Hopp til hovedinnhold (trykk enter)
Arkivplan.no

Reglement for politiske organ i Meldal kommune

Printer-ikon  Utskriftsvennlig versjon

Vedtatt i Kommunestyret 18.02.2010 – sak 007/10

REGLEMENT FOR KOMMUNESTYRET I MELDAL

§ 1 Formål m.v.

Formålet med reglementet er å lette gjennomføringa av møtene, og at de ulike rollene i forbindelse med møteavviklinga blir tydeligere.

Kommunestyret består av i 19 representanter, valgt etter reglene i valgloven.

Kommunestyret er øverste besluttende organ med overordnet ansvar for hele kommunens virksomhet.

Kommunestyrets myndighet framgår av kommunelov, særlover, forskrifter og egne vedtak

§ 2 Forberedelse av saker

Ordføreren setter opp saksliste til møtet. Ordføreren skal føre tilsyn med at saksbehandlingen er i samsvar med de regler som er gitt i lov, forskrift, reglement og andre bindende bestemmelser.

I saker som legges fram til behandling, skal det til vanlig foreligge forslag/innstilling fra formannskapet, utvalg for tjenesteyting eller rådmannen. Innstillingen skal normalt inneholde forslag til vedtak, men dette kan utelates når det gjelder valg eller ansettelse.

I saker som gjelder regnskaper, avgir kontrollutvalget uttalelse til formannskapet. Kontrollutvalget kan i andre saker avgi innstilling til kommunestyret.

Før hvert møte skal det settes opp en saksliste som skal inneholde rådmannens utredninger og aktuell instans´ innstillinger, referatsaker, samt interpellasjoner og spørsmål som er meldt til møtet. Sakslisten settes opp i nummerrekkefølge for kalenderåret.

Ordføreren kan på eget initiativ orientere om aktuelle saker av almen interesse for kommunestyret.

§ 3 Innkalling til og kunngjøring av møte

Kommunestyret gjør sine vedtak i møter som holdes etter en fast møteplan, når ordføreren finner det påkrevet, eller når 1/3 av medlemmene i kommunestyret eller fylkesmannen krever det.

Ordføreren sørger for at innkalling til møtet med saksliste blir kunngjort, og at saksdokumentene er tilgjengelig for allmennheten i samsvar med § 32 nr. 3 i Lov om kommuner og fylkeskommuner (kommuneloven). Innkallingen sendes kommunestyrets medlemmer, første varamedlem i hver gruppe (første og andre varamedlem for grupper med 4 eller flere representanter), partier/grupper representert i kommunestyret, rådmannen, leder av kontrollutvalget, kontrollutvalgssekretariatet, revisjonen og andre som etter lovbestemmelsene skal underrettes om møtet, eller bør ha kjennskap til det. Ordføreren kan bestemme at også andre skal tilsendes kopi av saksdokumentene.

Dokumentene skal sendes medlemmene og andre senest 6 dager før møtet. Så langt mulig skal saker som ettersendes stå på sakslisten.

Innkallingen kunngjøres i de aviser som kommunestyret bestemmer, som regel med en frist på 5 dager, kunngjøringsdagen, men ikke møtedagen, medregnet.

Samtidig som innkallingen kunngjøres, legges alle saksdokumentene - i original eller kopi - ut til ettersyn på de steder som kommunestyret bestemmer, og blir liggende der til møtet er avviklet. Dette gjelder likevel ikke dokumenter som er unntatt fra offentlighet.

§ 4 Forfall/varamedlemmer

Kan et medlem eller et innkalt varamedlem ikke møte i kommunestyret som følge av lovlig forfall, skal dette uten ugrunnet opphold meldes til møtesekretæren, med varsel om forfallsgrunn. Det kalles straks inn varamedlem etter reglene i kommunelovens § 16 nr. 1. Det samme skjer når det er kjent at et medlem må fratre som inhabil i en sak som skal behandles i møtet.

Må noen med lovlig forfall forlate møtet under forhandlingene, melder denne straks fra til ordføreren. Varamedlem som er til stede, eller som om mulig blir kalt inn, trer etter reglene i kommunelovens § 16 nr. 1 inn i stedet for vedkommende.

