Vedtatt i Kommunestyret Sak 067/12 - 01.11.12 Innholdsfortegnelse:
1 Bestemmelser om utøvelse av delegert myndighet. 3
1.1 Generell forutsetning. 3
1.2 Tilbakekalling av fullmakt i enkeltsaker. 3
1.3 Rett til å unnlate å gjøre bruk av delegert myndighet i særskilte tilfelle. 3
1.4 Omgjøringsrett. 3
1.5 Mindretallsanke. 3
1.6 Klage og klagebehandling. 3
1.7 Delegert myndighet i årsbudsjettsaker. 3
1.8 Delegering til rådmannen. 3
2 Delegering fra kommunestyret til politiske organer 4
2.1 Delegering til formannskapet 4
2.1.1 Generell delegering. 4
2.1.2 Spesiell delegering til forannskapet. 4
2.2 Delegering til administrasjonsutvalget 5
2.2.1 Delegering etter kommuneloven: 5
2.3 Delegering til hovedutvalg for oppvekst helse og omsorg 5
2.3.1 Generell delegering. 5
2.3.2 Delegering etter kommuneloven. 5
2.3.3. Klientutvalg: 6
2.4 Delegering til hovedutvalg for utvikling og drift 6
2.4.1. Generell delegering. 6
2.4.1 2.4.2 Delegering etter kommuneloven. 6
2.5 Delegering til Gruveforurensningsutvalget 6
2.5.1. Generell delegering. 6
2.5.2 Delegering etter kommuneloven. 6
2.6 Delegering til ordfører 7
2.6.1. Generell delegering. 7
2.6.2 Delegering etter kommuneloven. 7
2.6.3. Delegering i andre saker 7
3 Delegering til rådmannen. 8
3.1.1 Generell delegering: 8
3.1.2 Delegering etter kommuneloven: 8
3.1.3 Delegering etter straffelov. 8
3.1.4 Kommunale krav. 8
3.1.5 Fordele støtte til politiske partier 8
3.1.6 Forhandlinger 8
3.1.7 Tilsettinger 9
3.1.8 Andre personalsaker 9
3.1.9 Gjennomføre salg av kommunens konsesjonskraft. 9
3.1.10 Skatteinnfordring. 9
3.1.11 Fullmakter ved regnskapsavslutningen. 9
3.1.12 Kommunal eiendom... 10
3.1.13 Alle spørsmål knyttet til den daglige drift av kommunal virksomhet. 1 3.1.14 Intern delegering: 10 1 Bestemmelser om utøvelse av delegert myndighet1.1 Generell forutsetningAll delegert myndighet utøves i henhold til lover, forskrifter og retningslinjer gitt av overordnet organ, og innenfor årsbudsjettets rammer og forutsetninger. 1.2 Tilbakekalling av fullmakt i enkeltsakerEt overordnet organ kan kreve å få seg forelagt en sak som et underordnet organ har til behandling i henhold til delegert fullmakt. 1.3 Rett til å unnlate å gjøre bruk av delegert myndighet i særskilte tilfelleDen som har fått delegert myndighet, kan overlate til det overordnede organ å fatte avgjørelse i spesielle saker. 1.4 OmgjøringsrettEt overordnet organ kan av eget tiltak omgjøre et underordnet organs vedtak i samsvar med forvaltningslovens § 35. 1.5 MindretallsankeI saker der utvalget har fått delegert avgjørelsesmyndighet fra kommunestyret eller annet overordnet organ, kan to medlemmer, ordføreren eller rådmannen før møtet er slutt kreve saken lagt fram for det overordnede organet. I budsjettsaker, eller saker som gjelder konkret lovanvendelse, har rådmannen i kommunen også en forlenget frist til å bringe vedtaket inn for overordnet organ. 1.6 Klage og klagebehandlingVedtak fattet etter delegert myndighet kan påklages på vanlig måte etter forvaltningslovens regler. Formannskapet er klageorgan for vedtak fattet av andre utvalg. Dette gjelder ikke i klage på vedtak fattet av kommunestyret, eller der særlov angir annen klagebehandling. Når formannskapet opptrer som klageorgan, skal det føres særskilt protokoll. Det organ som først har fattet vedtak i den sak som påklages, skal alltid foreta ny behandling av den aktuelle saken. Klage på vedtak fattet av administrasjonen på bakgrunn av delegert myndighet skal som hovedregel, behandles av det politiske organ som har delegert myndigheten. 