FORMÅL Formålet med disse retningslinjene er å etablere et felles regelverk i Grong kommune for håndtering av papirbaserte elevmapper i grunnskolen innenfor rammen av gjeldende lover, forskrifter og retningslinjer. VIRKEOMRÅDE Retningslinjene gjelder for elevmapper som blir behandlet ved den enkelte grunnskole etter lov av 17. juli 1998 nr. 61 om grunnskolen og den videregåande opplæringa (opplæringsloven). DEFINISJONER Med elevarkiv menes dokumenter som inneholder informasjon om den enkelte elev på skolen, der informasjon er ordnet alfabetisk etter etternavn i egne papirbaserte elevmapper. Hver elev har egen mappe. Grong kommune har ikke godkjent fullelektronisk arkiv etter Riksarkivarens retningslinjer. All arkivverdig informasjon som skal tas vare på om den enkelte elev må derfor være papirbasert. Dokumenter som produseres elektronisk må skrives ut på papir og arkiveres i elevmappen. PERSONREGISTRE Behandling av personopplysninger i grunnskolen skal følge reglene i personopplysningsloven og EUs personvernforordning av 27. april 2016. Opplysningene i elevmappene er etter forvaltningslovens § 13 b, pkt. 3 tilgjengelig for ansatte i grunnskolen i den utstrekning som trengs for en hensiktsmessig arbeids- og arkivordning. Behandlingsansvarlig for elevmappene er delegert fra administrasjonssjefen ned til rektor i grunnskolen. Opplysninger om håndtering av personopplysninger gis av rektor. OPPRETTING AV ELEVMAPPE Det overordnete prinsippet er at all dokumentasjon om en elev skal arkiveres på ett sted, i elevmappen. På Grong barne- og ungdomsskole og Harran oppvekstsenter avd. skole skal det være et felles elevmappearkiv på den enkelte skolen. Det skal opprettes elevmappe på alle elever etter innskriving, da en vet hvor eleven skal gå på skole. Det skal kun opprettes en mappe pr. elev. Innskrivingsdokumentet er alltid det første dokumentet i elevmappen. Ordningsprinsipp Hver elevmappe skal opprettes med utgangspunkt i et unikt ordningsprinsipp, der det benyttes alfabetisk inndeling etter elevens etternavn. Navnet på mappen påføres på denne måten: Etternavn, Fornavn. Fødselsdato benyttes for å skille elever med samme for- og etternavn. Personnummer (11 siffer) benyttes for å skille elever med samme for- og etternavn og fødselsdato. Innhold i elevmappen, bevaring og kassasjon
Innhold
|
Bevares
|
Kasseres
|
Arkivert i digitalt arkiv
|
Søknad om bytte av nærskole
|
x
|
|
|
Søknad om spesialundervisning (også tegnspråk, ASK, og punktskrift)
- Sakkyndig vurdering
- Enkeltvedtak om spesialundervisning
|
x
|
|
|
Individuell opplæringsplan (IOP), halvårs- og årsrapporter
|
x
|
|
SAMPRO VSA fra 01.04.2021 (f.nr)
|
Individuell plan
|
X
|
|
SAMPRO VSA fra 01.04.2021 (f.nr.)
|
Varselbrev (fravær, nedsatt karakter i fag eller orden/oppførsel)
|
|
Ved utskriving
|
|
Disiplinære forseelser
|
x
|
|
|
Søknad om permisjon over en dag
|
|
Ved utskriving
|
|
Søknad om fritak for fag og fritak for vurdering i et fag
|
x
|
|
|
Søknad, dokumentasjon og enkeltvedtak om tilrettelegging ved eksamen og heldagsprøver
|
|
Ved utskriving
|
|
Interne notater
|
|
Ved utskriving*
|
|
Notater og dokumentasjon som omhandler fysisk og psykososialt skolemiljø, kap. 9A
|
x
|
|
|
Klagesak vedr. fysisk og psykososialt skolemiljø, kap. 9A fra Fylkesmannen/Statsforvalteren
|
x
|
|
|
Enkeltvedtak om
- morsmålsundervisning,
- tospråklig fagopplæring og
- særskilt språkopplæring
|
x
|
|
|
Referat fra ansvarsgruppemøter og samarbeidsmøter
|
x
|
|
|
Kopi av bekymringsmelding til barnevern Ved mistanke om seksuelle overgrep og vold (bevares som internt notat)
|
x x
|
|
|
Underveisvurdering inkludert halvårsvurdering med karakter
|
x
|
|
|
Skademeldinger og skaderapportering til forsikring/NAV
|
x
|
|
|
Melding om elev som tar pause, har opphold eler avbryter opplæring
|
x
|
|
|
Klage på standpunkt- og eksamenskarakter til lokalt gitt eksamen og svar på slik klage
|
|
2 år etter sluttdato
|
|
Flyttemelding
|
x
|
|
|
Vitnemål inkl. Fraværsoversikt (3 år)
|
x
|
|
|
Samtykke til overføring av opplysninger til annen kommune eller skole