§ 5 Andre enn kommunestyrets medlemmer som deltar i møtet Kommunale tjenestemenn

Rådmannen deltar i møtet med talerett, men uten stemmerett. Andre kan delta når særskilte lovbestemmelser gir dem rett til det, og da med de rettigheter og plikter loven gir dem. Rådmannen kan videredelegere sin talerett for kommunestyret til andre ansatte i kommunen.

Møtesekretæren deltar i møtene, men uten talerett om andre forhold enn det som gjelder protokolleringen.

Kommunale tjenestemenn og særlige sakkyndige har anledning til å møte som bisittere for rådmannen, når rådmannen finner at sakens opplysning er tjent med det, eller anmodning om det er framsatt av ordføreren eller kommunestyret. Med ordførerens/rådmannens tillatelse kan vedkommende gi opplysninger og redegjørelser, men har for øvrig ikke anledning til å ta del i forhandlingene.

Lederne for Eldrerådet, Ungdomsrådet og Kommunalt råd for funksjonshemmede gis talerett for kommunestyret. Ordføreren må i god tid før møtet varsles om at taleretten ønskes benyttet, og tar stilling til om taleretten skal innrømmes. Alle grupperinger i kommunestyret skal orienteres om henvendelsen. Taleretten skal innrømmes før møtet settes for ordinær saksbehandling.

§ 6 Møteledelse Åpne eller stengte dører Taushetsplikt

Ordføreren leder møtet, varaordføreren når ordføreren har forfall. Dersom begge har forfall, velger kommunestyret en setteordfører blant medlemmene. Dersom møtet ledes av varaordføreren, velges en settevaraordfører.

Møtet holdes for åpne dører. Kommunestyret kan gjøre vedtak om at en enkelt sak behandles for lukkede dører dersom Lov om behandlingsmåten i forvaltningssaker (forvaltningsloven) sine bestemmelser om taushetsplikt, eller offentlighetsloven, hjemler slik behandling. Forhandlinger om dette foregår for lukkede dører hvis ordføreren krever det, eller kommunestyret vedtar det. Slikt vedtak fattes med simpelt flertall.

Blir det vedtatt å behandle en sak for lukkede dører, plikter kommunestyrets medlemmer og de kommunale tjenestemennene som er pålagt å være til stede, så langt ikke annet blir vedtatt, å bevare taushet om forhandlingene og om de vedtak som fattes. Taushetsplikten gjelder inntil annet måtte bli bestemt, eller inntil de hensyn kommunestyret eller andre som har fattet vedtaket om forhandlinger for stengte dører, er falt bort. Er også andre unntaksvis til stede under forhandlingene om en slik sak, krever ordføreren taushetsløfte også av dem.

§ 7 Åpning av møtet

På det tidspunkt møtet er berammet, redegjør ordføreren for hvem av medlemmene og eventuelle varamedlemmer som er til stede. Er det lovmessig minste antall til stede (minst halvparten), erklærer ordføreren møtet for satt. Tilhørerne (publikum) har adgang til hele møtet, dersom forhandlingene etter reglene i kommunelovens § 31 ikke føres for lukkede dører.

Fra dette tidspunkt og til møtets slutt kan ikke noen av forsamlingens representanter forlate salen under forhandlingene, uten på forhånd å melde fra til ordføreren.

Medlemmer og varamedlemmer som møter etter at møtet er satt, melder seg til ordføreren før de tar plass. Er plassen allerede besatt av et varamedlem, tar sistnevnte del i møtet inntil den påbegynte saken er ferdigbehandlet. Ut- og inntreden av medlemmer og varamedlemmer kan ikke finne sted under behandlingen av en sak, med unntak av behandling av årsbudsjett, økonomiplan og kommuneplan.

§ 8 Rekkefølgen for behandling av sakene Sak som er tatt opp til behandling Sak som ikke er nevnt i innkallingen

Sakene behandles i den rekkefølge de er satt opp på sakslisten. Kommunestyret kan vedta å endre rekkefølgen.

Er en sak tatt opp til behandling, kan møtet ikke heves før saken er avgjort ved avstemning, eller kommunestyret vedtar å utsette forhandlingene om den.