1.7 Delegert myndighet i årsbudsjettsakerKommunestyret vedtar rammer for de enkelte programområder. Budsjettjusteringer mellom programområdene må vedtas av kommunestyret. Rådmannen gis fullmakt til å regulere budsjettet innenfor de enkelte programområdene. Rapportering om slik budsjettjustering gis til det utvalg som har ansvar for det aktuelle programområdet. 1.8 Delegering til rådmannenNår rådmannen får delegert avgjørelsesmyndighet fra et utvalg, skal denne myndigheten utøves ved skriftlige vedtak. Det politiske utvalget som har delegert myndigheten, skal forelegges oversikt over de delegerte vedtak som er fattet. I hvilken form denne rapporteringen skal skje, bestemmes av det politiske utvalget. 2 Delegering fra kommunestyret til politiske organer2.1 Delegering til formannskapet2.1.1 Generell delegeringFormannskapet delegeres ansvar for programområder gjennom kommunestyrets budsjettvedtak. 2.1.2 Spesiell delegering til formannskapetFormannskapet
- delegeres myndighet til å fatte vedtak etter kommunelovens § 13 (hastekompetanse).
- kan delegere myndighet til rådmannen, etter reglene i kommunelovens paragraf 23, med mindre annet følger av særlov, eller annen delegering etter dette reglement
- delegeres myndighet til å øke en utgiftskonto innenfor drifts- eller investeringsbudsjettet, dersom det skjer ved bruk av tidligere avsetninger til disposisjonsfond for vedkommende formål.
- delegeres myndighet til å styrke en tjeneste i kapitalbudsjettet ved tilsvarende reduksjon i en annen tjeneste i kapitalbudsjettet innenfor sitt ansvarsområde. Forutsetningen er at dette kan gjøres uten at finansieringsplanen for de to tjenestene sett under ett må endres.
- delegeres myndighet til å bruke en eventuell bevilgning på tjenesten “tilleggsbevilgninger" til å overføre beløp derfra til styrking av andre tjenester innenfor hele budsjettet.
- godkjenner lønns og tariffavtaler ved uravsteminger
- delegeres myndighet til å avgi uttalelser til regionale planer og andre kommuners kommuneplaner.
- er 1. instans i behandling av planstrategi.
- er styre for kommunens næringsfond og kraftfond.
- deler ut kommunens næringspris. Formannskapet vedtar retningslinjer for denne prisen.
- kan ettergi tilgodehavende og vike prioritet for kommunens pantesikrede krav utover rådmannens fullmakt.
- konstaterer tap på lånegarantier
- utgjør kommunens valgstyre. Formannskapet utpeker medlemmer og varamedlemmer til de lokale valg/stemmestyrene.
- innstiller til utnevninger i styrer, bedriftsforsamlinger m.v, der ikke dette er delegert til annet organ.
- myndighet til å behandle alle forhandlingsspørsmål så lenge resultatet av forhandlingene ikke medfører overskridelser av budsjettet
2.2 Delegering til administrasjonsutvalget2.2.1 Delegering etter kommunelovenAdministrasjonsutvalget er et partssammensatt utvalg i henhold til kommunelovens § 25 og består av formannskapets medlemmer + 3 tillitsvalgte. I medhold av kommunelovens § 10 gir kommunestyret administrasjonsutvalget myndighet til å treffe avgjørelser innen følgende saksområder: Administrasjonsutvalget kan:
- foreta oppretting av stillinger og reduksjon av antall stillinger. Ved opprettelse av nye stillinger som en følge av budsjettvedtak, delegeres dette til rådmannen. Tilsvarende delegeres myndighet til omgjøring av stillinger innen gjeldende budsjett til rådmannen. Ved omgjøringer skal dette alltid drøftes med berørte tillitsvalgte.