|
x
|
|
|
Sykemeldinger og legeerklæringer
|
|
2 år etter sluttdato
|
|
Dokumentasjon vedrørende skoleskyss (ITS) (helseerklæring)
|
|
2 år etter sluttdato
|
|
Søknad om innsyn i elevmappe
|
|
2 år etter sluttdato
|
|
Kopi av dokumentasjon fra andre kommuner i forbindelse med skifte av skole
|
x
|
|
|
Søknad om utsatt skolestart (oppll §2-1)
- Sakkyndig vurdering
- Samtykke fra foreldre
- Enkeltvedtak om utsatt skolestart
|
x
|
|
|
Interne notat vedr. vurderinger ifm elevs skoleløp
|
x
|
|
|
Søknad om helt eller delvis fritak fra opplæringsplikten (oppll. §2-1)
- Sakkyndig vurdering
- Samtykke fra foreldre
- Enkeltvedtak om helt eller delvis fritak fra opplæringsplikten
|
x
|
|
|
Enkeltvedatk om fritak fra aktiviteter m.m. i opplæringa (oppll. 2-3a)
|
x
|
|
|
Journalføring av dokumenter i elevmappe I arkivforskriftens § 9 første ledd er det gitt bestemmelser om at i sak- og arkivsystemet skal ethvert offentlig organ registrere alle inngående og utgående dokumenter, som etter offentleglova § 4. regnes som saksdokumenter dersom disse er gjenstand for saksbehandling og har verdi som dokumentasjon.
Det stilles etter arkivforskriftens § 9 førsteledd to krav til dokumenter som skal journalføres; 1) de skal være gjenstand for saksbehandling, og 2) de må ha verdi som dokumentasjon. Grunnskolen må derfor utvise et visst skjønn i forhold til hva som skal journalføres, men det nevnes her eksempler på dokumenter som skal journalføres:
- Faguttalelser fra f. eks PPT som fører til tiltak
- Enkeltvedtak om spesialundervisning
- Vedtak om bortvising
- Kontakt med barnevernet
Dokumenter som mottas i grunnskolen og som er gjenstand for saksbehandling, sendes til servicekontoret i Grong kommune, for journalføring og skanning inn i ESA. INNSYN, UTLÅN OG OVERFØRING Innsyn Krav om innsyn i elevmapper behandles etter reglene om partsinnsyn i forvaltningslovens §§ 18-20, samt etter innsynsbestemmelsene i artikkel 15 i EUs personvernforordning. Elevens foresatte og eleven har som hovedregel rett til innsyn i elevmappen. Dokumenter som er utarbeidet for den interne saksforberedelse kan unntas fra innsyn. Det skal praktiseres merinnsyn etter offentleglovas § 11. På anmodning kan partene få tilsendt kopi av de saksdokumentene som de har krav på innsyn i. I tilfeller der en elev ber om innsyn uten foreldrenes samtykke, eller ber om at foreldrene ikke har innsyn i elevmappen skal foreldrene varsles. Tidligere elever, som er over 18 år, trenger ikke samtykke. For å vurdere krav om innsyn skal grunnskolen motta skriftlig henvendelse om dette, samt at svar fra grunnskolen skal gis skriftlig. E-posthenvendelse regnes her som skriftlig henvendelse. Utlån Elevmappen, eller dokumenter som ligger i den, skal kun lånes ut til ansatte som konkret jobber med eleven. For skolene gjelder dette kontaktlærere og spes. ped. ansvarlige. Andre ansatte har ikke tilgang til mappen. Ingen elevmapper må fjernes fra elevarkivet uten at utlån er registrert. Utlån gjøres slik: fyll ut utlånskortet påført elevens for- og etternavn, låntakers navn og dato for utlån. Utlånskortet legges på saken i elevarkivet, eller i mappa om det kun er et dokument som er lånt. Utlånskortet tas ut når mappa/dokumentet leveres tilbake. Elevmappen skal ikke lånes ut til andre enheter i kommunen, og skal heller ikke tas med utenfor skolens lokaler. Flytting/bytte av skole Når en elev bytter skole skal det innhentes samtykke fra foresatte om å sende kopi av dokumenter i elevmappen. Samtykke skal være skriftlig. Samtykke skal også inneholde en avkryssing om overføring av informasjon om disiplinære forhold. Elevmappen sendes som rekommandert post til ny skole i annen kommune. Dersom eleven bytter skole innad i kommunen skal elevmappen følge eleven. Bare opplysninger som er nødvendig for barnets videre utvikling skal overføres. Elevmapper som skal overføres til en annen grunnskole i Grong kommune, gjennomgås og ryddes før overføring. Ved overføring av mappe skal det kvitteres både for avlevert og mottatt mappe. Oversending av kopier Kopier som inneholder