Sak som ikke er nevnt i innkallingen til kommunestyremøtet, kan ikke tas opp til realitetsavgjørelse dersom ordføreren eller 1/3 av forsamlingen setter seg mot det. I så fall sendes den til den kommunale instans den hører inn under, eller den føres opp til behandling i et senere kommunestyremøte.

§ 9 Inhabilitet

Den enkelte representant er selv ansvarlig for å reise spørsmålet om egen habilitet, når han/hun er i tvil om denne.

Den som etter kommunelovens § 40 er inhabil i en sak, eller som etter nr. 4 i samme paragraf blir fritatt, tar ikke del i behandlingen av saken.

Er spørsmål om inhabilitet reist, følges bestemmelsen i forvaltningslovens § 8, 2. ledd.

Når et kommunestyremedlem antar eller bør skjønne at hun/han er inhabil, skal vedkommende så snart som mulig melde fra til møtesekretæren, som innkaller varamedlem.

En person som er erklært inhabil, må forlate møtelokalet dersom saken er unntatt offentlighet. Dersom saken er åpen, kan representanten fritt følge forhandlingene fra tilhørerplass.

§ 10 Ordførerens redegjørelse for saken Talernes rekkefølge

Ordføreren leser opp den foreliggende saks tittel og innstilling, gjør oppmerksom på eventuelle dissenser i f.eks. formannskapet, og redegjør for saken så langt vedkommende finner det påkrevd.

Ordføreren spør om noen vil ha ordet i saken. Talerne får ordet i den rekkefølge de ber om det. Ber flere om ordet samtidig, avgjør ordføreren rekkefølgen mellom dem.

§ 11 Når medlemmene tar del i ordskiftet

Taleren skal rette sitt innlegg til ordføreren, ikke til forsamlingen. Hun/han skal holde seg nøye til den sak eller til den del av saken som ordskiftet gjelder; ordføreren ser til at det overholdes.

Hvert medlem har rett til replikk til siste taler. Taleren har rett til å gi svar. Hver replikk og svar skal ikke vare over ett minutt.

Medlem som ønsker replikk, skal gjøre ordføreren tydelig oppmerksom på at det er dette som ønskes, og ikke plass på talerlisten.

Det må ikke sies noe som kan krenke forsamlingen, noen av medlemmene eller andre. Det skal heller ikke lages ståk eller uro som uttrykk for misnøye eller bifall.

§ 12 Ordførerens stilling under ordskiftet

Ordføreren må ikke avbryte noen som har ordet, med mindre det skjer for å overholde de bestemmelser som er gitt i reglementet.

Vil ordfører utover den utredning som er nevnt i § 9, første ledd, ta del i ordskiftet med mer enn korte innlegg, skal vedkommende overlate ledelsen av forhandlingene til varaordføreren, jf. dette reglements § 5, første ledd.

§ 13 Avgrensning og avslutning av ordskiftet

Før ordskiftet i en sak er påbegynt og under ordskiftet, kan kommunestyret med alminnelig flertall vedta at taletiden skal avgrenses til et bestemt antall minutter for hvert innlegg. Med alminnelig flertall kan det gjøres unntak fra dette for rådmannen.

Ved behandling av forslag om å korte ned taletiden, eller om å avslutte ordskiftet, skal bare én taler få høve til å ta ordet for og én mot forslaget - hver bare én gang og med høyst to minutters taletid.

§ 14 Forslag

Forslag kan ikke framsettes av andre enn kommunestyrets medlemmer, med mindre særlig lovbestemmelse gir også andre rett til det.

Forslaget skal leveres skriftlig til ordføreren. Går forslaget ut på hvem som skal velges eller ansettes, på at den sak som behandles skal utsettes, eller på at et forslag ikke skal vedtas, kan det gis muntlig. Skriftlig forslag skal undertegnes av forslagsstilleren, og klar tilkjennegi hvem forslaget evt. er reist på vegne av.

Ordføreren refererer forslaget.

Ved utsettelsesforslag må det etterfølgende ordskiftet kun gjelde forslaget om utsettelse.

§ 15 Gruppemøte Saken tas opp til avstemning

Gruppemøte kan avholdes før avstemning, når én eller flere grupper ber om det.