- godkjenne felles regler for forhold knyttet til kommunens rolle som arbeidsgiver overfor de ansatte. Dette vil gjelde spørsmål om permisjoner, flexitid, ferieavvikling, personalpolitiske tiltak o.l
- uttale seg om alle saker som angår forholdet mellom kommunen og de ansatte og hvor avgjørelsen skal skje i formannskap eller kommunestyret
- Gjøre vedtak om tilsetting når ett medlem av tilsettingsutvalget krever det.
2.3 Delegering til hovedutvalg for oppvekst helse og omsorg2.3.1 Generell delegeringHovedutvalg for oppvekst, helse og omsorg delegeres ansvar for programområder gjennom kommunestyrets budsjettvedtak. 2.3.2 Delegering etter kommunelovenHovedutvalg for oppvekst, helse og omsorg:
- kan ikke opprette arbeidsutvalg uten at kommunestyret har gitt konkret hjemmel for det i særskilt vedtak. Dersom kommunestyret har åpnet for dette i vedtak, kan hovedutvalg for oppvekst, helse og omsorg gi myndighet til lederen eller til arbeidsutvalg som det faste utvalget oppretter, utgått av utvalget selv, i samsvar med reglene i kommuneloven.
- kan delegere myndighet til rådmannen, etter reglene i kommunelovens paragraf 23, med mindre annet følger av særlov, eller annen delegering etter dette reglement.
- har innstillingsrett overfor kommunestyret i saker som behandles i utvalget.
- kan etter søknad, frita medlemmer fra verv hovedutvalget selv har oppnevnt.
- velger sine representanter blant utvalgets medlemmer, til samarbeidsutvalg innenfor hovedutvalgets ansvarsområde.
- avgjøre søknader om fri skoleskyss ut over gjeldende regler.
- disponerer gavemidler innen utvalgets ansvarsområde. Utvalget kan delegere disposisjonsmyndighet for gavemidler til rådmannen, innenfor en ramme satt av utvalget selv.
- Dele ut kommunens kulturpris. Utvalget vedtar selv retningslinjer for denne prisen.
2.3.3. KlientutvalgKlientutvalget velges av og blant hovedutvalgets medlemmer. Der gjeldende lovverk åpner for politisk behandling av klientsaker, skal dette kun skje i klientutvalget. Klientutvalget skal også forelegges saker av prinsippiell betydning , samt alle saker med potensiale til større økonomiske forpliktelser for Meldal kommune, innen utvalgets område. Klientutvalget skal:
- godkjenne frivillige støttetiltak for barn, der disse har en høyere ramme enn kr. 10.000,-.
- behandle alle saker med barnevernstiltak for ungdom over 18 år.
- godkjenne institusjonsopphold i rusmiddelinstitusjoner, dersom oppholdet har planlagt varighet utover 2 mnd og medfører en kostnad høyere enn kr. 30.000.
- behandle klager i klientsaker, når disse er underlagt politisk behandling
2.4 Delegering til hovedutvalg for utvikling og drift2.4.1. Generell delegeringHovedutvalg for utvikling og drift delegeres ansvar for programområder gjennom kommunestyrets budsjettvedtak. 2.4.2 Delegering etter kommunelovenHovedutvalg for utvikling og drift:
- kan ikke opprette arbeidsutvalg uten at kommunestyret har gitt konkret hjemmel for det i særskilt vedtak. Dersom kommunestyret har åpnet for dette i vedtak, kan hovedutvalg for utvikling og drift gi myndighet til lederen eller til arbeidsutvalg som det faste utvalget oppretter, utgått av utvalget selv, i samsvar med reglene i kommuneloven.