sensitive personopplysninger (opplysninger om; rasemessig eller etnisk bakgrunn, politisk, filosofisk eller religiøs oppfatning, at en person har vært mistenkt, siktet, tiltalt eller dømt for straffbare forhold, helseforhold, seksuelle forhold, medlemskap i fagforeninger) skal sendes som ordinær post. Oversendelse av hel elevmappe (også kopi av en hel mappe) skal sendes med rekommandert post. Bruk av epost ved overføring av opplysninger om en elev Hovedregelen er å aldri sende personsensitive opplysninger elektronisk. Dersom foreldre eller elev krever det likevel, skal dokumentet anonymiseres. Ved slik overføring skal navnet på den som har godkjent overføringen alltid noteres på elevmappen. ARKIVERING AV ELEVMAPPER Arkivering Elevmapper skal arkiveres som en egen arkivserie. I aktivt arkiv (dagligarkiv) skal det bare oppbevares elevmapper for elever som går på skolen, og inntil 2 år etter at de har sluttet på skolen. Kommunalt arkiv Arkivansvarlig for grunnskolen (rektor) har ansvaret for at videresending av elevmapper skjer etter gjeldende retningslinjer. Mappe på elev som ikke lenger går på skolen, overføres til kommunalt arkiv innen 2 år etter at eleven har sluttet på skolen. Arkivansvarlig på skolen har ansvaret for at bortsatte elevmapper inneholder dokumentoversikt og er renset for arkivfremmede gjenstander som gummi, binders, plastikk etc. Ordningsprinsippet i det kommunale arkivet skal primært være alfabetisk etter elevens etternavn og fornavn, og sekundært etter år. Inndeling i år skal gjøres for å vite hvilke elevmapper det skal ryddes i, og hvilke elevmapper som skal flyttes til det kommunale arkivet. Personalet (etter avtale) gis adgang til arkivlokalet av arkivansvarlig i kommunen. ARKIVBEGRENSNING OG KASSASJON All arkivbegrensning og kassasjon av dokumenter skal skje ved at materialet brennes eller makuleres. Arkivbegrensning Det skal til enhver tid utføres arkivbegrensning i henhold til arkivforskriften § 14. Etter at eleven har sluttet på skolen, skal elevmappen inneholde dokumentasjon etter de retningslinjer som er nevnt i dette dokumentet. Arkivansvarlig på skolen har et særlig ansvar for å se til at bare relevante og nødvendige dokumenter blir arkivert for fremtiden. Kontaktlærere for 7. klasse (Harran) og 10. klasse (GBU) har ansvar for rydding i elevmappene, etter rutiner beskrevet i dette dokumentet. Kassasjon og bevaring Elevmapper skal i sin helhet bevares, etter at arkivbegrensning er gjennomført. Dette gjelder også saker om disiplinære forhold som ligger i elevmappen. Etter arkivlovens § 22 kan det medføre straffeansvar hvis man utfører uhjemlet kassasjon. AVLEVERING AV ELEVMAPPER TIL DET KOMMUNALE ARKIVET Tidspunkt for avlevering Skolene skal avlevere sine elevmapper til det kommunale arkivet når de er å regne som avsluttet innen 2 år. Avleveringen skal skje etter avtale med kommunalt arkiv. Ansvar for avlevering Rektor har ansvar for at avlevering utføres i samsvar med retningslinjer for avlevering av kommunalt arkivmateriale. Ved avlevering blir ansvaret for elevmappene overført til det kommunale arkivet, som vil ta seg av alle henvendelser knyttet til elevmappene. Pakking, merking og rengjøring av elevmapper Elevmappene skal primært avleveres i stående arkivbokser (A4-format), og all merking av bokser (om innholdet) skal være gjort med blyant:
- Navn på skole
- Elevmapper, alfabetisert fra-til
- Tidsrom (startår-sluttår
Alle bokser som inneholder objekt (f.eks. klient) skal inneholde en navneliste. I tillegg skal kopi av navnelistene samles i en perm som følger arkivet. Tilbakelån Tilbakelån skal skje etter nærmere avtale mellom den enkelte skolen og det kommunale arkivet. IVERKSETTING Iverksetting Disse retningslinjene iverksettes 1. august 2019. Revidering av retningslinjene Retningslinjene skal tas opp til revidering årlig, eller når vesentlige endringer i lovverk eller ansvarsforhold gjør det påkrevet. Ansvarlig for revidering er kommunalsjef oppvekst når det gjelder skolefaglige saker, og arkivleder når det gjelder arkivfaglige saker. |