Når ordskiftet er ferdig, sier ordføreren fra om at saken tas opp til avstemning. Fra da av og til den er avgjort ved avstemning skal det ikke være mer ordskifte om saken, eller settes fram nytt forslag.

Bare de medlemmer som er til stede i salen i det øyeblikk saken tas opp til avstemning, har rett til å stemme. De kan ikke forlate salen før avstemningen er ferdig, og de plikter å stemme. Ved valg og ansettelse kan blank stemmeseddel brukes, jf. kommunelovens § 40 nr. 2.

Er saken delt opp, eller det skal stemmes over flere forslag, framsetter ordføreren forslag om avstemningsrekkefølge. Blir det ordskifte om dette, skal ordføreren nøye se til at talerne holder seg kun til avstemningsspørsmålet.

§ 16 Prøveavstemning

Før endelig avstemning i en sak kan forsamlingen vedta prøveavstemninger - som ikke er bindende.

Er den innstilling eller det forslag det skal stemmes over, delt i avsnitt eller paragrafer, bør det i alminnelighet stemmes foreløpig over hvert enkelt avsnitt eller paragraf, og deretter til slutt over hele innstillingen eller forslaget.

§ 17 Avstemningsmåten

Avstemning foretas på én av disse måtene:

a. Ved stilltiende godkjenning, når ingen uttaler seg mot et forslag som ordføreren

har lest opp, jf. dette reglementets § 9, 1. ledd.

b. Ved at ordføreren oppfordrer de representanter som er mot et forslag til å rekke opp hånden. Når ordføreren bestemmer det, eller ett medlem krever det, holdes kontraavstemning ved at de som stemmer for forslaget, rekker opp hånden.

c. Ved sedler uten underskrift. To medlemmer som ordføreren utpeker til det, teller opp stemmene.

Stemmesedler kan bare brukes ved valg og ved ansettelse av tjenestemenn. Framgangsmåten skal brukes ved slike avstemninger når minst ett medlem krever det.

* * *

Vedtak treffes med alminnelig flertall av de stemmer som avgis, hvis ikke annet framgår av kommuneloven. Ved stemmelikhet i andre saker enn ved valg, er ordførerens stemme avgjørende. Ved valg og ansettelser gjelder bestemmelsene i kommunelovens § 38.

§ 18 Interpellasjoner Begrunnede spørsmål Andre forespørsler

Utenom de saker som er ført opp i innkallingen til møtet, kan hvert medlem i kommunestyret framsette forespørsler (interpellasjoner eller spørsmål) - som rettes til ordføreren, jf. kommunelovens § 34 nr. 2.

Interpellasjoner (spørsmål av prinsipiell karakter), og spørsmål etter punkt b., må være meldt skriftlig til ordføreren innen arbeidstidens slutt 6 arbeidsdager for møtet, møtedagen ikke medregnet. Ordføreren kan i særskilte tilfeller tillate kortere frister. Interpellasjoner sendes ut sammen med sakspapirene.

a. Når en interpellasjon blir tatt opp, får interpellanten ordet i høyst 10 minutter for å forklare innholdet i interpellasjonen. Ordføreren bør gi svar. Den samme tidsbegrensning gjelder for ordføreren. Blir det debatt etterpå, må ingen taler - når unntas interpellanten, ordføreren og rådmannen - ha ordet mer enn én gang, og da høyst 5 minutter. Behandlingen av interpellasjonen må ikke vare mer enn en time.

Forslag som settes fram i forbindelse med interpellasjon, kan vedtas oversendt formannskapet eller annen kommunal instans som saken hører inn under. Er det framsatt et realitetsforslag, bør det som regel ikke avgjøres i møtet, og det kan ikke avgjøres dersom ordføreren eller 1/3 av forsamlingen motsetter seg det.

b. Når et spørsmål er stilt til ordføreren, kan spørreren grunngi dette. Ordføreren bør besvare spørsmålet. Hvis det ikke er mulig, besvares det på neste møte.

Verken spørreren eller ordføreren kan bruke lengre tid enn 5 minutter hver.

Blir spørsmålet besvart, har spørreren lov til å stille et oppfølgingsspørsmål, og ordføreren kan svare på det hvis vedkommende ønsker det.