- kan etter søknad, frita medlemmer fra verv hovedutvalget selv har oppnevnt.
- velger sine representanter blant utvalgets medlemmer, til samarbeidsutvalg innenfor hovedutvalgets ansvarsområde.
- kan delegere myndighet til rådmannen, etter reglene i kommunelovens paragraf 23, med mindre annet følger av særlov, eller annen delegering i dette reglement.
- Oppfølgingsansvar for byggeprosjekter, i hht reglement som kommunestyret vedtar
2.5 Delegering til Gruveforurensningsutvalget2.5.1. Generell delegeringGruveforurensningsutvalget delegeres ansvar for fagområder gjennom kommunestyrets budsjettvedtak.. 2.5.2 Delegering etter kommunelovenGruveforurensningsutvalget:
- kan ikke opprette arbeidsutvalg uten at kommunestyret har gitt konkret hjemmel for det i særskilt vedtak. Dersom kommunestyret har åpnet for dette i vedtak, kan Gruveforurensningsutvalget gi myndighet til lederen eller til arbeidsutvalg som det faste utvalget oppretter, utgått av utvalget selv, i samsvar med reglene i kommuneloven.
- kan delegere myndighet til rådmannen, etter reglene i kommuneloven paragraf 23, med mindre annet følger av særlov.
- har innstillingsrett overfor kommunestyret i saker som behandles i utvalget.
- kan frita for verv de sjøl har oppnevnt, etter søknad.
- velger representanter til samarbeidsutvalg innenfor utvalgets ansvarsområde.
2.6 Delegering til ordfører2.6.1. Generell delegeringOrdføreren delegeres ansvar for programområde 10 politisk styring gjennom kommunestyrets budsjettvedtak.. Ordføreren gis fullmakt til å anvise regninger som angår rådmannen som person. 2.6.2 Delegering etter kommunelovenOrdføreren:
- har innstillingsmyndighet når rådmannen er inhabil. Ordfører og rådmann kan i andre saker avtale at rådmannen overlater sin innstillingsrett til ordføreren.
- har myndighet til å fastsette hvilket folkevalgt organ som skal behandle saker som rådmannen har utredet og gitt innstilling i. Etter kommuneloven er det lederen i det enkelte utvalget som har myndighet til å fastsette sakliste for utvalgets møter. Saker som først er satt på saklista kan ikke trekkes, heller ikke av ordføreren. Slike saker kan bare vedtas utsatt, eller tatt av saklista, av utvalget selv.
2.6.3. Delegering i andre sakerI henhold til kommunelovens § 9.5, gir kommunestyret ordføreren myndighet til å fatte beslutning i følgende saker:
- Bestemme saksgang for saker som skal behandles i kommunen hvor lover og retningslinjer ikke avgjør saksgang.
- Disponere midler fra tilleggsbevilgningsposten på inntil kr. 10.000,- i enkeltsaker og inntil kr. 50.000,- pr. kalenderår.
- Møte på kommunens vegne (eller gi andre fullmakt til å møte) på årsmøter, representantskapsmøter, generalforsamlinger m.v. der kommunen er medlem, andelseier eller aksjonær, og det ikke er valgt særskilte representanter.
- Møte på kommunens vegne ved jordskifterett hvor kommunen er innkalt som part (rådmannen har tilsvarende myndighet).
- Fastsette opplæringstiltak for folkevalgte og bevilge midler fra den tilhørende budsjettposten.
- Godkjenne godtgjøring og erstatning for tapt arbeidsfortjeneste for kommunale ombudsmenn etter eget reglement.
- Forhandle lønn og andre arbeidsvilkår for rådmannen.
