger til kommunestyret og kommunedirektøren på det personalpolitiske området.
  • Ivareta spørsmål knytta til Hovedavtalen og som ikke er delegert til andre.
  • Trekke opp retningslinjer for hvordan administrasjonen skal utøve delegert myndighet i personalsaker.
  • Avgjøre tvistespørsmål og tolkning av bestemmelser og regler

6.2 Arbeidsmiljøutvalget

Arbeidsmiljøutvalgets myndighet er regulert gjennom de til enhver tid gjeldende bestemmelser i arbeidsmiljølov og hovedavtale.
Arbeidsmiljøutvalget er ansvarlig for gjennomføring av internkontroll (Helse, miljø, sikkerhet).

7.  Generelle bestemmelser for all utøvelse av delegert myndighet

Definisjon, kurante saker:

I delegasjonsreglementet er brukt begrepet kurante saker.  En sak oppfattes som kurant når det foreligger klare retningslinjer for hvordan den skal behandles og/eller man har praksis fra behandling av tilsvarende saker.

Retningslinjer for fullmaktsutøvelse

All delegert myndighet utøves i h.h.t. lover, forskrifter og retningslinjer gitt av overordnet organ, og innenfor budsjettets rammer og forutsetninger.

Tilbakekalling av fullmakt i enkeltsaker

Et overordnet organ kan kreve å få seg forelagt en sak som et underordnet organ har til behandling i h.h.t. delegert fullmakt.

Rett til å unnlate å gjøre bruk av delegert myndighet i særskilte tilfeller.

Den som har fått delegert myndighet kan overlate til det overordnede organ å fatte avgjørelse i spesielle saker.

Klagebehandling

Behandling av klage over forvaltningsvedtak følger forvaltnings- og kommunelovens regler med mindre annet er bestemt i den enkelte særlov. For all delegert myndighet i medhold av kommunens delegasjonsreglement forutsettes at underinstansmyndighet i henhold til forvaltningslovens § 33 følger delegasjonsvedtaket, uten at dette er særskilt nevnt under hvert delegasjonsvedtak. Formannskapet er kommunens klagenemnd.  For vedtak fattet av formannskapet er kommunestyret klagenemnd.

 

Omgjøringsrett

Et overordnet organ kan av eget initiativ omgjøre et underordnet organs vedtak innenfor rammene av forvaltningslovens § 35.

Lovlighetskontroll etter kommunelovens kap. 27.

I henhold til kommunelovens kap. 27 kan tre eller flere medlemmer av kommunestyret sammen bringe avgjørelse truffet av folkevalgt organ eller administrasjonen inn for departementet til kontroll av avgjørelsen lovlighet, etter de bestemmelser som ellers gjelder i loven.

Kommunestyrets myndighet til omgjøring av vedtak (k.l. § 22-1)

I henhold til kommunelovens § 22-1 kan kommunestyret forlange enhver sak lagt fram for seg til orientering eller avgjørelse, og kan omgjøre vedtak fattet av folkevalgte organer eller administrasjonen, etter de bestemmelser som ellers gjelder i loven.

Stedfortredermyndighet.

Stedfortredere, som er definert i organisasjonsplan og/eller stillingsbeskrivelse, kan fatte vedtak i saker hvor avgjørelse haster i en slik grad at avgjørelse ikke kan vente. Normalt gjelder stedfortredermyndighet ved leders fravær i definert ferie og /eller permisjon.

8.  Meldinger om vedtak

Generelt:

Samtlige møteutskrifter skal sendes til revisjonen.  Nærmere retningslinjer for meldinger om vedtak i politiske organ og administrative vedtak fastsettes av administrasjonssjefen i samråd med revisjonen.

Møteutskrifter:

I denne sammenheng er "møteutskrifter" å forstå som saksprotokoll i forenklet form, som inneholder sakens nummer, navn og de vedtak som er fattet. Saker som er unntatt fra offentlighet skal anonymiseres før trykking i offentlige dokumenter.

  • Møteutskrifter fra formannskapet sendes til kommunestyret og kontrollutvalget.
  • Møteutskrifter fra administrasjonsutvalget sendes til kommunestyret og kontrollutvalget.
  • Møteutskrifter fra øvrige utvalg sendes til formannskapet og kontrollutvalget.

9.  Bestemmelser om revidering av reglementet.

Det forutsettes at delegasjonsreglementet etter hvert valg skal forelegges kommunestyret til behandling senest innen 6 måneder av det nye kommunestyrets funksjonstid.

Generell bestemmelse ved endringer i lover og/eller forskrifter:

  • Ved endringer i lov / forskrift, hvor de nye bestemmelser er sammenlignbare, og hovedintensjonen og hovedinnholdet ikke er endret, gjelder den delegerte myndighet til å fatte vedtak også etter endret lov/forskrift.  
  • Det skal legges opp til å behandle delegasjonsreglementet på nytt så snart som mulig etter vedtatte endringer i Lov og/eller forskrift.