Ingen andre kan ha ordet i forbindelse med spørsmål.

c. Dersom det ikke har vært mulig å melde spørsmålet på forhånd, kan det stilles i møtet. Spørsmålet besvares hvis det er mulig. Hvis ikke, besvares det på neste møte. For øvrig gjelder reglene under punkt b.

* * *

Spørsmål under referater og meldinger besvares så fremt det er mulig; hvis ikke gis det svar på neste møte.

§ 19 Spørretime

Her inntas den form spørretimen får (red.merknad)

§ 20 Sendenemnder (deputasjoner)

Utsendinger fra grupper som vil møte i kommunestyret og uttale seg om en sak, skal melde fra om dette til ordføreren senest 6 dager før møtet. Slike orienteringer skal gis før/utenom den ordinære saksbehandlingen i kommunestyret, og være tydelig atskilt fra denne.

Lederne for Eldrerådet, Ungdomsrådet og Kommunalt råd for funksjonshemmede gis talerett for kommunestyret. Ordføreren må i god tid før møtet varsles om at taleretten ønskes benyttet, og tar stilling til om taleretten skal innrømmes. Alle grupperinger i kommunestyret skal orienteres om henvendelsen. Taleretten skal innrømmes før møtet settes for ordinær saksbehandling.

§ 21 Orden i salen og bygningen

Ordføreren skal sørge for å opprettholde god orden i møtesalen og bygningen ellers, og skal påse at taleren ikke avbrytes eller forstyrres fra noen kant. Hvis tilhørerne (publikum) ved meningsytringer eller på annen måte forstyrrer forhandlingene, eller for øvrig opptrer på en måte som strider mot god orden, kan ordføreren vise tilhøreren/tilhørerne ut.

§ 22 Protokoll fra forhandlingene

Kommunestyret fører protokoll for sine møter.

I protokollen føres for hvert møte inn møtested og -tid, innkalling (dato og politisk organ), fraværende og møtende varamedlemmer. Trer noen fra eller til under forhandlingene, protokolleres dette, slik at det framgår hvem som har tatt del i forhandlingen i hver sak.

For øvrig protokolleres det som må til for å vise gangen i forhandlingene, og at vedtakene gjøres etter rett framgangsmåte. Sakene protokolleres i rekkefølge for kalenderåret. Under hver sak protokolleres de forslag som blir satt fram. Et medlem har rett til å få inn en protokolltilførsel, hvis vedkommende selv finner det nødvendig. Andre medlemmer skal kunne gi sin tilslutning til en slik protokolltilførsel.

Dersom en eller flere representanter ber om det, kan representantens egen stemmegivning i saken protokollføres.

Protokollen leses opp og godkjennes før møtet heves. Protokollen underskrives av ordfører, varaordfører og en representant fra opposisjonsgruppen.

Etter møtet tas utskrift av protokollen. Utskrift av protokollen kan sendes representantene på forespørsel.

REGLEMENT FOR FORMANNSKAPET, HOVEDUTVALG FOR OPPVEKST- HELSE OG OMSORG OG HOVEDUTVALG FOR UTVIKLING OG DRIFT I MELDAL KOMMUNE

Dette reglementet gjelder også for andre politiske organ enn formannskap og utvalg for tjenesteyting, så langt det passer.

§ 1 Forberedelse av saker

Møtelederen setter opp saksliste til møtene. Vedkommende skal føre tilsyn med at saksbehandlingen er i samsvar med de regler som er gitt i lov, forskrift, reglement og andre bindende bestemmelser.

Rådmannen skal påse at saker som de politiske organene skal behandle, er utredet på en forsvarlig måte, jf. kommuneloven § 23 nr. 2. Bare unntaksvis legges rådmannens utredning fram uten innstilling.

I de saker hvor organet ikke har myndighet til å treffe vedtak, avgis innstilling til kommunestyret, så fremt annet ikke framgår av gjeldende lovgivning eller særskilt regelverk eller vedtak.

For hvert møte skal det settes opp en saksliste som skal inneholde rådmannens utredninger, samt referatsaker.

Sak med dokumenter som er unntatt fra offentlighet, føres bare opp med angivelse av sakens art, eventuelt anonymisert tittel. Møteleder avgjør i det enkelte tilfelle hvilke saker dette gjelder, jf. offentlighetsloven. Sakslisten settes opp i nummerrekkefølge for kalenderåret.