3 Delegering til rådmannen3.1.1 Generell delegeringMed hjemmel i kommunelovens § 23, gir kommunestyret rådmannen fullmakt til å ta avgjørelser i alle kurante saker. En sak skal alltid oppfattes som kurant når det foreligger klare retningslinjer for hvordan den skal behandles, eller man har klar praksis fra behandling av tilsvarende saker. Rådmannen:
- delegeres budsjettansvar og anvisningsmyndighet for hele budsjettet gjennom kommunestyrets budsjettvedtak, med unntak av de budsjettkapitler som av kommunestyret er delegert til ordføreren.
- delegeres fullmakt til å oppta lån i tråd med gjeldende investeringsbudsjett.
- gis fullmakt til å anvise regninger som angår ordføreren som person.
3.1.2 Delegering etter kommunelovenRådmannen:
- delegeres i medhold av kommunelovens § 23, myndighet til å undertegne på kommunens vegne, jfr. kommunelovens § 9 nr 3.
3.1.3 Delegering etter straffelovRådmannen:
- delgeres med hjemmel i. Straffeloven av 22. mai 1902 nr. 10 § 79, 5. ledd myndighet til å begjære påtale i alle saker som gjelder innbrudd, hærverk på kommunens eiendommer, (o.s.v.) og forøvrig i de tilfeller der hensynet til en hurtig etterforskning krever rask påtale.
3.1.4 Kommunale kravRådmannen:
- kan frafalle kommunal pant for lån eller vike prioritet, innenfor en ramme på kr 100.000,- pr tilfelle.
- kan frafalle pant ved tvangssalg eller frivillig salg av eiendom der det ikke oppnås full dekning for kommunens krav. Representere kommunen ved tvangsauksjoner for å ivareta kommunens økonomiske interesser.
3.1.5 Fordele støtte til politiske partierRådmannen:
- delegeres ansvar for å fordele støtte til politiske partier, etter de til enhver tid gjeldende retningslinjer
3.1.6 ForhandlingerRådmannen:
- delegeres ansvar for å gjennomføre lokale lønnsforhandlinger. Dersom det forhandles ut fra en på forhånd definert pott, skal denne stadfestes av formannskapet.
- delegeres ansvar for å gjennomføre forhandlinger med aktuelle fagforbund for å rekruttere eller beholde ansatte (HTA §4A3)
3.1.7 TilsettingerRådmannen:
- delegeres myndighet til å tilsette og konstituere i stillinger hjemlet i ordinære budsjett.
- kan videredelegere sin tilsettingsmyndighet.
Ved tilsettinger skal rådmannen eller den som rådmannen delegerer tilsettingsmyndighet til, benytte tilsettingsutvalg med representant(er) fra tillitsvalgte. Det skal føres egen protokoll for tilsettingsutvalget. Dersom det ikke oppnås enighet i utvalget avgjøres tilsettingen av rådmannen. Ett medlem av tilsettingsutvalget kan kreve avgjørelsen brakt inn for administrasjonsutvalget. Dette må protokolleres. 3.1.8 Andre personalsakerRådmannen delegeres:
- å treffe avgjørelse i alle personalsaker for øvrig.
- Myndighet til å opprette eller nedlegge stillinger. Dette når det er hjemlet i budsjettvedtak eller annet politisk vedtak.
- myndighet til å omdisponere stillingsressurser innenfor budsjettets ramme for å kunne iverksette politiske vedtak og prioriteringer.
- Myndighet til å avgjøre søknader om permisjoner.
- Myndighet til å gi påskjønnelse til tjenestemenn innenfor rammen av reglement og sedvane.
- Forestå interne opplæringstiltak, kurs og konferanser.
- Avgjøre saker knyttet til den daglige personalledelse
3.1.9 Gjennomføre salg av kommunens konsesjonskraftRådmannen delegeres ansvar for salg av kommunens konsesjonskraft 3.1.10 SkatteinnfordringRådmannen:
- delegeres i medhold av § 42 i lov om betaling og innkreving av skatt av 21. november 1952 og tilhørende forskrifter myndighet til å frafalle krav på morarenter av skatter og skattetrekk av innfordringshensyn og av billighetsgrunner inntil de grensebeløp som til enhver tid fastsettes av Finansdepartementet.