§ 2 Innkalling til og kunngjøring av møte

Formannskapet og utvalg for tjenesteyting avholder møter etter en fast møteplan. For øvrig holdes møte når ordføreren eller møtelederen finner det påkrevd, eller når minst 1/3 av medlemmene i det aktuelle organet krever det.

Møteleder innkaller til møtene og sørger for at innkallingen med saksliste blir kunngjort, og at saksdokumentene er tilgjengelig for allmennheten i samsvar med § 32 nr. 3 i kommuneloven. Innkallingen sendes organets medlemmer, rådmannen, revisjonen og andre som etter lovbestemmelsene skal underrettes om møtet, eller bør ha kjennskap til det. Innkalling til formannskapet og utvalg for tjenesteyting sendes også partier/grupper som er representert i kommunestyret. Møteleder kan bestemme at også andre skal tilsendes kopi av saksdokumentene.

Dokumentene skal sendes medlemmene og andre senest 4 dager før møtet. Så langt mulig skal saker som ettersendes stå på sakslisten.

Innkallingen kunngjøres i de aviser som kommunestyret bestemmer, som regel med en frist på 5 dager, kunngjøringsdragen, men ikke møtedagen, medregnet. Dette gjelder ikke når lov påbyr annen kunngjøringsfrist, som for eksempel kommunelovens §§ 44 og 45 om økonomiplan (”legges ut til alminnelig ettersyn i minst 14 dager”) og budsjett (”legges ut til alminnelig ettersyn i minst 8 dager”).

Samtidig som innkallingen kunngjøres, legges alle saksdokumentene - i original eller kopi - ut til ettersyn på de steder som kommunestyret bestemmer, og blir liggende der til møtet er avviklet. Dette gjelder likevel ikke for møter i organer som etter sin karakter er lukket, eller dokumenter i åpne møter, som er unntatt fra offentlighet.

§ 3 Forfall/varamedlemmer

Kan et medlem eller et innkalt varamedlem ikke møte som følge av lovlig forfall, skal dette uten ugrunnet opphold meldes til møtesekretæren, med varsel om forfallsgrunn. Det kalles straks inn varamedlem etter reglene i kommunelovens § 16 nr. 1. Det samme skjer når det er kjent at et medlem må fratre som inhabil i en sak som skal behandles i møtet.

Må noen med lovlig forfall forlate møtet under forhandlingene, melder denne straks fra til møtelederen. Varamedlem som er til stede, eller som om mulig blir kalt inn, trer etter reglene i kommunelovens § 16 nr. 1 inn i stedet for vedkommende.

§ 4 Andre enn organets medlemmer som deltar i møtet Kommunale tjenestemenn

Rådmannen eller den rådmannen bemyndiger deltar i møtet med talerett, men uten stemmerett. Andre kan delta når særskilte lovbestemmelser gir dem rett til det, og da med de rettigheter og plikter loven gir dem.

Møtesekretæren deltar i møtene, men uten talerett om andre forhold enn det som gjelder protokolleringen.

Kommunale tjenestemenn og særlige sakkyndige har anledning til å møte som bisittere for rådmannen, når rådmannen finner at sakens opplysning er tjent med det, eller anmodning om det er framsatt av ordføreren, hovedutvalgslederen eller organet selv. Med møtelederes/ rådmannens tillatelse kan vedkommende gi opplysninger og redegjørelser, men har for øvrig ikke anledning til å ta del i forhandlingene.

§ 5 Møteledelse Åpne eller stengte dører Taushetsplikt

Møteleder leder møtet, nestleder når vedkommende har forfall. Dersom begge har forfall, velges en setteleder blant medlemmene.

Møtet holdes for åpne dører. Det politiske organet kan gjøre vedtak om at en enkelt sak behandles for lukkede dører dersom forvaltningslovens bestemmelser om taushetsplikt, eller offentlighetsloven, hjemler slik behandling. Forhandlinger om dette foregår for lukkede dører hvis møteleder krever det, eller organet vedtar det.