- gis generell fullmakt til å inngi påtalebegjæring på vegne av Meldal kommune, jfr trekkanmeldelsesinstruksen §5, nr.2.
3.1.11 Fullmakter ved regnskapsavslutningenRådmannen
- Delegeres fulmakt til å foreta strykninger og fondsavsetniger som er nødvendige i forbindelse med regnskapsavslutningen.
Dersom driftsregnskapet ved regnskapsavslutningen viser seg å gi et regnskapsmessig merforbruk, skal dette reduseres ved å:
1.
|
Stryke eventuelle budsjetterte overføringer fra driftsregnskapet til finansiering av utgifter i årets investeringsregnskap vedtatt av kommunestyret eller fylkestinget selv.
|
2.
|
Stryke eventuelle avsetninger til fond når disse har vært forutsatt finansiert av årets eller tidligere års løpende inntekter eller innbetalinger.
|
3.
|
Stryke budsjettert inndekning av tidligere års regnskapsmessige merforbruk når dette har vært forutsatt finansiert av årets eller tidligere års løpende inntekter eller innbetalinger.
|
Strykninger gjennomføres inntil en har tilfredsstilt kravet om at det ikke er foretatt avsetninger/overføringer som ikke er unntatt fra strykninger, samtidig som at kommunen eller fylkeskommunen har et regnskapsmessig merforbruk. Strykninger av budsjettert inndekning av tidligere års regnskapsmessige merforbruk kan først skje når strykninger etter nr. 1 og 2 er gjennomført. Unntatt fra bestemmelsene om strykninger er avsetninger som er begrunnet i at midlene i medhold av lov, forskrift eller avtale er reservert særskilte formål. Dersom utgifter, utbetalinger og avsetninger i investeringsregnskapet ikke fullt ut kan finansieres av inntekter, innbetalinger og bruk av avsetninger i investeringsregnskapet, skal det udekkede beløpet føres opp til dekning på investeringsbudsjettet i det år regnskapet legges frem. Det udekkede beløpet skal først reduseres ved å redusere budsjetterte avsetninger finansiert av inntekter i investeringsregnskapet og ved å overføre budsjettert, ikke disponert bruk av ubundne investeringsfond til prosjekter med manglende finansiell dekning. Eventuelle udisponerte beløp i investeringsregnskapet føres opp til inntekt i investeringsbudsjettet i det år regnskapet legges frem. 3.1.12 Kommunal eiendomMed hjemmel i kommunelovens § 23 delegeres rådmannen myndighet til:
- Kjøp og salg av fast eiendom for inntil kr. 50.000,‑ for hver enkelt eiendom.
- Erverve rettigheter (leieavtaler, klausuleringer) i fast eiendom for inntil kr. 50.000,‑ i engangserstatning eller for inntil kr. 20.000,‑ i årlig erstatning. Delegert myndighet gjelder for hver enkelt eiendom.
- Leie ut ubebygd eiendom når årlig leie ikke overstiger kr. 50.000,‑.
- Avgjørelsesmyndighet vedrørende søknader om fri leie event. redusert leie av møterom i svømmehaller, gym.saler, klasserom og andre kommunale lokaler.
- Leie ut kommunale boliger.
- Salg og bortfeste av tomter der betingelsene er vedtatt på forhånd.
3.1.13 Alle spørsmål knyttet til den daglige drift av kommunal virksomhetRådmannen gis fullmakt til: Å besvare spørsmål av prinsipiell karakter omfattes ikke av delegeringen. 3.1.14 Intern delegeringRådmannen kan:
- delegere sin myndighet til andre innen administrasjonen. Delegeringen kan omfatte hele eller deler av det kommunale ansvarsområdet.
- Trekke tilbake intern delegering.
|