Blir det vedtatt å behandle en sak for lukkede dører, plikter medlemmene og de kommunale tjenestemennene som er pålagt å være til stede, så langt ikke annet blir vedtatt, å bevare taushet om forhandlingene og om de vedtak som fattes. Taushetsplikten gjelder inntil annet måtte bli bestemt, eller inntil de hensyn organet eller andre som har fattet vedtaket om forhandlinger for stengte dører, er falt bort. Er også andre unntaksvis til stede under forhandlingene om en slik sak, krever møteleder taushetsløfte også av dem.

§ 6 Åpning av møtet

På det tidspunkt møtet er berammet, redegjør møteleder for hvem av medlemmene og eventuelle varamedlemmer som er til stede. Er det lovmessig minste antall til stede (minst halvparten), erklærer møteleder møtet for satt. Tilhørerne (publikum) har adgang til hele møtet, dersom forhandlingene etter reglene i kommunelovens § 31 ikke føres for lukkede dører.

Fra dette tidspunkt og til møtets slutt kan ikke noen av representantene forlate møtelokalet under forhandlingene, uten på forhånd å melde fra til møteleder.

Medlemmer og varamedlemmer som møter etter at møtet er satt, melder seg til møteleder før de tar plass. Er plassen allerede besatt av et varamedlem, tar sistnevnte del i møtet inntil den påbegynte saken er ferdigbehandlet. Ut- og inntreden av medlemmer og varamedlemmer kan ikke finne sted under behandlingen av en sak.

§ 7 Rekkefølgen for behandling av sakene Sak som er tatt opp til behandling Sak som ikke er nevnt i innkallingen

Sakene behandles i den rekkefølge de er satt opp på sakslisten. Organet kan vedta å endre rekkefølgen.

Er en sak tatt opp til behandling, kan møtet ikke heves før saken er avgjort ved avstemning, eller organet vedtar å utsette behandlingen av den.

Sak som ikke er nevnt i innkallingen, kan ikke tas opp til realitetsavgjørelse dersom møtelederen eller 1/3 av medlemmene setter seg mot det. I så fall sendes den til den kommunale instans den hører inn under, eller den føres opp til behandling i et senere møte.

Med møteleders samtykke kan det for generelle orienteringssaker og eventuelle spørsmål utenom sakslisten før eller etter behandlingen av de oppførte saker. Utvalget tar selv stilling til om orienteringssaken/spørsmålet skal protokollføres. Spørsmål bør meldes senest 5 dager før møtet.

§ 8 Inhabilitet

Den enkelte representant er selv ansvarlig for å reise spørsmålet om egen habilitet, når han/hun er i tvil om denne.

Den som etter kommunelovens § 40 er inhabil i en sak, eller som etter nr. 4 i samme paragraf blir fritatt, tar ikke del i behandlingen av saken.

Er spørsmål om inhabilitet reist, følges bestemmelsen i forvaltningslovens § 8, 2. ledd.

Når et medlem antar eller bør skjønne at hun/han er inhabil, skal vedkommende snarest mulig før møtet melde fra til møtesekretæren, som innkaller varamedlem.

En person som er erklært inhabil, må forlate møtelokalet dersom saken er unntatt offentlighet. Dersom saken er åpen, kan representanten fritt følge forhandlingene fra tilhørerplass.

§ 9 Møteleders redegjørelse for saken Talernes rekkefølge

Møteleder leser opp den foreliggende saks tittel og innstilling og redegjør for saken så langt vedkommende finner det påkrevd.

Møteleder spør om noen vil ha ordet i saken. Talerne får ordet i den rekkefølge de ber om det. Ber flere om ordet samtidig, avgjør møteleder rekkefølgen mellom dem.

§ 10 Forhandlingene og avstemningen

Om forhandlingene og avstemningen gjelder de bestemmelser som er gitt i reglementet for kommunestyret, §§ 10-16, med unntak av møteleders plikt til å vike sete når vedkommende vil delta i ordskiftet, og bestemmelsen om begrensning av taletid.

§ 11 Protokoll

Bestemmelsene om protokollering i kommunestyrets reglement, § 21, får tilsvarende anvendelse.

§ 12 Endring av reglement

Dette reglement kan til enhver tid endres av kommunestyret.

Vår ref:

Arkivkode:

Dato:

08/1758-9/ROFR

FA-X51/

Meldal, 22.02.2010